Auteur Topic: Open baffle - eigenlijk baffleless - subwoofers voor panelen  (gelezen 566 keer)

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
Re: Open baffle - eigenlijk baffleless - subwoofers voor panelen
« Reactie #15 Gepost op: 14 maart 2021, 13:24:38 »
Die opmerking was eigenlijk voor de standaard ES-100 serie. De ES-300 en ook de mijne hebben een extra autotrafo om de bassen vanaf 300 Hz omlaag wat op te peppen.

Ze geven alle noten weer, maar vooral bij percussie zit er geen autoriteit achter, tenzij tonen beneden 80 Hz erin zitten want dan doet de sub mee en is het waauw.

De bedoeling van dit baffleless principe is te kijken of de crossover omhoog kan, richting 200 Hz of zo. Dat zou de autoriteit in het laag alleszins flink moeten verbeteren. Het pijnpunt zal zijn of er problemen in verband met kleuring, timing en stijg- en daalsnelheid van noten optreden: conussen hebben veel meer massa en zijn dus flink trager dan membranen. Met conussen in een kast is het al vaak geprobeerd: gesloten, basreflex en zelfs transmissielijn, maar geen enkel hybride systeem kan overtuigen omdat je altijd de overgang kunt horen. De allerbeste op dat vlak zijn die van Martin Logan, maar ook daar kan ik het horen.
Open baffle lijkt een voor de hand liggende oplossing, maar ik kon geen enkel geval vinden van iemand die het geprobeerd heeft. En dus wou ik het zelf eens proberen gezien de fantastische resultaten die die Engelsman in het eerste bericht daarmee bereikt heeft. Ik had natuurlijk geen leveringsproblemen met die Dayton UM18-22 woofers verwacht. Ongetwijfeld zit corona daar voor iets tussen. We leven dus nog altijd in hoop.
Deze oplossing gaat overigens nog iets verder dan open baffle, omdat er helemaal geen baffle meer is.

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #16 Gepost op: 31 maart 2021, 15:34:41 »
En de vier woofers zijn vandaag geleverd! Dit weekend wordt dus knutselweekend!

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #17 Gepost op: 4 april 2021, 01:44:50 »
(<klik voor groter plaatje)
Baffleless korf met twee Dayton UM18-22 woofers gemonteerd, opgehangen in een "hangmat" en in laatste fase van mechanische constructie.

(<klik voor groter plaatje)
Volledig afgewerkte kort met complete bedrading. Uiterst rechts onderaan zie je de dubbele Neutrik Speakon connectoren waarop beide kanalen van een eindversterker zullen worden aangesloten.

erikjan

« Reactie #18 Gepost op: 4 april 2021, 12:23:12 »
Maar hoe goed werkt het? :)
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #19 Gepost op: 4 april 2021, 13:33:04 »
Ik heb de constructie en bijhorende eindversterkers nog niet aangesloten en weet dus nog niet hoe het presteert. Ik moet het eindversterkerrek anders inrichten en dat vereist wat zwaar gesjouw. Daarna pas kan ik beginnen alle benodigde aansluitkabels te leggen om alles aangesloten te krijgen en pas dan kan het inregelen en luisteren beginnen.

erikjan

« Reactie #20 Gepost op: 5 april 2021, 12:38:27 »
Het is in ieder geval een imposante constructie. Ben benieuwd....
― Terry Pratchett, Eric

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #21 Gepost op: 9 april 2021, 12:54:31 »
Alles is nu aangesloten zoals ik het wil en ik heb alles geconfigureerd en de Audyssey in mijn Marantz aan het werk gezet.
De elektrostaten gaan van zo hoog als ze maar kunnen tot ca 200 Hz en dan nemen de wooferkorven het over, die gaan omlaag tot 40 Hz en daar mag de sub overnemen. Dat uiterste sublaag doet die sub nog net iets beter dan de wooferkorven, dus vandaar.
1ste observatie: percussie is nu waauw! Mét alle autoriteit die je maar kunt wensen.
2de observatie: ik hoor de overgang tussen elektrostaat en wooferkorf nog steeds, zeker bij mannelijke stemmen. Dat moet nog beter. De DRC van de Marantz gaat er denk ik te vlug overheen en past de crossoverfrequenties niet voldoende goed aan.
Ik zal dus uitkijken naar nog een externe DRC, gewoon voor stereo. Die miniDSP die ik eerder vermeld had gebruiken standaard DiracLive, dus die vallen af. Met DiracLive heb ik meer dan genoeg ervaring opgedaan toen ik die Emotiva pré hier had en ik heb toen na uitgebreide testen geconcludeerd dat DiracLive  totaal incompatibel is met dipolen zoals elektrostaten en andere paneelluidsprekers en "open baffles".
Dus mogelijk wordt het geen commerciële DRC maar doe ik het met zelfbouw: http://drc-fir.sourceforge.net/
DRC is de software die de meting uitvoert met behulp van een meetmicrofoon en een notebook.
BruteFIR is de software die in de audioketen zal draaien vanaf een daartussen geschakelde computer en de meting van DRC invers toepast zodat je een correctie krijgt over het hele audiospectrum heen.
DRC en BruteFIR zitten standaard in de Debian repo's, dus voor mij zal dit de makkelijkste manier zijn denk ik. Ik heb geen kant en klare DRC gevonden in een aankoopbaar toestel die met zekerheid alles kan en doet wat ik wil.

