in het kader van luisteren maakt het verschil, heb ik de afgelopen week wat tijd naar een Rega kunnen luisteren, en vandaag heb ik de Atoll eens even aangesloten.
Ik zal er geen lang verhaal van maken.
Rega Elex-R-> veel meer detail, dynamiek en andere plaatsing en diepte tov de CXA80. Zeker wel een betere controle o.a. in het laag.
In een 1 op 1 vergelijk met de tracks, door de amp te wisselen, dan springt de Rega er uit. Maar wat langer luisterend werd ik moe van de Rega, onrust, druk, veels te veel aandacht vragend, in mijn set.
De Atoll IN200 Signature vandaag aangesloten. Eerste indruk whouwwwww. Rust, stilte, bizarre nauwkeurige plaatsing, geweldig stereo beeld met een veel grotere sweet spot, ongelofelijke controle, wel veel details, maar op een hele andere manier.
Wat wel opvalt is dat ik mijn hoofd minder achterover kantel bij het luisteren, het stereo beeld lijkt wat "lager" te liggen, alhoewel ik hier nog wat verder naar moet "kijken".
Van de CD McIntosh Audiophile Test Reference, track 1 The Firebird Suite -> wat ongeloflijk strak. De grote trom zit qua beleving ineens op het niveau als ik deze track op mijn B&W P7 luister, zo ongelofelijk droog, diep en strak.
Hoe het langere luisteren bevalt, en welke ervaring ik daarmee heb voor wat betreft verdere beleving ga ik volgende week uitpluizen. Nu de solo piano werken van Satie aan het luisteren (Thibaudet) op een heel zacht volume, terwijl ik bezig ben. Maar het is gewoon aanwezig, een verfijnd piano spel waar nog genoeg details waarneembaar zijn, ondanks het zachte volume.
Verschillen tussen de CXA80, de Elex-R en de IN200 -> absoluut.
Leuk detail. Mijn vrouw kwam thuis van het boodschappen doen, hoorde de muziek, keek mij aan en zei: wat heb jij nu anders aangesloten.......... In haar woorden -> zoveel helderder, zoveel zuiverder, heel erg mooi. Dit betrof de Atoll......