Auteur Topic: kalibratie dvd bluray disc  (gelezen 60 keer)

johanus

• *
kalibratie dvd bluray disc
« Gepost op: 16 mei 2020, 13:37:53 »
Hallo allemaal,

Ik heb even een vraag, ik bezit de denon avr x4500h en vroeg mij af of tegenwoordig
nog gebruikt wordt gemaakt van deze soort discs of is de techniek die bv de voorgenoemde
denon voldoende om dit dan zonder te doen. Ik geloof dat ik een beetje achterloop met de nieuwste
technieken want de 1 zegt met test dvd en de ander weer niet. Ik vraag dit omdat in ik vroeger dit
wel zo afstelde in de dd tijdperk samen met een db meter.

Het gaat mij alleen om het geluid, dus niet het beeld want dat laat ik door een pro doen.

Vast erg bedankt.

Mvg,Henk

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
Re: kalibratie dvd bluray disc
« Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2020, 16:35:26 »
Dat hoeft tegenwoordig niet meer, omdat alle surroundversterkers geleverd worden met een meetmicrofoontje waarmee ze zelf kunnen bepalen hoeveel luidsprekers je hebt, hoe "groot" die zijn en op welke afstand ze staan van je luisterplaats.

Deze Denon heeft een geluidscalibratie van Audyssey en met name de MultEQ XT32 aan boord. Die doet nog iets meer en kan ook aan de hand van wat testmetingen bepalen of er correcties moeten gebeuren aan het weergavespectrum van je luidsprekers om die optimaal te laten klinken in je ruimte. Dat heet een digitale kamercorrectie.

johanus

• *
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2020, 17:43:22 »
Dat weet ik ben maar pas 45 jaar bezig met audio/hifi/surround ;) als je mijn bericht leest dan
zie je ook dat er staat dat ik "waarschijnlijk achter loop op de huidige techniek"en omdat het nu zo'n
8 jaar geleden is dat ik voor het laatst met hifi/surround bezig ben geweest, en omdat het lijkt alsof
steeds meer mensen de kalibratie dvd disc laten liggen,was mijn vraag dan ook of de techniek in 8 jaar
zoveel is veranderd dat je dus geen kalibratie dvd nodig heb?

Normaal was ik dus jaren gewend om na Audyssey het level via de kalibratie dvd fine te tunen en deze dvd
bevat dan een roze ruis (pink) en de receiver brengt een witte ruis voort. Het voordeel van deze roze
ruis zit hem er in dat alle toonhoogtes voor het gehoor aanwezig zijn in tegenstelling tot de witte ruis.

Nogmaals,omdat ik dus weinig mensen meer iets over kalibreren zie/hoor zeggen dacht ik dat mss
de techniek was veranderd waardoor je de kalibratie dvd niet meer nodig had imv roze ruis.

Mijn vraag was/is dus specifiek gericht op het gebruik van kalibratie en dan met name het level gedeelte
met kalibratie dvd of niet nodig.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2020, 17:51:08 door johanus »

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2020, 23:31:57 »
Het is niet nodig omdat de versterker het allemaal zelf doet, maar als je het wil controleren met een dB-meter heb je zo'n calibratiedvd nodig. Op Blu-Ray zijn er bij mijn weten geen audiocalibratieschijfjes uitgebracht. Wel voor kleurencalibratie voor je beeldscherm en dat is effectief wl nodig als je een nieuwe of andere tv in gebruik neemt.