Auteur Topic: Zo makkelijk en goed mogelijk Spotify/Tidal toevoegen  (gelezen 135 keer)

Neksnor

• *
Zo makkelijk en goed mogelijk Spotify/Tidal toevoegen
« Gepost op: 6 februari 2021, 23:38:04 »
Hoi allen,

Na op dit forum, en uiteraard op het verdere wereldwijde web, gezocht te hebben naar dé oplossing ben er ik nog niet uit. Mijn doel: via een Marantz PM6006 gemakkelijk Spotify/Tidal versturen naar mijn speakers. Ik heb gelezen over een Raspberry PI en een DAC, je telefoon en een DAC, een betaalbare streamer met dan ook nog een DAC want wat er vaak in zit kan beter. Etc. Etc.

Ik ben verre van een knutselaar dus ik koop graag een product wat ik inplug en dan werkt. Mijn iPhone als afstandsbediening en daarmee Spotify uit de speakers is het doel, wat aan te schaffen (met of zonder DAC)?

Dank voor alle tips!
Mijn oren houden van muziek.

superge

Re: Zo makkelijk en goed mogelijk Spotify/Tidal toevoegen
« Reactie #1 Gepost op: 7 februari 2021, 00:09:33 »
De beste prijs- kwaliteit is waarschijnlijk een Rapberry Pi met Volumio als software. Die zijn kant en klaar te koop voor een euro of 100. Je kunt dan kiezen tussen een analoge output of een digitale. Als je geen losse dac hebt of wilt kopen dan kies je voor een versie met analoge output. Zoek op 'hifiberry'  bij SOS Solutions (ik heb geen aandelen). Ondanks dat je in dit geval een werkend totaalpakket koopt zit dit toch wat meer in de knutselhoek, vooral als er een keer iets niet werkt.

Wat ook goed en goedkoop kan zijn is een tweedehands Sonos Connect van de eerste generatie. Die werkt niet samen met de nieuwste Sonos spulletjes maar als je die niet hebt boeit dat niet. Staan bij bosjes op marktplaats voor minder dan 100 euro. Een Connect heeft analoge en digitale uitgangen dus je kunt zelf kiezen of je een losse dac wilt toevoegen. De Sonos software behoort nog steeds bij de besten.

Ietsje duurder is bv een Bluesound Node2 of Node2i. Deze schijnen een goede ingebouwde dac aan boord te hebben. Dan ga je richting de 500 euro.

Nog duurder kan natuurlijk ook, the sky is the limit.

Over het wel of niet van een losse dac: Ik denk een beetje een non-issue. Waar ik wel van weg zou blijven zijn oplossingen met bluetooth waarbij je telefoon constant de muziek moet 'versturen'. Bij de oplossingen die ik hierboven noem dient de telefoon alleen als afstandsbediening. Tevens kun je deze streamers direct vanuit Spotify aansturen.

Bij allemaal kun je de streamer via wifi of bedraad aansluiten, het laatste zou ik wel aanbevelen als mogelijk.

Ik heb zelf een Sonos Connect in de woonkamer, een Bluesound Node2 op zolder en in mijn studeerkamer pruts ik wat op mijn pc met Volumio in een Virtualbox omgeving. Tevens gebruik ik nog wel eens een Google Chromecast Audio maar die heb ik hierboven niet genoemd omdat die niet meer te koop zijn.

Toevoeging: het huismerk van Hifiklubben, Argon, heeft ook een streamertje te koop voor net geen 200 euro. Die heeft nog een display ook. Nou ja, de lijst is waarschijnlijk eindeloos.

Wat ook nog wel goed is om te weten: Wil je alleen muziek van een internet dienst streamen of heb je ook nog 'binnenshuis' een collectie digitale muziek? Sonos, Bluesound en Volumio zijn daar allemaal toe in staat, die kunnen verbinding maken met een 'share' in je thuisnetwerk en indexeren dan de muziek die daar wordt aangetroffen.

« Laatst bewerkt op: 7 februari 2021, 00:30:36 door superge »
The S in IOT stands for Security

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set

erikjan

« Reactie #3 Gepost op: 7 februari 2021, 15:35:06 »
En hier even de link: https://www.sossolutions.nl/hifiberry-audio-kit-met-pi4-compleet

Is een prima kit. Heb hem zelf ook naar volle tevredenheid.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Neksnor

• *
« Reactie #4 Gepost op: 7 februari 2021, 20:11:37 »
Dank allen, en goed om te horen dat meerdere van jullie tevreden zijn. To cut it short-

Na aanschaf van het gemaakte setje -> wat dan? Een DAC ertussen of voldoet de uitgang? Hoe werkt het kastje? Ik ben geen techneut helaas, dus werkt makkelijk als 1 2 3 (pun intended)

Dank!

erikjan

« Reactie #5 Gepost op: 7 februari 2021, 20:30:58 »
Er zit een prima DAC in.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Neksnor

• *
« Reactie #6 Gepost op: 7 februari 2021, 20:35:20 »
Er zit een prima DAC in.

Als muziek in de oren, fijn! Dus kabel ertussen aan mijn versterker en het is feest? Of denk ik dan weer te makkelijk? Hahaha Zou wel fijn zijn als dat daadwerkelijk het geval is ;)

Neksnor

• *
« Reactie #7 Gepost op: 7 februari 2021, 22:35:30 »
En een Stelsjes MS2? Is dat voor mijn knulligheid misschien beter? Zelfde prijsniveau..