Auteur Topic: Versterkers mogen wel klinken  (gelezen 482 keer)

Mmuetst

Re: Versterkers mogen wel klinken
« Reactie #75 Gepost op: 21 november 2020, 11:49:53 »
Haha, gave foto's 😁

Ik opteerde hier zelf voor kleinere speakers maar vrouwlief wilde graag deze toch aardig forse jongens omdat ze erg gecharmeerd was van het geluidsbeeld dat ze voortbrengen 🤟🏻🎶

Mooie speakers. Frits is ook fan van Elac...het lijkt wel een pandemie met die Elac’s

frits denon

• HiFi is emotie
« Reactie #76 Gepost op: 21 november 2020, 11:57:08 »
Mooie speakers. Frits is ook fan van Elac...het lijkt wel een pandemie met die Elac’s

Pas maar op. Een keer beluisterd en je bent besmet. :wacko:
Oude(re) spullen van Scott, Technics, Denon, Sony, IMF, Hepta, Elac en Rel.

Mmuetst

« Reactie #77 Gepost op: 21 november 2020, 12:00:40 »
Het gebruik van monitoren wil vaak niet zeggen dat je ook met een kleine versterker uit de voeten kan. Laag rendement en impedanties van 6 of 4 ohm zijn eerder regel dan uitzondering. Vaak komen deze monitoren goed tot leven met een stevige versterker die voldoende vermogen kan leveren aan die ukkies. Zoals Erikjan aangeeft is een actief systeem dan handig. Maar ook daar zitten nadelen aan als je wilt wisselen met versterkers en apparatuur. Of al je luidsprekers moeten actief zijn. Dus een upgrade betekend dan het vervangen van de hele speaker set.

frits denon

• HiFi is emotie
« Reactie #78 Gepost op: 21 november 2020, 12:20:12 »
Ik zou altijd een stevige versterker willen hebben die veel stroom kan leveren. Altijd fijn om reserve te hebben, kun je dan de meeste speakers goed mee aansturen.

Mmuetst

« Reactie #79 Gepost op: 21 november 2020, 12:43:17 »
Ik zou altijd een stevige versterker willen hebben die veel stroom kan leveren. Altijd fijn om reserve te hebben, kun je dan de meeste speakers goed mee aansturen.
Ik gebruik met mijn Magnepan’s en een aantal andere lastig aan te sturen speakers altijd mijn Chinese Power plak: Classic no 8.0b
Output Power (rms): 150W (8ohm), 240W(4ohm) Maar geen idee of dat optimistische Chinese meetwaarde zijn.

Tuberobbie

• *
« Reactie #80 Gepost op: 21 november 2020, 13:24:42 »

Dank je!
Haha, toevallig bij deze Elacs terechtgekomen...
Mijn pa had ze staan en mijn vrouw was er dermate weg van dat we onze zelfbouwers die niet meer bij het interieur pasten verkocht hebben en deze neergezet ☺️

Ik vind ze zelf overigens ook wel aardig klinken 😅

Pimmie1968

• Geluid kun je voelen maar is nooit tastbaar
« Reactie #81 Gepost op: 21 november 2020, 14:39:02 »
Ik gebruik met mijn Magnepan’s en een aantal andere lastig aan te sturen speakers altijd mijn Chinese Power plak: Classic no 8.0b
Output Power (rms): 150W (8ohm), 240W(4ohm) Maar geen idee of dat optimistische Chinese meetwaarde zijn.

Chinezen zijn nooit te vertrouwen ;D ;D
Yamaha R-N803D - HDX-1000 - TDL Studio Monitor Compact

Reneetje

• *
« Reactie #82 Gepost op: 21 november 2020, 15:23:10 »
Dat heeft ook te maken met het gegeven dat je je monitoren wat beter neer kunt zetten (dan vloerstaanders) waar ze qua stereobeeld optimaal tot hun recht komen. Een sub kun je plaatsen waar die staande golven het minst aanzwengelt. De betere optie voor veel akoestisch moeilijke huiskamers derhalve; meer plussen dan minnen zogezegd.
Met alleen monitoren kom je regelmatig al niet laag genoeg om de hinderlijke laagste kamernodes aan te sturen dus dat klinkt vaak ook strakker.

Ik heb de Scan Speak Reference Monitor SE met een active sub met Scan Speak woofers en een NAD 368. Dit klinkt echt top, vind ik.

benjamin

• Oost, west, thuis is het ook niet alles
« Reactie #83 Gepost op: 21 november 2020, 15:25:08 »
Wie het kleine niet eert..... Kom maar eens naar die ukkies hier luisteren als die coronash*&^$t voorbij is.
Quote van het jaar, Frits. Ruim 8 maanden zitten we al in deze shit, en echt vrolijker worden de mensen er niet van, hang de vlag uit als dit voorbij is!
Zelfbouw IMF TLS 50 met Wharfedale Laser 100 Rank- Arena units, 4 maal 10 cm. Wharfedale Laser 100 Rank- Arena mids. en 3 Wharfedale Laser 100 Rank tweeters, gemodificeerde Philips ribbons. Grundig Rosita 6500 set.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

Kermit

• Moderator
« Reactie #84 Gepost op: 21 november 2020, 22:55:33 »
Jaren geleden heeft dit forum een luistersessie gehouden waarbij een of andere versterker van ik dacht € 8000 vergelijken werd met een Sony van € 300. Gebruikte luidsprekers: B&W 801.
Voorwaarde was dat beide versterkers in hun optimale werkgebied gebruikt moesten worden en met die B&W's was dat het geval.

Gebruik de zoekfunctie maar voor een paar uiterst lezenswaardige draad.
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

Mmuetst

« Reactie #85 Gepost op: 21 november 2020, 23:51:49 »
Jaren geleden heeft dit forum een luistersessie gehouden waarbij een of andere versterker van ik dacht € 8000 vergelijken werd met een Sony van € 300. Gebruikte luidsprekers: B&W 801.
Voorwaarde was dat beide versterkers in hun optimale werkgebied gebruikt moesten worden en met die B&W's was dat het geval.

Gebruik de zoekfunctie maar voor een paar uiterst lezenswaardige draad.
Ik heb het orginele stuk nog niet kunnen vinden, maar hier de uitleg van Han:
https://www.hififorum.nl/index.php?topic=27263.90
Jacco heeft die testkast nog waarmee die test is uitgevoerd. Ik heb hem gevraagd of we na de Corona ellende nog eens zo’n test kunnen uitvoeren in mijn mancave en daar stond hij niet negatief tegen over. Het lijkt mij een leuk experiment. Misschien dan ook in combinatie tussen transistor en buis.
De dure versterker was trouwens een ASR. Bedankt voor je toevoeging Kermit.
En hier is de Sony nog met andere versterkers vergeleken:
https://www.hififorum.nl/index.php?topic=22725.0
Mijn topic gaat trouwens over versterkers die wel mogen klinken. Das natuurlijk wat anders dan dat een dure en een goedkope versterker hetzelfde klinken. Mooie opmerking trouwens van Han dat die Sony’s fasegedrag veel exacter was.
Hier dan ook het draadje van de “beruchte” test tussen Sony en ASR:
https://www.hififorum.nl/index.php?topic=9092.0
« Laatst bewerkt op: 22 november 2020, 09:16:20 door Mmuetst »

Mmuetst

« Reactie #86 Gepost op: 22 november 2020, 11:19:45 »
Een klankregeling regelt overigens niet een enkele frequentie maar lift of dempt in bepaalde mate boven of beneden een bepaalde frequentie. Hier staat momenteel de bas een paar strepen in de min waarmee ik wat boundary gain corrigeer van de achter- en zijwanden, dat werkt prima maar digitaal is er inderdaad veel meer en gerichter mogelijk.
Dank voor je uitleg Arjan. Maar waar is het ergens mis gegaan in onze wereld? Vroeger mochten versterkers wel klinken. Sterker nog mijn eerste gekochte versterker (2e hands) had drie knoppen

Maar een tijdje geleden had ik een Harmon HK1200 op de reparatie bank staan en daar zat geen één knop op voor toon regeling (PS leuk versterkertje)

