Auteur Topic: Op zoek naar AV receiver zonder amp  (gelezen 79 keer)

Michaelb4917

• *
Op zoek naar AV receiver zonder amp
« Gepost op: 12 november 2020, 09:58:53 »
Hallo allemaal,

Ik ben sinds een tijdje opzoek naar een manier om mijn audio en video aan te sluiten op mijn versterker. Ik ben op zoek naar een apparaat dat het liefst Airplay en Spotify Connect en misschien zelfs Chromecast heeft maar ook aansluitingen voor apparaten via HDMI. Met een S/PDIF (liefst optische audio) uitgang om die via een DAC naar mijn versterker te voeren. Ik heb de DAC nog niet dus een apparaat met een goede ingebouwde DAC mag ook. Ik weet dat er nu receivers zijn die al deze functionaliteit en meer aanbieden maar ik wil eigenlijk niet van mijn huidige versterker af.

Er zijn veel (Chinese) mediaboxen die het videodeel wel een beetje aanbieden maar daar mist het audio deel. Daarnaast moet vaak alles via apps wat een beetje het idee weg haalt van muziek opzetten vanaf de bank zonder het apparaat aan te zetten en een app te openen. De (kleine) audio stream apparaten zijn vaak met ingebouwde DAC en via 3,5mm jack dus ik twijfel aan de kwaliteit daarvan.

Lang verhaal kort dus zoek ik een apparaat vergelijkbaar met de huidige zeer uitgebreide alles-in-1 receivers, maar dan zonder de ingebouwde versterker

Zijn dit soort apparaten er? Of is dit misschien alleen mogelijk door audio en video te scheiden, wat voor opties zijn er dan?

Heeft iemand tips?

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
Re: Op zoek naar AV receiver zonder amp
« Reactie #1 Gepost op: 12 november 2020, 11:01:45 »
Dat hangt van je budget af.
Het is zeker mogelijk een gewone stereoversterker uit te breiden met alles wat je wil, maar dat gaat een zeer dure grap worden. De goedkoopste oplossing is je huidige versterker tweedehands door te verkopen en zelf een nieuwe (of tweedehandse) modernere surroundversterker te kopen die dat soort dingen al allemaal aan boord heeft. Voor wat je allemaal vraagt zal een nieuwaankoop waarschijnlijk het beste zijn.

Een surroundvoorversterker kan ook een optie zijn, maar die is vaak duurder dan een gewone geïntegreerde surroundversterker dus daar schiet je ook niet veel op. Ik heb daar wel voor gekozen, maar ik wou per se ook een apparaat dat audiofiele prestaties levert in gewone stereo. En dat is een Marantz AV8802A geworden, maar dat is dus geen goedkoop toestel.

Michaelb4917

• *
« Reactie #2 Gepost op: 12 november 2020, 11:47:27 »
Hmmm ja budget speelt wel een rol. Denk aan maximaal een paar honderd euro maar dan kom je inderdaad al snel in het terrein van de (goede tweedehands) receivers. Mijn oog is al gevallen op de Onkyo TX-NR686. Deze heeft eigenlijk alles wat ik wil. Alleen geeft What Hifi hem aftrek voor het klinken van degelijk en missen van "punch en dynamics". https://www.whathifi.com/onkyo/tx-nr686/review Is dit iets wat mijn niet audiofiele oor kan gaan vervelen?

Speakers zijn (nu nog) een setje Kef LS50. Versterker op dit moment is een Denon PMA-500V van mijn vader. Motivatie om hem te houden is naast dat het een prima ding is dus ook ergens emotioneel.

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #3 Gepost op: 12 november 2020, 14:00:16 »
Voor goed onderhouden Denon versterkers krijg je meestal een goede tweedehandswaarde terug. Als je hem echt niet kwijt wil, kun je hem altijd nog houden als reserve of als versterker voor een tweede set in je slaapkamer of bureau of zo.

Deze Onkyo biedt 165 W per kanaal met enige ruimte, dus zal hij je KEFs probleemloos kunnen aansturen. Die hebben een gevoeligheid van 85 dB (wat aan de zwakke kant is), een gemiddelde impedantie van 8 Ω en ze dippen tot 3,2 Ω.
Alles is afhankeiljk van hoe luid je wil spelen. Wil je met deze LS50's tot 100 dB luid op 3 meter afstand gaan, dan heb je méér vermogen nodig. Hoeft het zo luid niet te zijn, dan kom je normaal met deze Onkyo toe.

Aan de kritiek van WhatsHifi over deze Onkyo zou ik niet teveel aandacht schenken. WhatsHifi staat erom bekend dat ze alle producten van Britse makelij de hemel in prijzen en altijd wel kritiek hebben om wat niet-Brits is. Zoals Onkyo dus.