Auteur Topic: Philips 408  (gelezen 268 keer)

Daniel72

• *
Philips 408
« Gepost op: 22 oktober 2020, 00:52:06 »
Ik heb een vraag over mijn Philips 408 platenspeler.
Naast de arm zit een schuifje waarvan ik de functie niet kan ontdekken. Links van het schuifje staat 1 2 3 4 en een rondje en rechts 1 2 3 en een ovaaltje. Wiee kan me wijzer maken?
Dank u.
Daniel

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: Philips 408
« Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2020, 08:17:28 »
Dat is voor de dwarskrachtcompensatie. Het rondje staat voor een sferische naald en het ovaaltje voor een elliptische.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Fotohuis

« Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2020, 20:29:06 »
Precies en die zet je in principe op dezelfde waarde als de naalddruk die je nadat de arm gebalanceerd is met het gewichtje die je op de arm kan instellen met de markers 1-2-3 en 4g. Standaard wordt een 408 geleverd met een GP400 wat een Sferische naald is. De naalddruk hiervoor is 2g.

Daniel72

• *
« Reactie #3 Gepost op: 24 oktober 2020, 11:09:00 »
Dank jullie wel voor de informatie.
Het is me nu duidelijk.
Het zal wel met de centrifucaal krachten te maken hebben.

Fotohuis

« Reactie #4 Gepost op: 24 oktober 2020, 11:14:16 »
De centriputaal kracht gaat naar binnen dus de dwarskracht compensatie gaat naar buiten. Als je de arm laat zweven en je voert de dwarskracht compensatie op beweegt de arm zich naar buiten.

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #5 Gepost op: 24 oktober 2020, 12:17:59 »
Het heeft niets met centrifugaal- of centripetaalkrachten te maken maar met wrijvingskracht op de naald. Die grijpt aan op de naald in de richting van de raaklijn aan de groef op dat punt. Die lijn loopt niet door het draaipunt van de arm en de kracht kun je derhalve ontbinden in twee vectoren; eentje door een lijn door naald en draaipunt van de arm en eentje loodrecht daarop. De laatste zorgt ervoor dat de naald tegen de binnenkant van de groef aanleunt. Dat is ongewenst en deze component corrigeer je dus met de dwarskracht- of dwarsdrukcompensatie.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2020, 12:20:47 door Be tweeter »
groeten,
Arjan

Fotohuis

« Reactie #6 Gepost op: 24 oktober 2020, 12:35:41 »
Maar waardoor ontstaat die wrijvingskracht op de naald? juist!
De dwarskracht compensatie is overigens ook nog een gemiddelde waarde want door de fouthoek is deze niet overal precies hetzelfde.
Wil je er vanaf dan neem je een tangentiale draaitafel, maar dan blijf je weer zitten met het niet precies in het midden zijn van het gat van de plaat. Zelfs daar is nog iets op gevonden, ik meen door Nakamichi om dat op te meten. Ik denk dat je beter je zuur verdiende Corona geld in een goede arm-element kan stoppen. Hoe langer de arm des te kleiner de fouthoek wordt maar met een 9" arm is dat al heel weinig. Jelco, SME hadden erg goede, je komt ze nog wel eens tegen op een Thorens of Lenco uit de jaren 70.

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #7 Gepost op: 24 oktober 2020, 13:01:28 »
Sorry maar dat is geen centripetale kracht. Het is zoals ik het uitleg.
Maar in antwoord op je vraag: die wrijvingskracht ontstaat door de som van de normaalkrachten van de naald op beide groefwanden vermenigvuldigd met de wrijvingscoëfficient van de naald op het pvc plaatmateriaal. De groefmodulatie voegt er nog iets aan toe. Deze kracht is volledig evenwijdig aan de draairichting  op het punt van de naald en centrufugaal-, centripetaal- en middelpuntzoekende krachten staan altijd haaks
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2020, 13:24:21 door Be tweeter »
groeten,
Arjan

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #8 Gepost op: 26 oktober 2020, 10:49:09 »
Nog twee argumenten die aanduiden dat het niets met centripetaalkrachten te maken heeft.
- een tangentiale arm heeft geen dwarskrachtcompensatie nodig omdat de sleepkracht recht door de lijn door naaldtip en draaipunt van arm loopt en er dus gėén component dwars op de naald valt te ontbinden.

- de instelling is niet toerentalafhankelijk terwijl centrifugaalkrachten met het kwadraat van de rotatiesnelheid toenemen hetgeen consequenties zou hebben voor de dwarskrachtinstelling als deze er mee te maken had.
groeten,
Arjan