Auteur Topic: Netkabel  (gelezen 149 keer)

sschot

• *
Netkabel
« Gepost op: 20 november 2020, 22:38:27 »
Hoe kan het dat ik na het aansluiten van een nieuwe netkabel helemaal ontevreden was? Blijkbaar veranderde mijn emotie in deze 30 seconden zo sterk, ofzo........

Sweet spot werd akelig smal, ik zat eigenlijk nergens meer goed
Stereo beeld naar de "knoppen"
Ging met balans instellingen zitten "klooien"
Was helemaal ontevreden

Oude kabel terug en 0 behoefte iets aan balans te doen en een prachtig breed image, brede sweet spot en helemaal tevreden.

Theoretisch kan het niet
Praktisch zal het emotie zijn
Fuctioneel liep ik er "tegenaan"

Mijn persoonlijke ervaring, niets meer, niets minder

peter23

• **
Re: Netkabel
« Reactie #1 Gepost op: 20 november 2020, 22:50:17 »
Tjongejonge, een mens maakt wat mee zeg!
Rotel RA-980BX, RCD-965BX, RT-950BX, RT-945AX, RC1550, RB1552, RCD1520  *  NAD 7130, 5320  *  PrimaLuna Prologue 3, Prologue 6, Dialogue 3  * Thorens TD160 MKII  *  Pro-Ject Xpression III/Ortofon 2MBronze, Pro-Ject Speedbox II,  *  Tannoy D500 *

Mmuetst

« Reactie #2 Gepost op: 20 november 2020, 22:54:42 »
Het zal wel een netnietkabel zijn Geweest  ^-^

Reneetje

• *
« Reactie #3 Gepost op: 21 november 2020, 11:06:23 »
Die 1en en 0en komen nu eenmaal heel anders aan bij verschillende kabels..... Of heb je het over een stroomkabel? Die electronen gedragen zich ook anders in verschillende kabels.....

Mmuetst

« Reactie #4 Gepost op: 21 november 2020, 12:05:12 »
Die 1en en 0en komen nu eenmaal heel anders aan bij verschillende kabels..... Of heb je het over een stroomkabel? Die electronen gedragen zich ook anders in verschillende kabels.....
Bij mij gedragen ze allemaal heel netjes...gewoon een kwestie van goed opvoeden.

sschot

• *
« Reactie #5 Gepost op: 21 november 2020, 12:46:32 »
Ik bedoel een voedingskabel, maar ook een digitale kabel transporteert millivolts, dus is net zo "analoog" als iedere kabel, maar dat terzijde.

Pimmie1968

• Geluid kun je voelen maar is nooit tastbaar
« Reactie #6 Gepost op: 21 november 2020, 14:54:37 »
@sschot: ik weet niet of je nog oude smeltzekeringen hebt of installatie groepen maar beiden zouden in jouw situatie al geen goede resultaten mogen/kunnen geven....
1- een smeltzekering heeft een smeltdraad die een fractie is van de normale 2,5 quadraad installatiedraad.
Zo'n vernauwing geeft ophoping van electronen wat warmte genereerd en uiteindelijk de warmte uit de muziek maskeert.
2- Een installatie automaat heeft een spoel waar de spanning doorheen loopt wat ook niet gunstig is.
Een spoel waar spanning door loopt genereert een magnetisch veld, dit geeft een verkeerd stereobeeld omdat hierdoor koperinstrumenten harder naar links of rechts getrokken worden dan snaarinstrumenten.

Ik vind je argument dat een willekeurige net aansluitkabel zo'n ander geluidsbeeld oplevert dan de originele kabel erg discutabel... ;)
Yamaha R-N803D - HDX-1000 - TDL Studio Monitor Compact

sschot

• *
« Reactie #7 Gepost op: 21 november 2020, 16:00:45 »
Gelukkig vind ik het ook gek en niet passend, maar enkel een waarneming

Tuberobbie

• *
« Reactie #8 Gepost op: 21 november 2020, 17:12:01 »
Tja, zo zie je maar dat we het universum bij lange na niet hebben doorgrond....
Denk dat er sprake was van donkere materie in je kabel.
Snel in een raket stoppen en het heelal in schieten!🚀

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #9 Gepost op: 22 november 2020, 00:12:53 »
Ik heb vijf auto's en drie motorfietsen en de wasmachine doet het prima met een kabel van 3*1.5 en hij trekt ongeveer 3 kilowatt als hij verwarmt.

En mijn snelste motor gaat 200 km/u in zijn vijfde en hij heeft zes versnellingen en de elektronen gieren ongelooflijk snel rond in die draadjes van ik denk 1 mm².

En in de bobines zitten draadjes van 0.05 mm en die rossen er 30.000 volt doorheen.

Het is wat met die kabels he?

BTW: een voedingkabel doet in het geheel niets met het geluid van de versterker. Hij transporteert alleen de 230 volt van de wandcontactdoos naar de  voedingstransformator, die er een aantal andere spanningen van maakt en de rest van de voeding heeft een of meerdere diodebruggen en elco's, maar dat heeft geen enkele invloed op de geluidskwaliteit.

En als die wasmachine met zijn 3 kilowatt een draadje nodig heeft van 1.5mm², waarom zou dan een versterker die gemiddeld op een wattje of 10 staat te draaien een dikkere nodig hebben?

Heb ik je trouwens verteld over mijn koelkast? Ach, laat maar.

Ik heb nog dozen vol met voedingskabels liggen, gewoon standaard en die klinken allemaal precies hetzelfde.
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

erikjan

« Reactie #10 Gepost op: 22 november 2020, 15:01:21 »
Maar ja, wat weet @Han nou van hoe het moet en kan klinken... :P
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric