Auteur Topic: Voorstellen (sschot)  (gelezen 1012 keer)

erikjan

Re: Voorstellen (sschot)
« Reactie #15 Gepost op: 9 november 2020, 11:03:07 »
Check vooral of de output *exact* gelijk was van beide DAC's, anders word je in het ootje genomen door je eigen brein. Harder is dan beter.

Dat is het probleem van dit soort testen, je moet echt alle voorwaarden goed hebben ander val je ten prooi aan bias.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

sschot

• *
« Reactie #16 Gepost op: 9 november 2020, 11:19:18 »
ik zal eens met mijn telefoon de dB's meten, een andere oplossing heb ik niet...... Maar verschil in plaatsing en diepte, alleen op basis van volume verschil, het lijkt mij sterk, maar ik ga er extra naar kijken en zal het laten weten.
Atoll IN200 Signature | Bluesound Node 2I | Chord 2Qute | B&W DM603S3

erikjan

« Reactie #17 Gepost op: 9 november 2020, 14:07:21 »
dB's meten is helaas niet voldoende. Dat moet op tienden van dB's hetzelfde zijn, anders zijn de resultaten onbetrouwbaar. Dat zijn ze toch al, want niet dubbelblind. ;) Maar nog onbetrouwbaarder dan je dacht.

Je hersenen zijn heel gevoelig voor andere invloeden dan je denkt, en zijn niet in staat om objectieve verschillen vast te stellen. Luister maar eens de ene of de andere dag, dat kan al een wereld van verschil zijn terwijl er objectief niets verandert.
― Terry Pratchett, Eric

sschot

• *
« Reactie #18 Gepost op: 11 november 2020, 19:13:11 »
dan blijf ik maar vertrouwen op mijn gehoor, want zo nauwkeurig kan ik niet meten......

Harder is beter is toch de filosofie? Dat is wel zeer eenvoudig te verwezenlijken, maar mijn psyche laat het niet toe om de hardste de beste beoordeling te geven in dat geval........

erikjan

« Reactie #19 Gepost op: 12 november 2020, 05:58:37 »
Nee, dat is niet de filosofie. Dat is een gevolg van hoe je brein werkt. Die verschillen kunnen subtiel zijn met als gevolg dat je brein de luidste kiest en beoordeelt als beter waar er geen andere verschillen zijn dan het niveau. Dat heeft niets, maar dan ook echt niets met bewuste keuzes (jouw psyche) te maken.

Je denkt verschillen te horen waar die er niet zijn.
― Terry Pratchett, Eric

sschot

• *
« Reactie #20 Gepost op: 14 november 2020, 22:05:31 »
in het kader van luisteren maakt het verschil, heb ik de afgelopen week wat tijd naar een Rega kunnen luisteren, en vandaag heb ik de Atoll eens even aangesloten.

Ik zal er geen lang verhaal van maken.

Rega Elex-R-> veel meer detail, dynamiek en andere plaatsing en diepte tov de CXA80. Zeker wel een betere controle o.a. in het laag.
In een 1 op 1 vergelijk met de tracks, door de amp te wisselen, dan springt de Rega er uit. Maar wat langer luisterend werd ik moe van de Rega, onrust, druk, veels te veel aandacht vragend, in mijn set.

De Atoll IN200 Signature vandaag aangesloten. Eerste indruk whouwwwww. Rust, stilte, bizarre nauwkeurige plaatsing, geweldig stereo beeld met een veel grotere sweet spot, ongelofelijke controle, wel veel details, maar op een hele andere manier.

Wat wel opvalt is dat ik mijn hoofd minder achterover kantel bij het luisteren, het stereo beeld lijkt wat "lager" te liggen, alhoewel ik hier nog wat verder naar moet "kijken".

Van de CD McIntosh Audiophile Test Reference, track 1 The Firebird Suite -> wat ongeloflijk strak. De grote trom zit qua beleving ineens op het niveau als ik deze track op mijn B&W P7 luister, zo ongelofelijk droog, diep en strak.

Hoe het langere luisteren bevalt, en welke ervaring ik daarmee heb voor wat betreft verdere beleving ga ik volgende week uitpluizen. Nu de solo piano werken van Satie aan het luisteren (Thibaudet) op een heel zacht volume, terwijl ik bezig ben.  Maar het is gewoon aanwezig, een verfijnd piano spel waar nog genoeg details waarneembaar zijn, ondanks het zachte volume.

