Auteur Topic: Vragen over een Onkyo TX-NR929 en Atmos  (gelezen 127 keer)

Nr.10

• *
Vragen over een Onkyo TX-NR929 en Atmos
« Gepost op: 23 december 2020, 00:59:26 »
Het valt niet mee om opzoek te gaan naar een winkel waar je op dit moment kan luister naar versterkers en speakers.
Dus me hier aangemeld nadat ik opzoek was naar een forum over hifi en Home cinemasets.

Ik heb dus een Onkyo NR929 versterker met B&W speakers 685s2 5.1 met een sub van Mission en daar ben ik best tevreden over. Echter hebben we een nieuw tv meubel waarbij de centerspeaker niet meer op de kast past. Hierdoor ben ik opzoek gegaan naar info en omdat ik even geen versterker ter beschikking had. Heb ik een paar Ikea Sonos gekocht om toch wat muziek te horen via de IPad (Sonos). En ik Moet zeggen na wat instellingen aan te passen klinkt het toch niet verkeerd.

Zoals gezegd ben ik op zoek gegaan naar een center die wel op de tv kast past en dan kom je uit bij de soundbars. Hier heb je weer verschil in Atmos of geen Atmos. En ja iedereen is blij met zijn soundbar maar ik kan op dit moment nergens even luisteren. Dus ik kom eigenlijk niet verder.
Maar wellicht kan ik hier wat informatie vinden zodat ik toch weer verder kan.

Is er hier iemand die mij kan adviseren in deze. De Onkyo is wat ouder maar heeft behoorlijk veel aan boord en zolang hij niet kapot is gaat hij er nog niet uit, tenzij ik echt iets super mooi vindt en het is een dusdanige verbetering dat ik er een goed gevoel bij hebt.

Ik hoop een paar goeie tips zodat ik ermee aan de slag kan deze dagen.
Alvast bedankt.

Subbuilder

Re: Vragen over een Onkyo TX-NR929 en Atmos
« Reactie #1 Gepost op: 23 december 2020, 06:44:34 »
Dus omdat de center speaker niet meer in de kast past, wil je van 5.1 naar een soundbar?
Er is de optie van een 'virtuele centerspeaker'. Je stelt in je Onkyo in dat je geen center speaker hebt en hij mixt dat kanaal naar Links/Rechts. Toegegeven, een kunstgreep, maar toch wel te verkiezen boven een soundbar.
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

Nr.10

• *
« Reactie #2 Gepost op: 23 december 2020, 12:17:27 »
Nee @Subbuilder, ik wil eigenlijk de mogelijkheden onderzoeken om een evt. soundbar te koppelen aan het bestaande set en dan de bekijken wat de mogelijkheden zijn met Atmos.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #3 Gepost op: 23 december 2020, 12:48:38 »
Dan zou ik voor de suggestie van Subbuilder gaan van een virtuele center (zo luister ik zelf ook op het moment) of een center op maat laten maken. Wat zijn de afmetingen die je kwijt kunt?
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Nr.10

• *
« Reactie #4 Gepost op: 23 december 2020, 14:27:52 »
 Zon 5 cm tot max 7 cm hoog, lengte/breedte onder 55 inch en diepte 5 tot max 7cm ivm poot van tv.

Ik zal de optie zeker meenemen, maar ik was ook benieuwd naar het verschil van het Atmos geluid. Iedereen is er zo lovend over, dat maakt me nieuwsgierig. Maar je kan echter lekker gaan luisteren in een winkel.

Jan

« Reactie #5 Gepost op: 23 december 2020, 14:37:12 »
Je kunt ook kijken naar een Sound plate, bijvoorbeeld van Canton:
https://www.canton.de/en/products/home-cinema/tv-soundsystem/
Daarboven zet je dan de televisie.

Subbuilder

« Reactie #6 Gepost op: 23 december 2020, 14:38:38 »
Atmos geluid uit een soundbar ... dat is als F1 motorengeronk uit een 2pk.

Atmos is geluid dat in principe van boven je hoort te komen. Wanneer je 4 atmos kanalen benut, hang je die per paar schuin voor en schuin achter je zitplaats aan het plafond naar beneden afstralend.
Er zijn tussenoplossingen waarbij je op je stereo frontspeakers een luidspreker legt die schuin naar boven afstraalt en zo in een hoek weerkaatst op de plek op het plafond waar je normaal die luidsprekers hoort te hangen. Dat is al een compromis.
Wanneer je dergelijke projectie van geluid uit een soundbar laat komen, die ook nog eens het centerkanaal moet weergeven (en niet L/R, denk ik dat er niets van dat alles op een goede manier zal gebeuren.

Kan je receiver eigenlijk wel atmos weergeven? Ik neem aan van niet als hij ouder is dan 5 jaar.
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

Nr.10

• *
« Reactie #7 Gepost op: 23 december 2020, 22:43:24 »
Mooi verwoord F1 uit een 2 pk. Nee dat willen we zeker niet, ik had juist het omgekeerde willen bereiken.  ;) Nee maar ik zoek wat meer invulling vanuit het gemis van de center. Zag nu een sound plate langskomen en dat is misschien ook wel wat om te onderzoeken.

Atmos wordt niet ondersteund door de versterker dus, die optie gaan voorlopig afsluiten.

Allemaal bedankt voor de informatie.