Auteur Topic: Welke versterker  (gelezen 412 keer)

frits denon

• HiFi is emotie
Re: Welke versterker
« Reactie #30 Gepost op: 1 augustus 2020, 08:19:04 »
@Robbie: maar je hoeft natuurlijk helemaal geen nieuwe versterker te kopen. Je kan ook een zware tweedehands versterker halen waar je JBLs blij van worden ("recommended amplifier 300W") en daar een of ander lief streamertje op aan te sluiten. Neem dan wel eentje die 4 ohm aankan. Zit je altijd goed. Ik had een Denon PMA1560 over de vloer en die zou prima geschikt zijn geweest. Sowieso altijd beter om losse componenten te nemen. Makkelijker upgraden en vervangen als er iets stuk gaat.

Tjerk

+1. Op MP wel te vinden. Fijne degelijke versterkers. Even zoeken op Denon pma 1500 en je komt er wel wat tegen. Let wel op de R versie is het oudere type. De ae zijn nieuwer.
« Laatst bewerkt op: 1 augustus 2020, 08:21:45 door frits denon »
Oude(re) spullen van Scott, Technics, Denon, Sony, TDL, IMF, Hepta en Rel.

Mmuetst

« Reactie #31 Gepost op: 1 augustus 2020, 08:21:42 »
Het los laten van het streamer gedeelte kan, maar dan moet je voor dat gedeelte ook weer gaan zoeken voor een los apparaat. @Jan blijft maar roepen dat je een “zware” versterker nodig hebt. De reviews die ik vind op internet zijn allemaal oud 2001 / 2003 http://www.audioreview.com/product/speakers/floorstanding-speakers/jbl/ti5000.html
Inmiddels zijn de ontwikkelingen van goede klasse D versterkers verder gegaan. De NAD die ik voorstel te beluisteren is zo’n klasse D versterker. Klasse D versterkers hebben een reputatie om goed de woofer te kunnen aansturen.
Er zijn meerdere winkels die de NAD verkopen. Ik weet dat Hifiklubben de mogelijkheid biedt om het thuis uit te proberen. Het meeslepen van zware luidsprekers naar de winkel is geen optie. De voordelen bij de NAD is dat je ook nog 5 jaar garantie krijgt. Nadeel van tweedehands is dat je de versterker niet kunt uitproberen met je luidsprekers. Of je moet ze mee slepen naar de verkoper. De Cyrus versterker die @Jan voorstelt krijgt trouwens niet zo geweldige recensie bij What-hifi (voor wat het waard is) https://www.whathifi.com/reviews/cyrus-one-cast. En wordt in Nederland niet veel aangeboden door HiFi winkels.

Mmuetst

« Reactie #32 Gepost op: 1 augustus 2020, 08:32:20 »
+1. Op MP wel te vinden. Fijne degelijke versterkers. Even zoeken op Denon pma 1500 en je komt er wel wat tegen. Let wel op de R versie is het oudere type. De ae zijn nieuwer.
Vind het een slecht advies voor iemand die onvoldoende verstand heeft van zaken om voor een tweedehands versterker te gaan. Veel mensen op dit forum weten waar ze op moeten letten bij de aankoop van tweedehands versterker omdat ze de ervaring hebben opgedaan. Voor Robbie wordt dat een nieuw avontuur in de jungle die Martplaars heet  ;).
Je kunt lastig die grote JBL speakers mee nemen naar de verkoper. Dus weet je uiteindelijk niet of het een match is met de luidsprekers. Afgaan op reviews is ook gevaarlijk want de één roept dat een 15 watt buizenversterker prima is en de ander roept dat je tonnen aan vermogen nodig hebt. Ik zeg nogmaals ga eens luisteren met de NAD. Dus nog niet kopen, eerst uitproberen. Dan kun je zelf een oordeel vormen en beslissen.

frits denon

• HiFi is emotie
« Reactie #33 Gepost op: 1 augustus 2020, 08:47:06 »
Met grote speakers gaan slepen om naar een versterker te luisteren zou ik ook zeker niet doen.

Ik vind het geen slecht advies. De door mij genoemde amp is gewoon een goede versterker die je als occasion voor een leuke prijs kunt kopen en de meeste speakers zeer goed kan aansturen.

Ik heb ze gehad en mijn ervaringen waren goed. Daarom mijn informatie naar hem. Wat de TS er mee doet moet hij zelf bepalen. Daarvoor stelt hij hier ook de vragen.
Oude(re) spullen van Scott, Technics, Denon, Sony, TDL, IMF, Hepta en Rel.

Mmuetst

« Reactie #34 Gepost op: 1 augustus 2020, 10:29:24 »
Misschien kunnen Be-Tweeter of Regenpak over de Denon pma 1500 een oordeel geven of dit een probleemloze versterker is. Wat ik al aangaf @frits Denon, jij weet waarschijnlijk waar je op moet letten als je zo’n Denon tweedehands koopt. De vraag is of Robbie ook die ervaring heeft. Natuurlijk moet je in een winkel ook op letten dat je iets aangesmeerd krijgt, maar dan kun je altijd nog terug. Bij tweedehands ben je meestal je geld kwijt met een kat in de zak.

Mmuetst

« Reactie #35 Gepost op: 1 augustus 2020, 10:34:49 »
Dynamisch vermogen is wat je hebt als de elco's nog vol zitten. Als het flutelcootjes zijn is het verschil tussen "dynamisch" en continuvermogen groot. Zoniet heb je een goeie versterker.

BTW- waar is TS Rubberen Robbie?

Tjerk
Duidelijke uitleg. De 100 watt dynamisch vermogen van de NAD is bij een geschakelde voeding (teminste daar ga ik even van uit) en met een klasse D versterker. Hoe werkt dan het verhaal met het dynamische vermogen?

erikjan

« Reactie #36 Gepost op: 1 augustus 2020, 12:33:12 »
Dat verhaal volgt dus de marketing. :P
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Regenpak

• Johnny Bravo
  • *
    • Polonaise PIC Projects
« Reactie #37 Gepost op: 2 augustus 2020, 10:51:26 »
Duidelijke uitleg. De 100 watt dynamisch vermogen van de NAD is bij een geschakelde voeding (teminste daar ga ik even van uit) en met een klasse D versterker. Hoe werkt dan het verhaal met het dynamische vermogen?
Krek hetzelfde. Ook een switcher heeft een elco alleen wordt-ie vaker op- en ontladen. Verder kan er sprake zijn van PFC (Power Factor Correction) waardoor het karakter van de voeding nog weer verandert ten opzichte van een gewone lineaire voeding. Doorgaans zijn SMPS' (SwitchMode Power Supplies) veel harder dan lineaire voedingen omdat ze hun uitgangsspanning regelen. En ze kakken pas in als het opgenomen vermogen te hoog wordt. Dan gaan ze in protect. Wat ook bij elke voeding weer anders gaat...

Tjerk

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #38 Gepost op: 2 augustus 2020, 11:25:32 »
De cruciale elco in een SMPE is die aan primaire zijde, die wordt met 100 Hz geladen en moet tussen de laadpieken genoeg sap houden voor de SMPS om te kunnen blijven leveren.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Mmuetst

« Reactie #39 Gepost op: 2 augustus 2020, 11:26:09 »
Krek hetzelfde. Ook een switcher heeft een elco alleen wordt-ie vaker op- en ontladen. Verder kan er sprake zijn van PFC (Power Factor Correction) waardoor het karakter van de voeding nog weer verandert ten opzichte van een gewone lineaire voeding. Doorgaans zijn SMPS' (SwitchMode Power Supplies) veel harder dan lineaire voedingen omdat ze hun uitgangsspanning regelen. En ze kakken pas in als het opgenomen vermogen te hoog wordt. Dan gaan ze in protect. Wat ook bij elke voeding weer anders gaat...

Tjerk
Maar is dan in het geval van de NAD de 100 watt dynamisch  vermogen een marketing verhaal zoals Erikjan aangeeft? (had de knipoog wel gelezen) Deze versterker is redelijk nieuw en nog weinig testen over bekend. Las dat een gebruiker die de versterker bij Hobo had gekocht er zeer blij mee was:
“Prachtig ontwerp. Minimalistisch geen toeters of bellen. Prima geluid en voldoende vermogen.
Dus een lust om naar te kijken en te luisteren.
Heb voor deze versterker mijn Rega Brio (nieuwste versie) ingeruild en GEEN moment spijt daarvan gehad”
Natuurlijk doet NAD aan marketing, maar misschien haalt deze versterker berg afwaarts wel die 100 watt dynamisch vermogen......iemand zou het moeten testen.

