Auteur Topic: Muziekbeleving verbeteren in mijn instap-setje  (gelezen 75 keer)

Kah0ona

• *
  • This is the planet of Sound
Muziekbeleving verbeteren in mijn instap-setje
« Gepost op: 10 september 2020, 11:54:07 »
Goedemorgen!

Als beginner in deze hobby heb ik een setje van Elac Debut 2.0 6.2 speakers, een Yamaha A-S700 versterker en sindskort een Bluesound Node 2i streamer, icm Qobuz.

Ik heb een klein thuiskantoor van 3 bij 3, waarin dit staat opgesteld, dus ik werk (achter mn laptop) met de muziek op de achtergrond.

Voorheen had ik altijd mijn Bose Q35 bluetooth noise cancelling koptelefoon op.

Los van of die Bose goed valt in dit forum, het voordeel ervan vond ik dat je het gevoel hebt dat je helemaal bent ondergedompeld in de muziek. Simpel gezegd, bij een lekker baslijntje gaat mijn hoofd meewiegen, en dat heb ik nog niet echt voor elkaar bij mijn speakers, tenzij ik alles wat luider zet.

Nou de vraag: hoe kan ik dit verbeteren? Mijn idee zelf was om bijv. een REL subwoofertje erbij te doen, om het geheel iets meer body te geven. Ik merk dat akkoestische nummers met weinig bas en veel mids wel erg goed 'overkomen' (voor de prijs van deze set), maar de wat stevigere muziek (Rock en soms wat elektronisch) wat minder. Luider zetten helpt, maar het wordt dan soms wat 'schreeuwerig'/schel.

Benieuwd naar alle tips! Of het nou qua upgraden ligt (grotere speakers? andere versterker? etc.), of de ruimte akkoestiek, of EQ, of wat dan ook, ben heel benieuwd!

Groet,

Marten

erikjan

Re: Muziekbeleving verbeteren in mijn instap-setje
« Reactie #1 Gepost op: 10 september 2020, 12:25:23 »
Vooropgesteld: ik ken de Elac's niet. Grotere speakers zou ik voor zo'n kleine ruimte niet aanraden, een goede subwoofer zal veel toevoegen. Zo te zien gaan de Elac's niet heel diep (de waardes zullen vast wel bij -6 dB opgegeven zijn ;)) Of een Rel dan een geschikte subwoofer is weet ik niet.

Let in ieder geval op dat je de subwoofer niet te hard zet, dat is een veel gemaakte fout.

Er is niet zo heel veel mis met die Bose koptelefoon hoor. ;) Eén van de dingen die Bose wel goed doet. ;)
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

superge

« Reactie #2 Gepost op: 10 september 2020, 12:26:29 »
Ik weet niet waar je woont maar ik heb hier nog een Elac subwoofertje die staat te niksen. Kun je altijd een keertje proberen, als het niet beter wordt weet je dat ook weer. Doe maar een PB als je iets wilt afspreken.
The S in IOT stands for Security

erikjan

« Reactie #3 Gepost op: 10 september 2020, 12:31:34 »
Kijk, dat is nog eens een goede suggestie!
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric