Auteur Topic: Aura Pied Piper  (gelezen 241 keer)

Ray54

• *
Aura Pied Piper
« Gepost op: 29 juli 2020, 12:08:20 »
Hallo,

Het laatste bericht over genoemd luidsprekers is van 2012. Ben benieuwd of er nog mensen in het bezit zijn van deze luidsprekers.
Wat voor apparatuur er gebruikt wordt. Men was toen niet erg lovend over deze luidsprekers. Ik heb ze in de jaren 90 gekocht en voor zover ik kon verbeterd. Bi-wiring en bekabeling verbeterd. Ook luidspreker kabel van Supra wat een tientje de meter kost in die tijd.
Ben benieuwd naar de reacties.

Bedankt alvast.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: Aura Pied Piper
« Reactie #1 Gepost op: 29 juli 2020, 13:29:53 »
Onlangs nog een set gerepareerd. Ik ben er persoonlijk nooit een fan van geweest.
Ook de actieve versies getuigen van een weinig doorwrochte ontwerpfilosofie, alle.voordelen die je met activering zou kunnen behalen zijn onbenut gelaten. Maar ik ken ook meerdere tevreden gebruikers dus het zal mogelijk ook een smaakkwestie betreffen.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

erikjan

« Reactie #2 Gepost op: 29 juli 2020, 13:45:30 »
Bi-wiring levert je niets op.
Bekabeling verbeteren levert je niets op.

Daarin zit niet het probleem van Pied Piper zoals Be tweeter al aangeeft.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Ray54

• *
« Reactie #3 Gepost op: 29 juli 2020, 14:17:01 »
Bedankt voor de reacties. Zoals Be tweeter zegt, het is een kwestie van smaak.

benjamin

• Oost, west, thuis is het ook niet alles
« Reactie #4 Gepost op: 29 juli 2020, 15:04:12 »
Tsja, je kunt er natuurlijk talloze verschillende units instoppen. Altijd wel wat van te maken. Je hebt onderhand zoveel verschillende ontwerpen gebaseerd op die Pipers, er zijn er wel bij die het behoorlijk doen.
Zelfbouw IMF TLS 50 met Wharfedale Laser 100 Rank- Arena units, 4 maal 10 cm. Wharfedale Laser 100 Rank- Arena mids. en 3 Wharfedale Laser 100 Rank tweeters, gemodificeerde Philips ribbons. Grundig Rosita 6500 set.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

Subbuilder

« Reactie #5 Gepost op: 29 juli 2020, 16:33:32 »
Nou... als je deze tekst leest, zou je denken dat er niets beters bestaat!

Uitgangspunt van ontwerper Gerbrand van Veen was: Maak een luidspreker die nergens naar klinkt maar die uitsluitend recht doet aan hetgeen de artiest aan de cd heeft toevertrouwd. Niets minder maar vooral ook niets méér!

Sinds die tijd is The Pied Piper uitgegroeid tot een van de meest populaire weergevers van Nederland, vooral geliefd bij serieuze muziekliefhebbers. Maar ook vele beroemde musici, opnametechnici en anderen die met muziek hun brood verdienen weten de neutraliteit van The Pied Piper te waarderen.
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

Mmuetst

« Reactie #6 Gepost op: 29 juli 2020, 18:00:49 »
Nou... als je deze tekst leest, zou je denken dat er niets beters bestaat!

Uitgangspunt van ontwerper Gerbrand van Veen was: Maak een luidspreker die nergens naar klinkt maar die uitsluitend recht doet aan hetgeen de artiest aan de cd heeft toevertrouwd. Niets minder maar vooral ook niets méér!

Sinds die tijd is The Pied Piper uitgegroeid tot een van de meest populaire weergevers van Nederland, vooral geliefd bij serieuze muziekliefhebbers. Maar ook vele beroemde musici, opnametechnici en anderen die met muziek hun brood verdienen weten de neutraliteit van The Pied Piper te waarderen.

Mooi verkoop praatje. Luidsprekers klinken altijd, en zijn in je audio keten altijd de componenten die het meeste vervormen. Ik vraag me af waarom Ray vraagt aan andere mensen wat ze van deze speakers vinden. Het belangrijkste is dat jij ze mooi moet vinden. Ik kan bijvoorbeeld heerlijk genieten van mijn Translator luidsprekers, maar de meeste mensen die komen luisteren in mijn mancave vinden mijn V-vox luidsprekers mooier. Natuurlijk is het leuk om met mensen info uit te wisselen als ze dezelfde luidsprekers gebruiken, blijft hobby hé.