Mmuetst

« Reactie #40 Gepost op: 2 augustus 2020, 11:29:31 »
De cruciale elco in een SMPE is die aan primaire zijde, die wordt met 100 Hz geladen en moet tussen de laadpieken genoeg sap houden voor de SMPS om te kunnen blijven leveren.
Is daardoor een SMPE meer geschikt (indien die elco goed gekozen is) om zo’n dynamisch vermogen te halen?

Regenpak

• Johnny Bravo
  • *
    • Polonaise PIC Projects
« Reactie #41 Gepost op: 3 augustus 2020, 06:39:27 »
"Dynamisch vermogen" is betekenisloos. Je hebt continuvermogen en piekvermogen. Je zou "dynamisch vermogen" kunnen vergelijken met piekvermogen maar je komt al gauw terecht in marketing bullshit zoals PMPO ("Peak Maximum Power Output"), wat ongeveer acht keer (!) het continuvermogen is. Zelfs piekvermogen is dubieus want er is geen standaard voor. Iedereen doet maar wat.

Een SMPS intussen heeft een heel ander karakter dan een lineaire voeding. Als de primaire elco halfleeg is (even fratsen als PFC vergetend) trekt de switcher gewoon twee keer zoveel stroom eruit. En als-ie leeg is houdt het op maar tegen die tijd is er alweer een 50 Hz sinusperiode langsgeweest. Een switcher introduceert ook geen 100 Hz rimpel op de voedingsspanning. En als-ie goed is ontworpen ook geen andere troep. En het piekvermogen is identiek aan het continuvermogen. Zoniet is de voeding te klein. Of hij gaat in protect en dat zou nergens op slaan...

Tjerk
« Laatst bewerkt op: 3 augustus 2020, 06:41:30 door Regenpak »

erikjan

« Reactie #42 Gepost op: 3 augustus 2020, 08:35:54 »
Had ik toch gelijk: het is een marketing term. :) Waarom heb ik dat niet eerder geschreven? :)
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Mmuetst

« Reactie #43 Gepost op: 3 augustus 2020, 10:21:27 »
"Dynamisch vermogen" is betekenisloos. Je hebt continuvermogen en piekvermogen. Je zou "dynamisch vermogen" kunnen vergelijken met piekvermogen maar je komt al gauw terecht in marketing bullshit zoals PMPO ("Peak Maximum Power Output"), wat ongeveer acht keer (!) het continuvermogen is. Zelfs piekvermogen is dubieus want er is geen standaard voor. Iedereen doet maar wat.

Een SMPS intussen heeft een heel ander karakter dan een lineaire voeding. Als de primaire elco halfleeg is (even fratsen als PFC vergetend) trekt de switcher gewoon twee keer zoveel stroom eruit. En als-ie leeg is houdt het op maar tegen die tijd is er alweer een 50 Hz sinusperiode langsgeweest. Een switcher introduceert ook geen 100 Hz rimpel op de voedingsspanning. En als-ie goed is ontworpen ook geen andere troep. En het piekvermogen is identiek aan het continuvermogen. Zoniet is de voeding te klein. Of hij gaat in protect en dat zou nergens op slaan...

Tjerk
Bedankt voor de uitleg (en Be-tweeter).

foxsox

• *
« Reactie #44 Gepost op: 3 augustus 2020, 22:01:36 »
NAD AMP1 kan 4 ohm aan en levert 40 watt en heeft streaming opties. Ken het apparaat niet, is vrij nieuw en valt binnen je budget.

YAMAHA R-N402D kost een 399 euro en kan alles en voldoende vermogen 115W bij 4Ohm
stuur je de JBL lekker aan dacht ik zo
Yamaha RX-V477
Nuprime Omnia WR1
Bower & Wilkins 603
B&W HTM6 center
Canton Le 109 se als surround
aan de pc een Technics SA-DA8 en Elac Debut B6.2