Auteur Topic: Review van wat kabels uit de bak, en gebruik van eenzelfde maar andere DAC.  (gelezen 498 keer)

krek

• **
Re: Review van wat kabels uit de bak, en gebruik van eenzelfde maar andere DAC.
« Reactie #15 Gepost op: 24 juli 2020, 14:35:28 »
Deze gaat mijn pet te boven. Rekenmodellen vs metingen. Maar of het hoorbaar is weet ik niet. https://manualzz.com/doc/35209126/effects-of-cable--loudspeaker-and-amplifier-interactions
NAD C368 losse Node 2i Tannoy Revolution xt8f, zwartrode speakerkabel van de rol, vd Hul 75 ohm blauwe coax, hyperwire rca, konig spdif

erikjan

« Reactie #16 Gepost op: 24 juli 2020, 14:47:11 »
Ziet er niet geloofwaardig uit. Skin effect heeft nul invloed bij audio frequenties, dat effect treedt pas significant op bij signalen in het megahertz bereik.

Ik vraag me af of het een peer review doorstaan heeft. Het ziet er wetenschappelijk uit, maar is het niet. Zo beschrijft hij bijvoorbeeld de test opzet en opstelling niet. Daarmee is het onmogelijk om te zien of dat de metingen betrekking hebben op de kabel of worden veroorzaakt door de manier van meten.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Kermit

• Moderator
« Reactie #17 Gepost op: 31 juli 2020, 09:24:27 »
Een uitleg voor @Krek, op dit forum zijn we van mening dat kabels niet klinken met uitzondering onjuiste kabels die gebruikt worden van een platenspeler naar een riaa versterker. (...)

Hier wil ik toch als admin wel even op reageren. Dit forum is juist opgezet om de muziekweergave en beleving daarvan op meer basis van de principes van wis- en natuurkundige principes en wetten te bediscussieren. 'Klinkende' kabels vinden daarin op geen enkele wijze enige grond.

Betekent dat dat wij op voorhand alle claims van gehoorde verschillen afwijzen? Nee, dat niet, We verwachten alleen wel dat die claims in een goed uitgevoerde dubbelblind test worden bevestigd. Pas dan heeft het in onze optiek pas zin om naar een verklaring te zoeken.

En dat is dus een heel ander verhaal dan 'Op dit forum zijn wij van mening dat....'

Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #18 Gepost op: 31 juli 2020, 12:09:28 »
En anders kunnen mensen dit nog altijd eens lezen: https://www.hififorum.nl/index.php?topic=25963.0

Mmuetst

« Reactie #19 Gepost op: 31 juli 2020, 23:19:25 »

Hier wil ik toch als admin wel even op reageren. Dit forum is juist opgezet om de muziekweergave en beleving daarvan op meer basis van de principes van wis- en natuurkundige principes en wetten te bediscussieren. 'Klinkende' kabels vinden daarin op geen enkele wijze enige grond.

Betekent dat dat wij op voorhand alle claims van gehoorde verschillen afwijzen? Nee, dat niet, We verwachten alleen wel dat die claims in een goed uitgevoerde dubbelblind test worden bevestigd. Pas dan heeft het in onze optiek pas zin om naar een verklaring te zoeken.

En dat is dus een heel ander verhaal dan 'Op dit forum zijn wij van mening dat....'

Bedankt, zo is het helderder.
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2020, 23:25:20 door Mmuetst »

Subbuilder

« Reactie #20 Gepost op: 2 augustus 2020, 09:44:30 »
Deze gaat mijn pet te boven. Rekenmodellen vs metingen. Maar of het hoorbaar is weet ik niet. https://manualzz.com/doc/35209126/effects-of-cable--loudspeaker-and-amplifier-interactions
Bedankt voor de link. Een interessant artikel met aardig wat wetenschappelijke achtergrond, waar hier zo graag naar gevraagd wordt.
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

Subbuilder

« Reactie #21 Gepost op: 2 augustus 2020, 09:58:47 »
Ziet er niet geloofwaardig uit. Skin effect heeft nul invloed bij audio frequenties, dat effect treedt pas significant op bij signalen in het megahertz bereik.
In zijn conclusie stelt de auteur duidelijk dat skin effect volgens hem weinig invloed heeft en dat andere zaken zoals inductiviteit, belangrijker zijn...

"Efforts to reduce the skin effect (such as litz construction) will help, but due more to the reduction of inductance than the reduction of the skin effect."

"The best response was obtained with low-inductance cables and an amplifier with low-inductance output and a high, frequency independent damping factor."
Wat mijn eigen ervaring verklaard, dat een luidsprekerkabel niet op zich staat, maar steeds in combinatie met de versterker (en luidsprekers) moet worden beoordeeld.
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

Mmuetst

« Reactie #22 Gepost op: 2 augustus 2020, 11:44:04 »
In zijn conclusie stelt de auteur duidelijk dat skin effect volgens hem weinig invloed heeft en dat andere zaken zoals inductiviteit, belangrijker zijn...

"Efforts to reduce the skin effect (such as litz construction) will help, but due more to the reduction of inductance than the reduction of the skin effect."

"The best response was obtained with low-inductance cables and an amplifier with low-inductance output and a high, frequency independent damping factor."
Wat mijn eigen ervaring verklaard, dat een luidsprekerkabel niet op zich staat, maar steeds in combinatie met de versterker (en luidsprekers) moet worden beoordeeld.
Blijft de opmerking van @Kermit nog over: hoor je het verschil in een volledig correcte ABX test? Maar het blijft ook hobby en als mensen tevreden zijn met een kabel van de Gamma of dat ze toch meer geld willen uitgeven om hun audiofiele ongerustheid te gemoed willen komen. Ik vind het allebei prima. Ook als mensen een geweldige ervaring hebben al dan niet met een placebo effect tot stand komt. Waar ik wel moeite mee heb is dat mensen veel te veel betalen voor onzin, zeg maar de “audiokwakzalverij”. Maar goed daar waarschuwen we hier op het forum vaak genoeg voor.

erikjan

« Reactie #23 Gepost op: 2 augustus 2020, 12:24:40 »

Het lijkt wetenschappelijk maar is het niet. Zoals ik al aangaf: hoe zag de testopstelling er uit? Waar is de peer review?

Zonder die gegevens is dit net zo wetenschappelijk als jouw of mijn test puur op het gehoor.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric