Auteur Topic: J.S. Bach door Duitse organisten  (gelezen 337 keer)

Hifi5Fo3

• *
J.S. Bach door Duitse organisten
« Gepost op: 15 juni 2020, 14:56:27 »
Waarom spelen Duitse organisten niet op goede barok orgels Bach goed? Zoals Hamburg, Freiberg, Waltershausen. Duitse organisten spelen wel Bach, maar heel vaak op nieuwere orgels; ze spelen niet vaak Bach op goede barok orgels. Ze spelen bovenal dik werk van Bach niet goed op goede barok orgels, zoals Hamburg, Freiberg en Waltershausen. Dat valt misschien niet op, maar het is wel zo. Dik werk van Bach wordt zo minder gemaakt. Het lijkt zelfs alsof het mag opvallen, als het maar minder is.

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
Re: J.S. Bach door Duitse organisten
« Reactie #1 Gepost op: 15 juni 2020, 20:23:42 »
Organisten hebben niet altijd de vrije keuze met welke orgels ze spelen. Er is ook een hele discussie over het spelen van klassieke muziek in het algemeen en zeker oude of barokmuziek met "authentieke" of periode-instrumenten. Als ze ook gestemd zijn in de toonaard waarin de componist zijn partituur geschreven heeft, klinkt het helemaal zoals de componist het bedoeld heeft.

Maar tegenwoordig hebben we de beschikking over veel modernere instrumenten met een veel rijkere klank en klankkleur dan in dat prille verleden van de klassieke muziek bestond of mogelijk was. En uiteraard kun je een muziekpartituur herorkestreren voor zulke moderne instrumenten of voor veel grotere moderne symfonieorkesten. Er zijn twee populaire methodes van zulke herwerkingen: schaalvergroting of herorkestratie door een modernere componist.

Schaalvergroting wil zeggen dat je het aantal instrumenten in een barokorkest vermenigvuldigt tot je ongeveer het aantal van een laatromantiekorkest hebt. Dat werkt, maar het klinkt uiteraard veel grootser en bombastischer dan de componist het ooit bedoeld heeft. Niettemin leent zich sommige muziek daarvoor. De 40ste symfonie van Mozart, de 'Jupiter', is zo'n voorbeeld.

Herorkestratie is de andere aanpak. Dat is niet gewoon een schaalvergroting maar herwerken van de originele orkestratie voor een veel kleiner orkest naar een moderne orkest met soms heel anders klinkende instrumenten of instrumenten die niet bestonden in de tijd van de originele compositie. Ook dat kan soms een meerwaarde betekenen. Zo ben ik bijvoorbeeld een grote fan van de herorkestraties van Gustav Mahler van de vier symfonieŽn van Robert Schumann of die van de 5de, 7de, 8ste en 9de van Ludwig van Beethoven.

Maar er zijn dus puristen die daarvan gruwen en vinden dat elke compositie gespeeld moet worden op instrumenten uit diezelfde tijd en met een orkest van een grootte die toen gebruikelijk was. En dat heeft zeker ook zijn charme.

sterremuur

• Alleen de muziek telt
    • Lichtbij
Re: J.S. Bach door Duitse organisten
« Reactie #2 Gepost op: 16 juni 2020, 09:33:45 »
Ik doe het omgekeerde: ik herorkestreer grotere werken opnieuw voor een klein salonorkestje in Groningen.
En grote orgelwerken moet je ook op een klein orgel kunnen en durven uitvoeren.
Bijvoorbeeld op mijn kleine Hauptwerkorgel met 2 klavieren en (nog geen) pedaal. :)