Auteur Topic: Phono voorversterker  (gelezen 240 keer)

richkeijzers

• *
Phono voorversterker
« Gepost op: 21 december 2020, 21:13:15 »
Goedenavond, ik ben recent in het gelukkige bezit van een buizenversterker Audio Innovations 500 met mijn bestaande Rega 3 platenspeler en ik zit met een brom.
Nu even een phono voorversterker geleend maar uiteindelijk moet ik zelf zo,n versterker aanschaffen.
Ik oriënteer me op een Music Hall pa 1,2 en een NAD pp2e, ik heb hier niet de expertise in, dus mijn vraag, zijn dit goede keuzes of zijn er andere goede betaalbare tips.
Hoor t graag terug
Gr,
Rich

Jan

Re: Phono voorversterker
« Reactie #1 Gepost op: 21 december 2020, 21:31:49 »

Neksnor

• *
  • Mijn oren houden van muziek.
« Reactie #2 Gepost op: 22 december 2020, 16:32:38 »
Ik heb sinds kort een Rega P3 met een Rega Fono MKIII (voor MM element), een en ander moet nog ingespeeld worden, al heeft al flink wat uren erop zitten) maar ik kan niet anders zeggen dan dat ik tevreden ben! Heb dit ook met enkele andere voorversterkers belusiterd, maar deze was voor mijn oren het fijnste.
Mijn oren houden van muziek.

erikjan

« Reactie #3 Gepost op: 22 december 2020, 19:31:12 »
Kun je aan deze leek eens uitleggen waarom een voorversterker moet inspelen?
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Mmuetst

« Reactie #4 Gepost op: 22 december 2020, 21:12:56 »
Welk element zit er in die Rega 3 platenspeler?

Mmuetst

« Reactie #5 Gepost op: 22 december 2020, 21:20:04 »
Kun je aan deze leek eens uitleggen waarom een voorversterker moet inspelen?
Heel simpel Erikjan de persoon moet aan het geluid wennen, dus de versterker veranderd niet maar de luisteraar moet wennen aan het idee dat er een nieuwe versterker staat te spelen. Ik gebruik daarvoor een goede Quadrupel biertje van z’n 9,2% dan is ie in één avond ingespeeld. Trouwens hoe zo “leek”  ;)

erikjan

« Reactie #6 Gepost op: 22 december 2020, 22:09:37 »
Ik vroeg het niet voor niets aan Neksnor... ;)
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Neksnor

• *
  • Mijn oren houden van muziek.
« Reactie #7 Gepost op: 23 december 2020, 09:15:54 »
Ik vroeg het niet voor niets aan Neksnor... ;)

Wie zegt dat ik het over mijn voorversterker had? Meer over het element wat net nieuw is. De bewoording 'een en ander' is inderdaad niet juist gekozen.
Mijn oren houden van muziek.

Mmuetst

« Reactie #8 Gepost op: 23 december 2020, 10:16:36 »
Wie zegt dat ik het over mijn voorversterker had? Meer over het element wat net nieuw is. De bewoording 'een en ander' is inderdaad niet juist gekozen.
Verschil in voorversterkers in combinatie met elementen is er wel degelijk. Daarom vroeg ik ook aan richkeijzers welk element hij gebruikt. Ik zie dat de versterkers die hij in gedachte heeft: Music Hall pa 1,2 en een NAD pp2e geen mogelijkheid hebben om de impedantie en de cappaciteit in te stellen. Deze staan op een vaste waarde:
Music hall geeft op:
input impedance mm/mc:
47Kohms/120pF / 100 ohms/120pF
NAD geeft op:
MC: Invoerimpedantie (R en C)100 Ohm + 180pF
MM: Invoerimpedantie (R en C)47 kilohm + 200pF

Bij MM is de cappaciteit van de aansluitkabel ook van belang (zo laag mogelijk als het kan).

Fotohuis

« Reactie #9 Gepost op: 23 december 2020, 12:45:32 »
De afsluit capaciteit bij een MM is belangrijk omdat de inductie van het element samen met de capacitaire belasting een laagdoorlaat filter vormt. Ingangs capaciteit phono-RIAA voor-versterker samen met de totale kabel capaciteit moet lager zijn dan de maximale capaciteit die door de fabrikant van het element wordt opgegeven.

Dus 120pF met een 100pF aan interlink (meestal 100cm tot 120cm vaak 70pF-90pF/m) = 220pF
Stel de maximale capacitaire belasting van het element is 250pF (bv. een Philips GP4xx element) dan is dat geen probleem.
Ga je hier overheen dan klopt de RIAA correctie in het hoge gebied niet meer.