Auteur Topic: Hulp bij type speakerkabel voor 5.1 set  (gelezen 117 keer)

Mitta1609

• *
Hulp bij type speakerkabel voor 5.1 set
« Gepost op: 2 juni 2020, 23:17:56 »
Goedeavond,

Ik heb een Harman Kardon HKTS65 surround set (https://tweakers.net/pricewatch/332364/harman-kardon-hkts-65-zwart/specificaties) en ben op zoek naar een goede speakerkabel.

Nu heb ik weinig verstand van de technische eigenschappen en lees op veel fora en interpagina's dat een dure kabel weinig meerwaarde heeft en dat geadviseerd wordt om te kiezen voor een 2,5mm2 OFC kabel.

Nu zie ik dat er ook CCA en Solid Core kabels zijn en ben benieuwd welke kabel jullie adviseren.

De korste afstand is circa 1 meter en de langste 20 meter vanaf van mijn receiver naar een speaker. Heeft dit lengte verschil invloed op het type kabel en de vertraging? Welk type kabel(OFC, CCA etc) adviseren jullie en welke diameter? Een vereiste is dat de kabel zelf wit van kleur is (buitenmantel) en 50 meter lang is.

Een kabel die ik op het oog heb: https://www.allekabels.nl/luidspreker-kabel/4479/3412467/luidspreker-kabel-op-rol-25-mm-50-meter.html

Ik kijk uit naar je reactie en je advies :-D

peter23

• **
Re: Hulp bij type speakerkabel voor 5.1 set
« Reactie #1 Gepost op: 2 juni 2020, 23:36:52 »
De korste afstand is circa 1 meter en de langste 20 meter vanaf van mijn receiver naar een speaker. Heeft dit lengte verschil invloed op het type kabel en de vertraging?

Over het algemeen wordt 15 meter als maximale lengte geadviseerd, langere kabels zullen van invloed
zijn op de hoge tonen weergave. Verschil in lengte tussen speakers maakt voor de weergave op zich niets uit, alhoewel ik gevoelsmatig toch voor gelijke lengten zou kiezen.
Rotel RA-980BX, RCD-965BX, RT-950BX, RT-945AX, RC-1550, RB1552, RCD1520  *  NAD 7130, 5320  *  PrimaLuna Prologue 3  *  Thorens TD160 MKII  *  Pro-Ject Xpression III/Ortofon 2MBronze, Pro-Ject Speedbox II,  *  Tannoy D500  *  Sennheiser HD595

erikjan

« Reactie #2 Gepost op: 3 juni 2020, 00:12:59 »
Voor de vertraging maakt het geen drol uit, de snelheid in een kabel ligt in de orde van grootte van 200.000 km/s. dus je praat met 10 m over 50 nanosecondes. Boeiuh. ;)

20 meter is wel aan de lange kant voor 2,5 mm2, ik zou dan voor tenminste 4 mm2 gaan, je verliezen gaan oplopen net zoals de weerstand van de kabel oploopt.
Luidsprekerkabel is luidsprekerkabel, dat is een waarheid als een koe, en zolang het van koper is maakt het niet uit. Maak je niet te druk om de marketing kreten.

Ik zou de kabellengtes voor gelijksoortige speakers zoals fronts aan elkaar gelijk houden. Vooral de fronts zijn belangrijk, de rest is veel minder van belang.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

peter23

• **
« Reactie #3 Gepost op: 3 juni 2020, 00:15:41 »
lees op veel fora en interpagina's dat een dure kabel weinig meerwaarde heeft en dat geadviseerd wordt om te kiezen voor een 2,5mm2 OFC kabel.

Nu zie ik dat er ook CCA en Solid Core kabels zijn en ben benieuwd welke kabel jullie adviseren.

CCA kabel wordt volgens mij meer voor netwerktoepassingen gebruikt en bevat bovendien aluminium, hetgeen een stuk minder goed geleidt dan koper (OFC luidsprekerkabel). Wat dat betreft zou mijn keus niet moeilijk zijn.

Discussies over het nut van dure kabels laat ik maar even voor wat het is, dat is een bron van eindeloos gesteggel.

Rotel RA-980BX, RCD-965BX, RT-950BX, RT-945AX, RC-1550, RB1552, RCD1520  *  NAD 7130, 5320  *  PrimaLuna Prologue 3  *  Thorens TD160 MKII  *  Pro-Ject Xpression III/Ortofon 2MBronze, Pro-Ject Speedbox II,  *  Tannoy D500  *  Sennheiser HD595

Kermit

• Moderator
« Reactie #4 Gepost op: 3 juni 2020, 01:42:43 »
CCA-kabel is van aluminium voorzien van een laagje koper. Ik zou voor gewoon koper gaan.
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

Mitta1609

• *
« Reactie #5 Gepost op: 3 juni 2020, 10:32:50 »
Bedankt voor alle reacties! Het is duidelijk dat het een koperen (CFO) kabel wordt en bij voorkeur een 4 mm. Volgens mij zijn luidsprekerkabels het eeuwige debat op verschillende aspecten, wat het ook wel weer interessant maakt  ;).