Auteur Topic: Cassettedeck voor digitaliseren  (gelezen 155 keer)

cve

• *
Cassettedeck voor digitaliseren
« Gepost op: 30 juli 2020, 00:17:08 »
Beste forummers,

Via mijn familie heb ik een hele stapel oude cassettebandjes gekregen die ik graag zelf wil gaan digitaliseren. Ik wil dat meteen goed doen en ben op zoek naar een geschikt cassettedeck. Sommige bandjes zijn deels vergaan (vrij veel ruis) maar mijn doel is om de bandjes zo goed mogelijk en natuurgetrouw over te zetten.

Wat voor cassettedeck raden jullie aan (en welke specs geven daarbij de doorslag)?
Ik zou kunnen kiezen voor een hedendaags deck of kunnen kijken naar een gereviseerd vintage deck...
Zat zelf de denken aan een Akai-deck met GX-koppen, maar het kan ook iets heel anders zijn.
Met een primaire focus op terugluisteren / afspelen, waar moet ik dan op letten (qua specs)?

Qua budget denk ik in de richting van max. €400 (liever minder, maar kwaliteit staat voor mij voorop).
Ik heb nu overigens al een Philips FC930, maar het moet beter kunnen lijkt me?

Bedank alvast voor jullie reacties,
CVE

Regenpak

• Johnny Bravo
  • *
    • Polonaise PIC Projects
Re: Cassettedeck voor digitaliseren
« Reactie #1 Gepost op: 30 juli 2020, 06:24:16 »
Neem een deck met drie koppen en motoren. Voor dat budget lijkt me dat wel mogelijk. Neem een zo jong mogelijk deck. Real time counter en grote VU-meters. De FC930 is wat dat aangaat een beetje een prul.

Tjerk

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #2 Gepost op: 30 juli 2020, 08:39:56 »
Voor digitaliseren? De verschillen in kopstand en Dolby-instellingen tussen twee verschillende decks kunnen bij weergave meer teniet doen dan je met koppen- of motorenaantal kunt goedmaken.
Als alle bandjes ooit op één en hetzelfde hetzelfde deck zijn opgenomen kan het zinvol zijn om het afspeeldeck vóór digitaliseren daar optimaal op af te (laten) regelen.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

erikjan

« Reactie #3 Gepost op: 30 juli 2020, 09:16:33 »
Precies!

Grote VU meters hebben hierin geen enkele toegevoegde waarde, VU metrs (groot of klein) spelen alleen een rol bij opname en dat is wat je niet doet met dit deck.

Kleine LED vu meters werken dan zelfs beter dan grote wappers omdat de leds veel sneller zijn... Nooit spijt van mijn Aiwa deck gehad (met led vu meters).
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Regenpak

• Johnny Bravo
  • *
    • Polonaise PIC Projects
« Reactie #4 Gepost op: 30 juli 2020, 09:49:05 »
Je wil toch zeker wel weten wat de staat is van die opname? VU meters. Lekker grote. Er real-time tape counter. En drie motoren voor stabiele bandloop.

En ja, azimuth wil je zeker optimaliseren maar dat kan prima. Lossy (MP3) encoding is nogal gevoelig voor azimuthfouten. Zet je versterker op mono en regel af op beste hoogrespons. Als de kop ook maar iets scheef staat wordt het geluid dof. Wel weer terug op stereo zetten. Maak desnoods een gaatje in de cassetteklep om er altijd bij te kunnen indien de opnames zijn gemaakt met verschillende decks.

Tjerk

cve

• *
« Reactie #5 Gepost op: 30 juli 2020, 11:10:17 »
Bedankt voor jullie reacties!

Samenvattend zou het deck hieraan moeten voldoen:
1) 3 koppen
2) 3 motoren
3) Azimuth correctie
4) VU-meters (event. LED)

Zijn er meer punten waar ik op moet letten?
Welk merk / type voldoet aan deze specs?

erikjan

« Reactie #6 Gepost op: 30 juli 2020, 11:34:56 »
Azimuth niet instellen op de perfecte manier, maar naar de opgenomen cassettes!

Je kunt aan de VU meters niet zien hoe goed de opname is, en je kunt daar toch niets meer aan veranderen, dus niet zo relevant als regenpak stelt.

