Auteur Topic: Spotify naar Yamaha/Onkyo  (gelezen 205 keer)

Juul

• *
Spotify naar Yamaha/Onkyo
« Gepost op: 3 december 2020, 15:45:42 »
Hallo Allemaal,

sinds kort heb ik mijn vertrouwde Onkyo TX-NR636 receiver (met Wharfedale 425 speakers) uit de woonkamer gehaald  :'( en vervangen door een Yamaha MusicCast 400 (soundbar met subwoofer). Als ik TV kijk en met name films geeft dit nog een behoorlijk geluid, echter wanneer ik via Spotify Premium muziek ga afspelen is de kwaliteit echt belabberd!! Dit klonk op mijn Onkyootje veel beter. Bassen klinken ver weg en bonkerig en de rest vooral heel blikkerig of hol. Spotify kwaliteit al op 'zeer hoog' gezet, nauwelijks resultaat. Met de MusicCast app wat aan het spelen met de equalizer, dan wordt het iets beter. Maar voor mijn gevoel nog lang niet de kwaliteit van gemiddelde audiokwaliteit streamen (via bluetooth) naar de Onkyo. Spotify luisteren heb ik verschillende manieren (vanaf app op smart TV van LG of  afspelen op Yamaha MusicCast en bedienen vanaf Android telefoon) al geprobeerd, maar het lijkt niet beter te worden, wat doe ik verkeerd? Behalve dan de Onkyo verwijderen  :P

Groeten
Juul

jazzman

• **
Re: Spotify naar Yamaha/Onkyo
« Reactie #1 Gepost op: 3 december 2020, 17:37:57 »
Wat je verkeerd doet, is een soundbar vergelijken met een receiver. Net iets als appels en peren.
Lyngdorf DPA-1 - Lyngdorf SDA 2175 - Yamaha CD-S3000 - Aurender X100L - Ayre Acoustics QB-9 DSD - Velodyne SPL 1200 Ultra - Dynaudio C1 mkII - TEAC HA-501 - Sennheiser HD800 - Transparent Music Link Plus en Audioquest Diamond bekabeling

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #2 Gepost op: 3 december 2020, 17:49:29 »
Ik installeer soundbars van diverse merken en ben altijd weer blij wanneer ik thuis naar mijn eigen speakers mag luisteren.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Juul

• *
« Reactie #3 Gepost op: 3 december 2020, 19:02:39 »
Ok, appels met peren vergelijken....
Waarom smaakt de appel dan soms zoet en soms zuur? Terwijl de peren altijd zoet smaakten, ongeacht de kwaliteit?
Een baggerkwaliteit audio via bluetooth streamen naar een matige receiver is dus beter dan redelijk/goede kwaliteit audio afspelen op een matige soundbar? Terwijl bij films de kwaliteit vele malen beter lijkt...
Kun je ook uitleggen hoe dat verschil tot stand komt? Ik ben maar een leek op dit gebied. :-[

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #4 Gepost op: 3 december 2020, 20:26:10 »
Staat ie wel op stereo en niet op d'een of d'andere surroundstand?
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Pimmie1968

• Geluid kun je voelen maar is nooit tastbaar
« Reactie #5 Gepost op: 3 december 2020, 21:50:50 »
Volgens mij kun je in spotify ook aangeven met welke kwaliteit je je muziek af wilt spelen...
Yamaha R-N803D - HDX-1000 - TDL Studio Monitor Compact

Juul

• *
« Reactie #6 Gepost op: 4 december 2020, 08:39:53 »
Bedankt voor het meedenken.
@Be Tweeter: ik heb alle (3) instellingen geprobeerd, surround, 3D surround en stereo
@Pimmie1968: de streaming kwaliteit heb ik al op 'zeer hoog' gezet en er zit ergens een optie om de geluidskwaliteit/bitrate of iets dergelijks weer te geven in het scherm, maar deze optie kan ik niet terugvinden (op de smartphone app en desktop app van Spotify).

Wel weer equalizer instellingen van Spotify kunnen vinden, misschien deze maar even vastzetten op stereo, staat nu op 'slimme audio'.

jazzman

• **
« Reactie #7 Gepost op: 4 december 2020, 09:08:44 »
Ok, appels met peren vergelijken....
Waarom smaakt de appel dan soms zoet en soms zuur? Terwijl de peren altijd zoet smaakten, ongeacht de kwaliteit?
Appels met peren vergelijken betekent, dat je niet twee totaal verschillende dingen met elkaar kunt vergelijken.

En nu doe je dat dus weer met de smaak van appels en peren, zoet van een appel is wezenlijk anders dan zoet van een peer..

Je vertelt er niet bij welke luidsprekers je op je Onkyo hebt (gehad).

Maar goed, ik hoop dat je je issue kunt oplossen, of er achter komt waarom er verschil zit in verschillende dingen.
Lyngdorf DPA-1 - Lyngdorf SDA 2175 - Yamaha CD-S3000 - Aurender X100L - Ayre Acoustics QB-9 DSD - Velodyne SPL 1200 Ultra - Dynaudio C1 mkII - TEAC HA-501 - Sennheiser HD800 - Transparent Music Link Plus en Audioquest Diamond bekabeling

Juul

• *
« Reactie #8 Gepost op: 4 december 2020, 12:00:24 »
Ik probeer ook geen vergelijking te maken tussen Onkyo/Wharfedale met Yamaha, maar ik probeer te begrijpen waarom het verschil binnen de Yamaha zo groot is.

Inmiddels nog weer even aan het spelen geweest:
Spotify app op TV en Yamaha omzeilt door rechtstreeks via bluetooth te streamen vanaf Android telefoon naar Yamaha bluetooth functie. Dat was even puzzelen, veel aan/uit bewegingen, maar het lukte. Nu blijkt er binnen de Spotify instellingen (op telefoon) ineens een extra equalizer menu beschikbaar!  :eye:
Handmatig allerlei instellingen te doen en wat voorgeprogrammeerde instellingen. Dit scheelt echt een hoop!
Vervolgens alles weer afsluiten en weer Spotify via de MusicCast (WiFi) bedienen: toch weer iets verschil.
Blijkbaar zijn de equalizer mogelijkheden bij de TV app en de MusicCast app toch anders dan bij de Telefoon-app.

Dat het nog niet het niveau heeft van de Onkyo/Wharfedale combi snap ik, maar het begint ergens op te lijken. Nu nog wel een poosje blijven finetunen en misschien de streamingkwaliteit wat terugschroeven, de verbinding hapert soms nog wat.  :sceptic:

De inputkwaliteit werd blijkbaar weergegeven op het bedieningsscherm van de MusicCast app: PCM - 44.1 kHz

« Laatst bewerkt op: 4 december 2020, 12:03:11 door Juul »