Auteur Topic: versterker: slecht signaal via 1 aansluiting  (gelezen 234 keer)

Tomaz

• *
versterker: slecht signaal via 1 aansluiting
« Gepost op: 25 oktober 2020, 23:12:40 »
Op mijn Proton 520 versterker zitten vier line ingangen: DAD, Video, tuner en tape. Plus nog een phono. Die van de phono, tuner en CD geven een slecht en vervormd geluid. Apparatuur heb ik aangesloten op verschillende ingangen en kom tot de conclusie dat het echt aan deze ingangen ligt en niet de apparatuur. En na verloop van tijd (als de tuner een half uurtje aanstaat) geeft de tuner ingang ineens wl goed geluid. Maar wat is hier aan de hand? Wat kan de reden zijn van het vervormde geluid bij een paar ingangen en kan ik dat zelf nog repareren?  Dank alvast voor reacties.
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2020, 01:46:09 door Tomaz »

Jan

Re: versterker: slecht signaal via 1 aansluiting
« Reactie #1 Gepost op: 26 oktober 2020, 16:39:09 »
Heb je de solderingen al gecontroleerd.

Mmuetst

« Reactie #2 Gepost op: 26 oktober 2020, 17:22:16 »
Op mijn Proton 520 versterker zitten vier line ingangen: DAD, Video, tuner en tape. Plus nog een phono. Die van de phono, tuner en CD geven een slecht en vervormd geluid. Apparatuur heb ik aangesloten op verschillende ingangen en kom tot de conclusie dat het echt aan deze ingangen ligt en niet de apparatuur. En na verloop van tijd (als de tuner een half uurtje aanstaat) geeft de tuner ingang ineens wl goed geluid. Maar wat is hier aan de hand? Wat kan de reden zijn van het vervormde geluid bij een paar ingangen en kan ik dat zelf nog repareren?  Dank alvast voor reacties.
Wat ik vreemd vind is dat de DAD en Video ingang geen problemen geeft. Want Tuner en CD zitten via dezelfde buffer versterker. Bij Phono zit er alleen een extra versterker met RIAA correctie. Heb je iets aangesloten op de "Rec"aansluiting? Zo ja, haal deze eens los...

Tomaz

• *
« Reactie #3 Gepost op: 26 oktober 2020, 20:33:10 »
Nee, daar zit niets aangesloten. Ik begin nu te vermoeden dat het ligt aan de keuze schakelaar (voorkant). Iemand ervaring mee wat daar aan de hand kan zijn? Stof? Vettigheid? Slijtage?

Mmuetst

« Reactie #4 Gepost op: 26 oktober 2020, 20:44:28 »
Nee, daar zit niets aangesloten. Ik begin nu te vermoeden dat het ligt aan de keuze schakelaar (voorkant). Iemand ervaring mee wat daar aan de hand kan zijn? Stof? Vettigheid? Slijtage?
Niet specifiek van die versterker, maar stof, vet en vuil gaan nooit goed samen met schakelaars.
Je zou met contact spray kunnen zien of het minder wordt.

Tomaz

• *
« Reactie #5 Gepost op: 28 oktober 2020, 09:25:15 »
Dat heeft inderdaad geholpen. Kap van de versterker af gehaald en WD40 contactspray gebruikt (slecht voor je longen dat spul) bij het mechaniek van de keuzeschakelaar. Het lijkt in orde. Thanx!

Mmuetst

« Reactie #6 Gepost op: 28 oktober 2020, 20:28:00 »
Dat heeft inderdaad geholpen. Kap van de versterker af gehaald en WD40 contactspray gebruikt (slecht voor je longen dat spul) bij het mechaniek van de keuzeschakelaar. Het lijkt in orde. Thanx!
Goed om te horen. Als het probleem terug komt is het wel te adviseren om de schakelaar goed schoon te maken. Contactspray is niet altijd een blijvend wondermiddel.