Met voorkant er op

Waarom zijn we op een gegeven moment allergisch geworden voor toon regeling? En begrijp me niet verkeerd ik heb er zelf ook aan mee gedaan en was maar wat blij dat ik de Marantz hier boven op de foto kon vervangen voor een Rotel versterker waarbij de toonregeling uitschakelbaar was. We zijn blijkbaar minder allergisch voor digitale toonregeling of tone correctie zoals DSP. Kunnen we niet stellen gezien onze luidsprekers toch allemaal anders klinken en dat onze akoestiek ook allemaal verschillend is, dat we allemaal naar MyFi aan het luisteren zijn?
Ik kan in mijn mancave nooit het geluid krijgen wat ik heb beleefd in de concert zaal in Amsterdam.
Dan het stukje software. Sommige opnames vind ik heerlijk naar te luisteren, maar ze zijn niet zo geweldig vastgelegd. Een voorbeeld vind ik de albums van Steely Dan. Heerlijke muziek, maar de opnames zijn vere van audiofile kwaliteit. Dan is tone regeling soms best wel lekker. Waarom zou ik mijzelf pijnigen en naar bijvoorbeeld een scherp hoog blijven luisteren die in de opname zit?
« Laatst bewerkt op: 22 november 2020, 12:17:26 door Mmuetst »

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #87 Gepost op: 22 november 2020, 12:03:32 »
Helemaal mee eens, vooral in de jaren '80 werd er hier en daar uiterst 'kaal' gemixt en gemasterd en daar kun je maar het beste een correctie op toepassen in mijn optiek.
Een cd van een Vlaamse zangeres heb ik in Audacity helemaal een paar strepen hoog erbij gegeven omdat de drumstokjes tegen elkaar klonken alsof er een handdoek tussen zat.
Ik moet het mooi vinden en ik heb niet de set staan waarop ooit werd gemasterd.
Dan komt de vraag welke regeling het meest geschikt is voor dit soort ingrepen en snapt de gemiddelde consument hoe hij die dan moet toepassen. Kijk eens hoe snel subwoofers als 'ongeschikt voor hifi' worden afgeserveerd na een middagje draaien aan PHASE, CROSSOVER FREQ., BOOST FREQ, BOOST GAIN en LEVEL. 🙃

« Laatst bewerkt op: 22 november 2020, 14:35:40 door Be tweeter »
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Mmuetst

« Reactie #88 Gepost op: 22 november 2020, 13:52:15 »
Dan komt de vraag welke regeling het meest geschikt is voor dit soort ingrepen en snapt de gemiddelde consument hoe hij die dan moet toepassen. Kijk eens hoe snel subwoofers als 'ongeschikt voor hifi' worden afgeserveerd na een middagje draaien aan PHASE, CROSSOVER FREQ., BOOST FREQ, BOOST GAIN en LEVEL. 🙃
Ik moet eerlijk bekennen dat ik tot die groep hoor Arjan, ik heb momenteel twee subwoofer staan. Een REL die ik gerepareerd heb voor HRCC en een Klipsch die van mijzelf is. En ik vind het lastig om de sub goed in te stellen.
Mijn meeste luidsprekers gaan laag genoeg dat ik een sub niet mis. Misschien moet ik er meer tijd voor nemen en me meer verdiepen hoe je zo iets goed moet doen. Er is immers genoeg info op het web te vinden.

frits denon

• HiFi is emotie
« Reactie #89 Gepost op: 22 november 2020, 14:04:24 »
Ik heb de sub beneden en die van boven (in beide stereo set-ups, geen surround met audessy etc.) op het gehoor afgesteld. Was even pielen maar is uiteindelijk goed gelukt.

De fronts geven dan max en alleen op het laagste laag doen de subs mee. Werkt prima en dan klinkt een set met goede monitoren ook super!

Ik denk dat velen de sub te vroeg laten bijkomen en dan mogelijk ook nog het volume te hoog hebben staan. Vandaar dat het ook best wel even pielen is.
« Laatst bewerkt op: 22 november 2020, 14:10:55 door frits denon »