De in het verleden duurdere types voldoen wel, mooiste is natuurlijk een Nakamichi, maar ik denk niet dat die voor een redelijke prijs te koop zal zijn.
― Terry Pratchett, Eric

Pimmie1968

• Geluid kun je voelen maar is nooit tastbaar
« Reactie #7 Gepost op: 31 juli 2020, 07:48:19 »
3 koppen: niet belangrijk.
3 motoren: niet belangrijk.
VU meters: niet belangrijk.

Ik had toch op een HIFI forum beter advies verwacht.
Als de cassettes oud zijn en dan bedoel ik ouder dan 30 a 40 jaar of nog ouder heeft het totaal geen zin het onderste uit de kan te willen halen met een state of the art cassettedeck.
De eerste low noise tapes (jaren 70) waren kwalitatief niet best. Pas toen TDK, Maxell om de hoek kwam kijken werd de kwaliteit veel beter.
Een Akai met GX koppen zou ook mijn eerste keuze zijn als het om hele oude tapes gaat. GX is onverslijtbaar en qua prestaties goed.

Weet je merken en of types van de cassettes? leeftijd?
Yamaha R-N803D - HDX-1000 - TDL Studio Monitor Compact

cve

• *
« Reactie #8 Gepost op: 31 juli 2020, 13:56:34 »
3 koppen: niet belangrijk.
3 motoren: niet belangrijk.
VU meters: niet belangrijk.

Ik had toch op een HIFI forum beter advies verwacht.
Als de cassettes oud zijn en dan bedoel ik ouder dan 30 a 40 jaar of nog ouder heeft het totaal geen zin het onderste uit de kan te willen halen met een state of the art cassettedeck.
De eerste low noise tapes (jaren 70) waren kwalitatief niet best. Pas toen TDK, Maxell om de hoek kwam kijken werd de kwaliteit veel beter.
Een Akai met GX koppen zou ook mijn eerste keuze zijn als het om hele oude tapes gaat. GX is onverslijtbaar en qua prestaties goed.

Weet je merken en of types van de cassettes? leeftijd?
Bedankt voor de reactie. De bandjes zijn minimaal 35 jaar oud (of jonger, maar dan is het een kopie van een ouder bandje van die leeftijd).
Akai GX deck is een optie, maar heeft geen Azimuth correctie voor playback, toch? Zou die optie de kwaliteit van afspelen nog significant kunnen verbeteren?

Regenpak

• Johnny Bravo
  • *
    • Polonaise PIC Projects
« Reactie #9 Gepost op: 31 juli 2020, 16:30:52 »
Akai GX deck is een optie, maar heeft geen Azimuth correctie voor playback, toch?
Je kan altijd azimuth afregelen. Zoals ik hierboven reeds vermeldde. Desnoods boor je een klein gaatje in de cassetteklep. Is prima af te regelen op het gehoor door je versterker op mono te zetten en dan af te regelen op beste hoge tonenweergave. Je merkt gauw genoeg of in de opnames veel spreiding zit en dus of het vaak nodig is of niet. En neem natuurlijk een zo sjiek mogelijk deck. Het zou zonde zijn om met een slecht deck je noeste arbeid te verkloten. Je dubbeldeck zal het best doen maar is zeker niet optimaal.

Tjerk

Pimmie1968

• Geluid kun je voelen maar is nooit tastbaar
« Reactie #10 Gepost op: 31 juli 2020, 18:27:01 »
Bedankt voor de reactie. De bandjes zijn minimaal 35 jaar oud (of jonger, maar dan is het een kopie van een ouder bandje van die leeftijd).
Akai GX deck is een optie, maar heeft geen Azimuth correctie voor playback, toch? Zou die optie de kwaliteit van afspelen nog significant kunnen verbeteren?

In principe is een weergavekop altijd af te stellen maar waarom zou je? tenzij de cassettes met een brak apparaat zijn opgenomen heeft het geen zin om daar winst uit te halen door met de azimuth te spelen.
Zijn de cassettes opgenomen met een stereo cassettedeck van consumenten kwaliteit (of beter) dan staat de weergavekop hetzelfde afgesteld als alle andere cassettedecks die je aanschaft. (tenzij daar ook mee geklooid is)
Aan de azimuth moet je normaliter niet zitten prutsen, wat belangrijker is of je cassettes met of zonder dolby is opgenomen en met welk systeem.
Yamaha R-N803D - HDX-1000 - TDL Studio Monitor Compact

erikjan

« Reactie #11 Gepost op: 31 juli 2020, 23:03:02 »
Varianten: niets/Dolby B/Dolby C/dbx. Inderdaad het belangrijkste.
― Terry Pratchett, Eric