Ray54

• *
« Reactie #7 Gepost op: 29 juli 2020, 18:06:24 »
Had ik misschien anders moeten formuleren. Ben zelf heel blij met deze speakers. Was gewoon nieuwsgierig naar meningen van mensen die ze ook nog hebben. Moet er wel bij zeggen dat ik "mijn geluid" met behulp van een equalizer verkrijg.

Mmuetst

« Reactie #8 Gepost op: 29 juli 2020, 18:08:23 »
Bi-wiring levert je niets op.
Onzin, het levert je twee maal zoveel kabel op. En het kost twee maal zoveel. Dat zijn al twee zaken die het opleveren. ^-^
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2020, 18:24:44 door Mmuetst »

Mmuetst

« Reactie #9 Gepost op: 29 juli 2020, 18:18:14 »
Had ik misschien anders moeten formuleren. Ben zelf heel blij met deze speakers. Was gewoon nieuwsgierig naar meningen van mensen die ze ook nog hebben. Moet er wel bij zeggen dat ik "mijn geluid" met behulp van een equalizer verkrijg.
Persoonlijk heb ik niks tegen een equalizer. Bij veel audifielen is een equalizer een vies ding. Het juist opstellen van luidsprekers kan je ook veel plezier geven. Maar soms is toonregeling nodig om het naar jou smaak te maken. Weet niet of deze Pied Piper luidsprekers moeilijk zijn qua plaatsen. Ik vervorm mijn muziek altijd door het door buizen en uitgangstranformatoren te jagen (ook wel buizen versterker genoemd) ik vind het heerlijk.  Bij mij mag een versterker ook klinken door tone regeling te gebruiken.
Schiit audio heeft het lef als audiofiel merk weer een equalizer op te markt te brengen:Loki

Dus niks mis mee en gewoon genieten. Geld uit geven aan kabels zie ik persoonlijk niet het nut in. Ik hoor geen verschil en vind het daarom zinloos om daar geld in te steken.

PS ben ik wel eens benieuwd hoe die Pied Pipers klinken, dus als je het leuk vind kunnen we een keer een luistersessie uitwisselen.
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2020, 18:57:04 door Mmuetst »

Mmuetst

« Reactie #10 Gepost op: 29 juli 2020, 19:59:50 »
Onzin, het levert je twee maal zoveel kabel op. En het kost twee maal zoveel. Dat zijn al twee zaken die het opleveren. ^-^
Ik was er nog één vergeten, leuke kabel discussies op dit forum  :))

Kermit

• Moderator
« Reactie #11 Gepost op: 31 juli 2020, 08:45:23 »
Over de kwaliteiten van de luidsprekers hoef ik mij niet uit te laten, die is op dit forum met de zoekfunctie gemakkelijk terug te vinden. Tip: ik zou het niet doen. De door jou doorgevoerde verbeteringen hebben echt geen enkel effect, tenzij er iets niet helemaal goed was in de oude situatie, zoals slecht geworden soldeerverbindingen, corosie aan de uiteindes van luidsprekerkabel oid.

Ik ben wel benieuwd naar je voorkeuren wat muziekkeuze betreft. 
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

Ray54

• *
« Reactie #12 Gepost op: 31 juli 2020, 09:15:34 »
Ik heb een hele brede muzieksmaak maar mijn voorkeur gaat uit naar muziek uit de zeventiger jaren. Ben opgegroeid met Emmerson, Lake & Palmer, Johnny Winter, Camel, Rush, Mannfred Man, Pink Floyd, Focus, Ekseption, Alquin, Supersister, Solution enz enz.

frits denon

• HiFi is emotie
« Reactie #13 Gepost op: 1 augustus 2020, 08:30:44 »
Veel van de genoemde muziek beluister ik ook. Is genieten. Als het op jouw installatie goed in jouw oren terecht komt dan is dat het belangrijkste

Of er nog veel mensen zijn die APP hebben, weet ik niet. Kan me wel herinneren dat er in die tijd veel over geschreven is door o.a. de HiFiStereo-Test, waar ik toen op geabbonneerd ben geweest. Er zullen toen best wel wat verkocht zijn en nog steeds ergens staan te spelen.

Je kunt je vraag mogelijk ook op andere fora stellen, bv HT forum of Audiofreaks. Krijg je misschien meer reacties. Veel plezier daarbij!

Oude(re) spullen van Scott, Technics, Denon, Sony, TDL, IMF, Hepta, Elac en Rel.

Mmuetst

« Reactie #14 Gepost op: 1 augustus 2020, 08:38:55 »
En gezien ik de luidsprekers niet ken wil ik best wel een keer komen luisteren. Ik zou het dan ook prijs stellen als je dan een keer bij mij komt luisteren. Erikjan is al een keer bij mij geweest (moeten nog weer eens over doen) en ik heb al een aantal mensen van hififreak en audiofreak over de vloer gehad.