Verschillen tussen de CXA80, de Elex-R en de IN200 -> absoluut.

Leuk detail. Mijn vrouw kwam thuis van het boodschappen doen, hoorde de muziek, keek mij aan en zei: wat heb jij nu anders aangesloten.......... In haar woorden -> zoveel helderder, zoveel zuiverder, heel erg mooi. Dit betrof de Atoll......

« Laatst bewerkt op: 14 november 2020, 22:10:17 door sschot »

Subbuilder

« Reactie #21 Gepost op: 14 november 2020, 23:39:35 »
Tsja... vrouwen. 😂
😉
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

sschot

• *
« Reactie #22 Gepost op: 15 november 2020, 23:31:37 »
tot op de dag van vandaag was de uitvoering wezenlijk belangrijker als de opname. Maar de verschillen in opname, de consequenties daarvan en het effect op het geheel zijn ineens "heel groot" geworden en zijn ineens zeer goed hoorbaar en te onderscheiden.

Verder kan ik relaxed in mijn "hoekje" zitten en toch nog lekker luisteren, in plaats van in het hart van mijn luidsprekers te gaan zitten, ook een wezenlijk en redelijk groot verschil.

Voor als nog diep onder de indruk van de IN200.......

To be continued

Reneetje

• *
« Reactie #23 Gepost op: 18 november 2020, 12:44:22 »
Grappig dat vrouwen dat altijd lijken te horen...

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #24 Gepost op: 18 november 2020, 13:00:02 »
Iedere versterker is in staat om op fluisterniveau recht weer te geven. Wanneer een versterker op fluisterniveau meer details zou weergeven dan een andere dan moet je eigenlijk sterk vermoedens gaan koesteren in de richting van een ingebakken loudnessschakeling want dat is eigenlijk de enige wijze waarop je Fletcher en Munson om de tuin kunt leiden.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Subbuilder

« Reactie #25 Gepost op: 18 november 2020, 13:13:32 »
:sceptic:
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

sschot

• *
« Reactie #26 Gepost op: 18 november 2020, 13:45:18 »
Iedere versterker is in staat om op fluisterniveau recht weer te geven. Wanneer een versterker op fluisterniveau meer details zou weergeven dan een andere dan moet je eigenlijk sterk vermoedens gaan koesteren in de richting van een ingebakken loudnessschakeling want dat is eigenlijk de enige wijze waarop je Fletcher en Munson om de tuin kunt leiden.

De CXA heeft een gebypaste tone control, zeker geen loudness functie. Intern niet bestureerd, maar ga er maar vanuit dat dit wel klopt.
De Rega heeft geen tone control, dus verder idem
De Atoll heeft geen tone control, dus verder idem

Ze hebben wel alle 3 ander vermogen, vast wat kleuring tov 100% neutraal en het resulteert ergens in, het een raakt je meer als het ander, is mijn persoonlijke ervaring.

Maar voor mij persoonlijk wel leuk is dat ik met de Atoll dingen waarneem die ik ten tijde van de Rotel ook waarnam, maar niet bij de CXA en de Rega. Blijkbaar is de kleuring meer "mijn" kleuring

sschot

• *
« Reactie #27 Gepost op: 20 november 2020, 21:45:52 »
De keuze is gemaakt.

Stukje downsizing gedaan, het resultaat is

Atoll IN200 Signature
Bluesound Node 2i
Chord 2Qute
B&W DM603 S3

Rega retour
CXA80 for sale (bij interesse, dit is de beste amp met de beste DAC voor een relatief lage prijs)

Mmuetst

« Reactie #28 Gepost op: 20 november 2020, 22:10:32 »
De keuze is gemaakt.

Stukje downsizing gedaan, het resultaat is

Atoll IN200 Signature
Bluesound Node 2i
Chord 2Qute
B&W DM603 S3

Rega retour
CXA80 for sale (bij interesse, dit is de beste amp met de beste DAC voor een relatief lage prijs)
Gefeliciteerd met de keuze, mooi design die Atoll versterker.

sschot

• *
« Reactie #29 Gepost op: 20 november 2020, 22:24:29 »
Gefeliciteerd met de keuze, mooi design die Atoll versterker.

Dank u