Auteur Topic: Zeer oude speakers bij nieuwe versterker gebruiken?  (gelezen 100 keer)

maxieking

• *
Zeer oude speakers bij nieuwe versterker gebruiken?
« Gepost op: 20 mei 2020, 18:50:36 »
Beste leden,

Aangezien mijn huidige oude tweedehands Cambridge DTT3500 het niet meer geweldig doet, en sowieso heeeel oud is, ga ik deze vervangen.

Het is wel eens tijd voor een mooi maar wel redelijk budget surround setje.
Ik heb het geld niet om in een keer een volledige set aan te schaffen, dus ik wil het langzaam opbouwen.
Ik heb nog geen idee welke receiver ik ga nemen, dat ben ik nog allemaal druk aan het uitzoeken, maar stel nou dat ik bijvoorbeeld de Denon AVR-x1600h aanschaf. Zou ik dan mijn oude speakertjes van de DTT kunnen gebruiken als surround of atmos speakers? Ik kan de weerstand van die speakers niet vinden en ze hebben wel heel laag vermogen (21 W voor de centre en 7 W voor de satteliet). En geldt dit ook voor de subwoofer?
Dit zou allemaal tijdelijk zijn, zodat ik over enkele maanden verspreid steeds enkele speakers kan kopen.

Ik hoor het graag.

Max

sterremuur

• Alleen de muziek telt
    • Lichtbij
Re: Zeer oude speakers bij nieuwe versterker gebruiken?
« Reactie #1 Gepost op: 21 mei 2020, 09:34:58 »
Je kunt de speakers wel gebruiken bij een moderne receiver, maar deze zijn veel krachtiger dan je oude Cambridge.
Je loopt het gevaar dat je je boxen opblaast als je de versterker te hard zet.

Op MP kun je vast wel een setje krachtiger luidsprekers vinden die wel matchen.

Mmuetst

« Reactie #2 Gepost op: 21 mei 2020, 10:55:02 »
Een receiver met meer vermogen zal minder snel vervormen/clippen en daardoor juist minder snel de luidsprekers opblazen. Natuurlijk, als je te hard de volume knop opzet kun je alle speakers opblazen. Dus het is geen enkel probleem.

sterremuur

• Alleen de muziek telt
    • Lichtbij
« Reactie #3 Gepost op: 21 mei 2020, 15:55:46 »
120W op 21W speakers?
En een keertje per ongeluk wat brom? :think: