Auteur Topic: Sony tuner-versterker met kuren  (gelezen 79 keer)

Eduardo

• *
Sony tuner-versterker met kuren
« Gepost op: 11 januari 2021, 13:31:13 »
Bijna twee jaar geleden kreeg ik een oude SonySTR-6060FW. Die heeft sinds die tijd op zolder gestaan maar kortgeleden wilde ik hem eindelijk eens installeren om met een pick-up wat oude platen te draaien. Op wat gekraak met de volumeknop na, leek hij het goed te doen, de balans knop zorgde voor wat storing maar verder deed hij het goed. Totdat na een tijdje vervelende geluiden uit de boxjes (Fostex 6301B) kwamen, een soort doffe plop geluiden, beetje zoals wanneer je op een microfoon tikt om te testen of hij het doet, of zoals je hoort als je met je vinger de naald van de grammofoon aanraakt. Deze geluiden kwamen onregelmatig en ook als de pick-up niet aangesloten was maar waren zo storend dat ik het apparaat niet meer gebruik.
Nu is mijn dilemma, en ik weet eigenlijk niks van deze materie, heeft het zin de Sony te laten reviseren (het tunergedeelte heb ik niet eens nodig, ik zou hem alleen als versterker voor pick-up of cd-speler gebruiken) of kan ik beter proberen een andere (tweedehands) versterker te vinden. In dat geval, heb ik nog een vraag, wat voor versterker zouden jullie aanraden? Ik kwam op dit forum een lijstje tegen van iemand met daarop een Philips DFA888, en dat leek mij een mooi en goed apparaat (en ook Luxman LV113 en de Onkyo integra A-8800 uit datzelfde lijstje wekten mijn begeerte op) maar ik vraag me af of de optische en digitale mogelijkheden die hij heeft in mijn geval niet behoorlijk overdreven zijn. Ik vond een Philips DFA888, gereviseerd voor 140, of 100 met inruil van de Sony, maar dat ging op het allerlaatst niet door. Zou dat een redenlijke deal zijn geweest?
Kortom, ik zou graag jullie mening horen, of tips want ik vermoed dat ik me te veel laat lijden door de esthetische kant van de versterkers.. Groet, Eduard.

frits denon

• HiFi is emotie
Re: Sony tuner-versterker met kuren
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2021, 14:54:26 »
Best een mooie stereo receiver. Ik zou hem laten reviseren.
Oude(re) spullen van Scott, Denon, Sony, Hepta, Elac en Rel.

Eduardo

• *
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2021, 15:01:17 »
Enig idee waar of wie en wat zoiets zou kosten? Ik zit voorlopig in Noord Frankrijk maar kom op een gegeven moment weer in Amsterdam.

Regenpak

• Johnny Bravo
  • *
    • Polonaise PIC Projects
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2021, 15:49:59 »
Klinkt als een rotte transistor ergens. Komt vaker voor in vintage apparatuur. Deze receiver is uit 1968, bijna net zo oud als ikzelf. Zijn beide kanalen identiek qua klacht?

Als je reparatie wilt ben je welkom in Amsterdam-West. Mijn valuta is bier (plus onderdelen). Doe niet aan revisie. Verder via PM indien interesse.

Overigens heb ik een DFA888. Fijne versterker. Zit aangesloten op mijn breedbek-TV (SPDIF). Heel grappig dat die gewoon werkt op zo'n vintage versterker.

Tjerk