Auteur Topic: Advies gevraagd aanschaf nieuwe Marantz versterker  (gelezen 139 keer)

Jeff-Venlo

• *
Advies gevraagd aanschaf nieuwe Marantz versterker
« Gepost op: 12 september 2020, 11:36:24 »
Hallo, ik heb een oude set bestaande uit 4 Vifa Formats en 1 Vifa Carat center speaker.
Daarnaast heb ik nog een oude AV versterker Marantz SR 7002 vergezeld door 4 Marants MA 500 eindtrappen.

Nu is dit misschien een beetje prehistorisch spul en was ik aan het kijken naar de "nieuwe norm" setjes zoals bijvoorbeeld Sonos.

Ik heb een complete set (volgens mij de duurste uitvoering) bij een vriend van mij geluisterd maar dit gaat hem gewoon echt niet worden.
Geluid is gewoon niet wat ik gewend ben en het is daarnaast nog eens peperduur ook.

Dus zoek ik een oplossing om met bestaande speakers en eventueel eindtrappen mijn intrede in de 20e eeuw te maken.
Dat wil zeggen dat ik niet meer met losse bleutooth ontvangers, apple tv kastje en andere rommel alles in 1 heb.

Nu heb ik zitten denken de nieuwe Marantz NR 1711, deze heeft Apple Airplay 2, Multiroom, Spotify Connect en TuneIn.
Helaas maar een vermogen van 90 watt per kanaal, maar samen met de eindtrappen (Bi-Amp) op de Vifa Formats en de Carat gewoon rechtstreeks op de 1711 moet er toch wat van te maken zijn.

Nadeel hiervan is dat ik dan wel weer 5 versterkers heb wat veel ruimte inneemt en een hoop kabelgedoe in mijn kastje heb waar ik eigenlijk gewoon vanaf wil.

Nu is een andere logische keuze de Marantz SR 7013, deze heeft voldoende vermogen zodat de losse eindtrappen op internet kunnen en ik grotendeels van mijn kabelgedoe verlost ben.

MAAR.... ik kom er niet helemaal uit, ik heb maar 5 speakers en de 7013 is een 9 kanaals versterker.
Dit betekend dat ik met 4 kanalen niks kan doe, of kan ik de overige 4 kanalen in een soort bi-amp opstelling aansluiten voor nog meer vermogen?

Bij een vergelijk van beide apparaten op Tweakers zie ik dat de 1711 DLNA heeft en de 7013 niet.
Ik wil audiobestanden vanaf mijn pc kunnen afspelen op de versterker, heeft dit met DNLA te maken?

Ik zie bij de 1711 bij "lokale netwerkdiensten"Apple Airplay 2, Multiroom, Spotify Connect staan en bij de 7013 niet, terwijl beide apparaten aangeven apple airplay en spotify te ondersteunen.
Hoe zit dit precies? Kan ik via mijn Spotify app van mijn telefoon de 7013 aansturen of niet?
En airplay?

Dan zit ik nog een beetje met de 4 formats, deze wil ik als ik muziek luister gewoon over alle 4 kanalen kunnen afspelen op vol vermogen, maar bij een film moeten de achterspeakers gewoon als achter/surroundspeaker kunnen werken. Kan dit?

O, en ik vergeet nog even hoe dat ook alweer zat met de impedantie, mijn Vifa's zijn 4 ohm en de versterker natuurlijk 8 ohm. Moet ik hier nog iets mee of gewoon aansluiten?

Sorry voor de vele vragen, maar wil het graag in 1 keer goed hebben.
Mijn voorkeur gaat uit naar de SR 7013 met de voordelen van de NR 1711, maarja.... dat zal wel niet bestaan.
Is er iemand die mij hiermee kan helpen/adviseren?

« Laatst bewerkt op: 12 september 2020, 11:39:47 door Jeff-Venlo »

Subbuilder

Re: Advies gevraagd aanschaf nieuwe Marantz versterker
« Reactie #1 Gepost op: 13 september 2020, 10:21:23 »
Er is ondertussen toch al een 7015 dacht ik... of toch onderweg.

En 9 kanalen zegt weinig. Er is 1 voeding en daar hangen 9 eindtrappen aan. Sluit je ze allemaal aan, dan 'vechten' die 9 kanalen voor de stroom uit de ene voeding.
Sluit je er maar 5 aan, dan is er voor elk kanaal gewoon meer vermogen beschikbaar. Dus staar je niet blind op de overtollige kanalen.

En waarom zou het een bezwaar zijn om de achterspeakers de ene keer als 4-kanaal stereo en de andere keer als surround kanaal te gebruiken? Dat bezwaar is er niet.
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

Jeff-Venlo

• *
« Reactie #2 Gepost op: 16 september 2020, 08:30:19 »
Dank je voor je antwoordt Subbuilder,
De 7015 is inderdaad ook een mooie oplossing, alleen gaat deze mijn budget weer flink te boven.
Ik was eigenlijk op zoek in de prijsrange rond de 1200,- , maar ik denk dat ik toch mijn budget moet gaan bijstellen.
Ik heb immers nog 4 MA 500 te verkopen , volgens mij nog best gewilde dingen.

Ik ga wel eens luisterafspraak maken en weer ff doorsparen. :)

Subbuilder

« Reactie #3 Gepost op: 16 september 2020, 12:03:26 »
Als ik jou was, zou ik 2 mono eindtrappen houden.
Zelf verkies ik een 7015 met 2 extra eindtrappen altijd boven een 80xx zonder.
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

Jeff-Venlo

• *
« Reactie #4 Gepost op: 17 september 2020, 21:34:31 »
Als ik het goed begrijp kan deze versterker bij muziek stereo over 4 speakers a 200 watt (piekvermogen) weergeven.
Heb ik die eindtrappen nog nodig denk je bij 200 watt per kanaal?
Ik gebruik immers max 5 kanalen van de 9 kanalen dus zal hij toch eigenlijk gewoon genoeg power moeten hebben.
Of zou jij de frontspeakers toch bi-ampen met de 2 monoblokken?

Weet jij toevallig ook hoe dat zit met mijn 4ohm speakers annex de 8 ohm uitgangen van de Marantz?
Treed hier vermogensverlies/vervorming op?

Subbuilder

« Reactie #5 Gepost op: 17 september 2020, 23:38:48 »
De 4 ohm weerstand kan ervoor zorgen dat de voeding zwaar belast wordt.
En die 200W piekvermogeb, zal hooguit 100W continu betekenen. En doorgaans geven ze dit op voor 1 kanaal.

Jeff-Venlo

• *
« Reactie #6 Gepost op: 20 september 2020, 09:03:59 »
Dank je Subbuilder voor jouw advies. :idol:

Ik draai nu op een SR 7002 met een frontspeaker piekvermogen van 110 watt.
Ik kwam behoorlijk wat power te kort vandaar de eindtrappen.

Ik heb besloten de SR-7015 aan te schaffen en kijken hoe die bevalt.
Ik wacht nog even om de eindtrappen te verkopen, als ik wat(t) tekort kom kan ik deze er altijd nog achter knopen.

Ik ben benieuwd zodra ik hem heb post ik nog even een reactie.