Auteur Topic: De mancave en hoe het allemaal begonnen is  (gelezen 10118 keer)

erikjan

Re: De mancave en hoe het allemaal begonnen is
« Reactie #135 Gepost op: 10 juni 2020, 12:14:01 »
Als de woofers op verschillende frequenties gescheiden worden heet dat een .5 systeem, dus in jou geval een 3,5  weg systeem. ;)

Zo zijn mijn B&W's 2,5 weg.

Had even niet scherp hoeveel speakers de Padua heeft.

Veel plezier met luisteren!
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Mmuetst

« Reactie #136 Gepost op: 11 juni 2020, 21:25:55 »
Vanavond één luidspreker open gemaakt om eens een blik te werpen wat er in zit.
Deze speakers zijn geen watjes, maar er zitten wel heel veel watjes in  ;)

Verder is er een mooi filter (zie maar één bipolaire elco) en alleen luchtspoelen.

Dit zijn de achterkanten van woofer, tweeter en midtone. Grote magneten, maar verder geen type of nummers, helemaal niks. Via hififreak kreeg ik de fabrikant LPG door. Als LPG de fabrikant was van de units dan deden ze dat wel discreet.
Woofer:

Tweeter:

Midtone:

Mmuetst

« Reactie #137 Gepost op: 12 juni 2020, 09:58:10 »
Heb nog een stukje geschiedenis kunnen vinden:

TSM hat teilweise die Abstimmung sowie die Endmontage selbst durchgeführt jedoch keine Chassis selbst hergestellt.

Diese kamen von der Firma hm-Lautsprecherbau Hamm aus Tuningen.

ca. 1992 kündigte TSM der Firma hm Lautsprecherbau die Freundschaft bzw. forderte Preise zu denen hm nicht mehr Fertigen konnte.

TSM hat darauf hin diverse eher low Budget Chassis in seinen Modellen eingesetzt und es ging schnell bergab bis zum Ende.

Herr Hamm war vor der Zeit seines eigenen Lautsprecherbaus bei u. a. bei WHD und Entwicklungspartner vom Taunusspezialisten Seikrit (Heco).

Er fertigte ausserdem für Teufel, Kirksetter und andere damals kleine aber nahmhafte Firmen.

Nachdem die Partnerschaft mit TSM, welche über 1/3 des Umsatzes bei hm-Lausprecherbau ausmachte endete war auch hm leider schnell platt. Schade hm-lautsprecherbau war weit und breit der einzige Hersteller welcher unglaublich universell kleine Stückzahlen bis zu einzelnen Mustern nach Kundenangaben fertigte.

https://old-fidelity.de/thread-10971-page-3.html
Op deze pagina wordt ook uitgelegd dat LPG de goedkope leverancier is geweest die TSM heeft gebruikt na HM-Lautsprecherbau. Mijn speakers komen uit de jaren 80 met dus de betere units van HM-Lautsprecherbau.
Zoals je op de foto’s kunt zien zijn het mooi gebouwde units. Ook de kast en het filter zijn van hoge kwaliteit, heel degelijk Duits zullen we maar zeggen. Als ik dit vergelijk met de constructie van de Klipsch KG5.2 dan is dat een wereld van verschil.

Hier de specs sheet van de woofers

« Laatst bewerkt op: 12 juni 2020, 10:27:09 door Mmuetst »

Mmuetst

« Reactie #138 Gepost op: 13 juni 2020, 23:34:57 »
Bij deze luidsprekers wordt het rendement berekend met 2.4 watt ipv  1 watt per meter.
Dus bij 2.4 watt op 1 meter leveren deze luidsprekers 90dB. Hoe veel is dat dan bij 1 watt?

Kwam deze calculator tegen op internet:
https://www.cuidevices.com/product/resource/calculators/speaker-spl
Als ik daar de gegevens invul dan kom ik op 86.2
dB/1 meter / 1 watt.
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2020, 23:55:18 door Mmuetst »

Mmuetst

« Reactie #139 Gepost op: 16 juni 2020, 13:33:31 »
Vandaag de tijd genomen om de impedantie te meten van de TSM luidsprekers. Laagste waarde is 3.5 ohm in het hoge frequentie gebied. Met een piek van +/- 15 ohm in het laag.

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #140 Gepost op: 16 juni 2020, 14:41:16 »
Vandaag de tijd genomen om de impedantie te meten van de TSM luidsprekers. Laagste waarde is 3.5 ohm in het hoge frequentie gebied. Met een piek van +/- 15 ohm in het laag.

Een bijlage op een ander forum kun je hier niet als link opgeven, dat opent dus niet en niemand ziet je afbeeldingen.

erikjan

« Reactie #141 Gepost op: 16 juni 2020, 16:44:24 »
O? Ik zie de grafiek anders prima. :)
― Terry Pratchett, Eric

Mokumer45

• Een zeer geïnteresseerde 65plusser.
« Reactie #142 Gepost op: 16 juni 2020, 16:57:09 »
Vreemd, ik zie ze prima op mijn tablet en op mijn PC.
Huiskamer: AVR: Sony STR-DN1010, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-505-4 met Shure M97xe of Orto

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #143 Gepost op: 16 juni 2020, 19:11:06 »
Ik zie ze niet, ongeacht met wat ik probeer. Alleen op www.hififreaks.nl zie ik de grafiek wel.

erikjan

« Reactie #144 Gepost op: 16 juni 2020, 19:18:59 »
Instelling in je browser? Welke browser met welke plugins gebruik je?
― Terry Pratchett, Eric

Mmuetst

« Reactie #145 Gepost op: 16 juni 2020, 19:19:20 »
Ik zie ze niet, ongeacht met wat ik probeer. Alleen op www.hififreaks.nl zie ik de grafiek wel.
Snap de Belgische overheid wel dat ze sommige inhoud blokkeren Bloom...je kan niet voorzichtig genoeg zijn  ;D

erikjan

« Reactie #146 Gepost op: 16 juni 2020, 19:20:24 »

Fres ligt dus net onder de 50 Hz.
― Terry Pratchett, Eric

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #147 Gepost op: 16 juni 2020, 20:47:06 »
Snap de Belgische overheid wel dat ze sommige inhoud blokkeren Bloom...je kan niet voorzichtig genoeg zijn  ;D
Breek me de bek niet open. Ik werk voor de federale overheid en op kantoor is dit forum geblokkeerd als "onveilig". En dat voor een instelling die met W10 en Off365 de Microsoft Cloud werkt met niet-uitgeschakelde spywaretelemetrie en meestal zonder enige beveiliging op de browsers. En die noemen dan dit forum onveilig. Ha!

Mmuetst

« Reactie #148 Gepost op: 20 januari 2021, 21:09:00 »
Heb de TSM luidsprekers geruild met een Stampede Rel sub (Die sub had ik gerepareerd voor Cees en bij het testen van de sub vond ik het wel goed passen bij mijn Magnepans). Vooral de afstandsbediening vind ik zeer praktisch.
We konden dat mooi doen met gesloten beurs. Maandag heeft Cees ook nog een setje Tannoy monitoren bij mij neer gezet (om uit te proberen). Had ze eerste op mijn Classic 8.0B transistor versterker aangesloten maar op mijn 300B klinkt het allemaal wat prettiger. Leuke speakers die Tannoy’s!