Auteur Topic: Filter schema van de OLS Lotus II  (gelezen 148 keer)

Mmuetst

Filter schema van de OLS Lotus II
« Gepost op: 5 juni 2020, 10:38:57 »
Beste Forum,

Ik ben opzoek naar het filter schema van de OLS Lotus II. Dit is een luidspreker met focal units:
https://michielvanzaane.files.wordpress.com/2019/01/60.jpg
Er is waarschijnlijk aan het filter geprutst omdat ik een dip meet tussen de midwoofer en de tweeter rond de 2750Hz
Ik heb ook een mail gestuurd naar Kharma in Breda (dat was vroeger OLS) maar gezien de leeftijd van deze luidsprekers ben ik bang dat daar niks uit komt.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: Filter schema van de OLS Lotus II
« Reactie #1 Gepost op: 5 juni 2020, 12:51:55 »
Waarom zou eraan geprutsts zijn?  het zijn immers geen speakers met akoestische fasecorrectie dus dan lukt het vrijwel nooit om de som van het signaal recht te krijgen. Er is dus een compromis gesloten zoals bij vrijwel alle weergevers. Bij meting zul je ook moeten weten welke luister-as er bij het ontwerp beoogd is. Weglengteverschil voor een half lambda op 2750 Hz.is rond zes cm. Dan is een dipje zo gemaakt bij een gated meting.
Keuzes keuzes keuzes,
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Mmuetst

« Reactie #2 Gepost op: 5 juni 2020, 20:41:23 »
Omdat Willem via marktplaats ook een set van deze luidsprekers te koop had staan en ik hem benaderd heb of hij dezelfde ervaring heeft met deze luidsprekers. Hoe ik de klank omschrijf vond hij niet vergelijkbaar met zijn paar speakers.
Dit is trouwens de meting:

Mmuetst

« Reactie #3 Gepost op: 6 juni 2020, 17:51:34 »
Draden van de tweeter omgedraaid en jawel de dip is weg en het geheel klinkt nu een stuk helderder.
Er zit nog een 3.9 ohm weerstand voor de tweeter, maar ga nu eerst eens luisteren hoe dit uitpakt.
In het plaatje zie je voor en na de aanpassing.

Mmuetst

« Reactie #4 Gepost op: 6 juni 2020, 22:27:27 »
Correctie op mijn info, de dip zat rond 4,5KHz en begon bij 2750Hz (crossover punt van midbass naar tweeter).

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #5 Gepost op: 7 juni 2020, 11:58:11 »
Die ziet er inderdaad beter uit op het punt van meten maar mijn opmerking over de door de ontwerper  beoogde vertikale luister-as blijft staan omdat luisteren niet altijd recht op de lijn tussen tweeter en woofer plaatsvindt en omdat de afwijking op een hogere frequentie zat dan eerst vermeld speelt dit aspect dus nog sterker (doordat de golflengte nog korter is) .

Ik noem dit omdat ik bij het testen van een paar gerepareerde tweeters merkte ik dat, ondanks het feit dat ze in fase stonden, 3D ik bij bepaalde frequenties de indruk kreeg dat ze elkaar uitdoofden en dat bleek door de positie van mij hoofd (met daaraan gemonteerde biologische meetmicrofoons) te liggen, een beetje verzitten herstelde de waargenomen output.
« Laatst bewerkt op: 7 juni 2020, 12:13:02 door Be tweeter »
groeten,
Arjan

Mmuetst

« Reactie #6 Gepost op: 7 juni 2020, 12:35:19 »
Op de luisterpositie klinkt de luidsprekers nu ook beter. Het was echt dat je een stuk midden gebied miste. Maar snap je opmerking. De vorige eigenaar vond dit gemis van het midden geen probleem. Ik stoorde mij er aan.

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #7 Gepost op: 7 juni 2020, 13:58:24 »
Dat kan ik me voorstellen.
groeten,
Arjan