Auteur Topic: downsizen met kwaliteitsbehoud?  (gelezen 261 keer)

soefie

• *
downsizen met kwaliteitsbehoud?
« Gepost op: 29 december 2020, 11:47:49 »
Hallo hifi liefhebbers

Ik ben nieuw hier maar lees regelmatig mee in diverse audio fora.

Ik heb in de loop der jaren met koop en verkoop een redelijke goede set bij elkaar maar begin de laatste tijd steeds vaker te denken aan een simpeler opzet. Dus downsizen met kwaliteitsbehoud. Ik denk dat het kan omdat mijn spul toch al een paar decennia oud is en er mogelijk inmiddels jonger en beter en compacter is.

mijn set:
squeezbox touch (met aparte lineaire voeding) en teac vrds 10 cd loopwerk via canare digikabel naar meridian 563 dac via een van de Hul integration hybrid naar een parasound p/fet 900 II voorversterker via en audioquest naar een parasound HCA 1000A eindversterker via van de Hul D-352 speakerkabel naar Translater Impact 4 speakers.
Op de plek van de audioquest zat eerst ook een integration hybrid maar met de audioquest is de SSS klank meer onder controle.

Nu ik het zo opschrijf vraag ik me af wat gedownsized kan worden: geintegreerde versterker met dac en streamer?

Wie heeft een idee?
Of wie praat het idee uit mijn hoofd?

sschot

• *
Re: downsizen met kwaliteitsbehoud?
« Reactie #1 Gepost op: 29 december 2020, 12:48:42 »
Allereerst van harte welkom op het HFForum.

Zonder kwaliteitsverlies...... Wat luister test doen, om te kijken of er een "all in one" is die voor jou voldoet?

Succes in ieder geval.

Ik persoonlijk heb liever de componenten los, kan je evt. altijd iets vervangen en ben je "flexibeler" imo
Atoll IN200 Signature | Bluesound Node 2I | Chord 2Qute | B&W DM603S3

Subbuilder

« Reactie #2 Gepost op: 29 december 2020, 19:59:41 »
All-in-ones zijn tegenwoordig doorgaans niet meer voorzien van een CD speler.
Wel meer en meer (voor)versterker/streamer/dac.

Een mooi voorbeeld van dat laatste is de NAD M10.
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

soefie

• *
« Reactie #3 Gepost op: 30 december 2020, 15:12:29 »
Die NAD ziet er mooi uit, maar pijskaartje...
en waar ik dan toch een beetje bang voor ben is dat door softwarematige ontwikkelingen zo'n ding snel verouderd is.
Maar dank je wel want dat vormt dan weer mijn gedachten over dit onderwerp: steamer toch maar als losse device.
Ik zou wel eens een integrale digitale (ncore) versterker met ingebouwde dac (bestaan die?) willen horen ter vergelijk van de meridian en parasound combi? iemand een idee wat dat zou opleveren?

frits denon

• HiFi is emotie
« Reactie #4 Gepost op: 30 december 2020, 16:25:47 »
Oude(re) spullen van Scott, Denon, Sony, Hepta, Elac en Rel.

Vincent Kars

• **
    • The Well-Tempered Computer
« Reactie #5 Gepost op: 30 december 2020, 18:41:24 »
Citaat
Ik zou wel eens een integrale digitale (ncore) versterker met ingebouwde dac (bestaan die?)

Nee want er is niks digitaals aan Class D  :P

Wat minder flauw, kijk eens hier: https://www.nordacoustics.co.uk/int-c
Bij mijn weten zijn de recente modellen van NAD ook class D.
Ik zelf heb de neiging om het wat te splitsen

DAC met USB input en lineout/headphone out.
Die staat naast mijn PC en de PC trekt de data van een USB HD die aan de router hangt.
Een goed bron vind ik https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?reviews/
Kijk eens naar Topping, RME, Benchmark
Mijn intu´tie zegt deze: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/rme-adi-2-fs-version-2-dac-and-headphone-amp-review.13379/

Als er iemand Mr Class D is, dan is dat Bruno Putzeys
Hij heeft Hypex verlaten.
Mogelijk de beste class D is zijn Eigentakt https://purifi-audio.com/eigentakt/

Die vind je terug bij https://www.nordacoustics.co.uk/purifi1et400aamplifiers

Ik vermoed dat een RME/Eigentakt heel transparant klinkt en dat is wat ik wil, ik wil geen dozen horen maar de opname.

Mmuetst

« Reactie #6 Gepost op: 30 december 2020, 19:35:10 »
Die NAD ziet er mooi uit, maar pijskaartje...
en waar ik dan toch een beetje bang voor ben is dat door softwarematige ontwikkelingen zo'n ding snel verouderd is.
Maar dank je wel want dat vormt dan weer mijn gedachten over dit onderwerp: steamer toch maar als losse device.
Ik zou wel eens een integrale digitale (ncore) versterker met ingebouwde dac (bestaan die?) willen horen ter vergelijk van de meridian en parasound combi? iemand een idee wat dat zou opleveren?
Die M10 heeft juist een ncore versterker aan boord. Koop je alle onderdelen los en wil je een beetje kwaliteit dan ben je nieuw misschien nog wel meer geld kwijt.

soefie

• *
« Reactie #7 Gepost op: 31 december 2020, 11:16:33 »
Dank Vincent Kars voor de vele links.
Ziet er allemaal mooi uit. ik heb een topping gehad en nog een smsl maar dan toch liever de parasoound. Er zit geen diepte in het geluid van de smsl en topping. Je hoort wel alles maar het leeft niet. Zo heb ik het ervaren.
maar als het om downsizen gaat is digitaal waarschijnlijk wel de juiste weg. Maar bomen en bos enzo. Bruno is inderdaad wel iemand om te volgen.
(Overigens heeft mijn Meridian dac 4 ingangen! dat zie je niet vaak. Naast de squeezebox en loopwerk zit ook een laptopje erop aangesloten via usb naar spdif omzetter.)

soefie

• *
« Reactie #8 Gepost op: 3 januari 2021, 15:39:43 »
is er iemand die puur op basis van geluidskwaliteit iets kan zeggen over nieuwere kleinere versterkers tov de parasound combi?

Subbuilder

« Reactie #9 Gepost op: 3 januari 2021, 16:54:51 »
Klein formaat Atoll MS120 preamp/dac/streamer is perfect icm MA100 eindtrap.
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!