erikjan

« Reactie #22 Gepost op: 9 april 2021, 14:12:08 »
Je kunt die minidsp's toch helemaal zelf dresseren? Die waren er in ieder geval ook voor zelfbouw en zonder Dirac.
― Terry Pratchett, Eric

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #23 Gepost op: 9 april 2021, 14:17:39 »
Als hun firmware niet open source is, kun je er ook niks aan veranderen he. En veel van die toestelletjes gebruiken van die korte pfieuw-geluidjes om reflecties te bepalen en te verhelpen en doen niks aan gebreken in het audiospectrum en de weergave van alle frequenties daarin. Een DRC zou dat wel moeten doen. Wat er fout ging bij Dirac weet ik ook niet, ik weet alleen dat de metingen die hij produceerde voor mijn elektrostaten volledig fout waren.

erikjan

« Reactie #24 Gepost op: 9 april 2021, 14:20:36 »
Je kunt de filters programmeren naar eigen behoefte. Dan kun je dus zelf eerst met sweeps vaststellen waar welke versterking nodig is, toch? Dus niet Dirac de sweep laten doen, maar gewoon lekker zelf knutselen. :)

Leuk project hoor.
― Terry Pratchett, Eric

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #25 Gepost op: 9 april 2021, 19:17:13 »
Ik denk dat je voor de crossovers met de korte piepjes aan de gang moet en voor de open bafflecorrectie met langere testsignalen. Vergeet ook niet dat het oppervlak van de woofers fors kleiner is dan dat van de vliezen en dat dat op de overnamefrequentie tot grote verschillen in de ruimte kan leiden ( naar mijn inschatting).
« Laatst bewerkt op: 9 april 2021, 19:43:40 door Be tweeter »
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

erikjan

« Reactie #26 Gepost op: 10 april 2021, 13:38:34 »
Het oppervlak is dan wel kleiner, de uitslag echter veel groter. ;) Je gaat last krijgen van het veel trager op gang komen (veel grotere massa) en het uitslingeren van de woofers. Het helpt daarbij als je ze actief kunt aansturen met heel hoge dempingsfactor van de versterker.
― Terry Pratchett, Eric

Jethro1290r

• *
« Reactie #27 Gepost op: 10 april 2021, 20:43:54 »
Je hebt een heel mooi project leuk dat je de perfectie zoekt. Ik heb ook luidsprekers met magnetostaat tweeters en mids maar woofers voor de Bas en ben hier uiterst tevreden van.

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #28 Gepost op: 11 april 2021, 11:55:05 »
Hoe heb je die bas gedaan? Een woofer in een kast? Dat heb ik al vroeg uitgesloten, omdat er gewoon teveel verschil te horen is tussen zo'n woofer en het paneel.

Gisteren heb ik de crossover tussen de elektrostaten en de wooferkorven verlaagd van 200 Hz naar 150 Hz. En dat klinkt effectief beter.
De volgende stap is wat experimenteren met zowel DRC als REW als meetsoftware voor het weergavesysteem en BruteFIR voor het toepassen van de correctiefilter die in de vorige stap is aangemaakt. Dit toepassingfilterssysteem (ook wel een convolutiesysteem genoemd) komt tussen de Marantz AV-voorversterker en de t.racks DSP-206 digitale crossover te staan. Gewoon stereo in en stereo uit. Ik zal wel moeten testen hoe goed van kwaliteit de ingebouwde geluidskaart in moderne moederborden is. De kans is wel hoog, vermits dat normaal allemaal in één enkele chip zit en je dus geen kortere leidingen kunt hebben. De bedoeling is in elk geval géén ruis en liefst ook geen of zo weinig mogelijk vervorming. Als een ingebouwde geluidskaart hieraan niet kan voldoen, zal ik op zoek moeten naar een insteekkaart die dat wel kan. Heeft misschien iemand hier al ervaring mee?

Jethro1290r

• *
« Reactie #29 Gepost op: 11 april 2021, 17:51:13 »
Er zitte 2 woofers in ma Hier bij ons in de buurt zit iemand die bouwt al jaren luidsprekers met magnetostaten. Aan zelfbouw heb ik mij nog niet gewaagd, naar mijn gehoor kan ik niks aan verbeteren 😅