Auteur Topic: Pro-ject platenspelers platter en pieptoon  (gelezen 88 keer)

TheGreat

• *
Pro-ject platenspelers platter en pieptoon
« Gepost op: 20 februari 2021, 19:53:41 »
Het is een hele tijd geleden dat ik me nog op dit forum gemeld heb. Ik ben dan ook zeer tevreden met mijn huidige set-up. Wel heb ik me enkele jaren terug op het vinyl gebeuren gestort met veel bijkomend luisterplezier tot gevolg. Een Pro-ject Debut Carbon met Ortofon Blue en acryl plateau Zeer voordeling kunnen aankopen. Topaankoop. Nu heb ik sinds enkele maanden een pieptoon op het phono-kanaal. Deze is pas hoorbaar bij volume op tien voor twaalf en bij vijf voor twaalf wordt het echt storend en op den duur pijnlijk om lang te luisteren. Het ligt niet aan de voorversterker, niet aan de phonoversterker, niet aan de interlink, niet aan de motor of het roteren, niet aan het aardingskabeltje. Het vreemde is dat die piep zich niet altijd manifesteert. Het element of arm misschien?
Dan maar een andere platenspeler tweedehands gekocht: Pro-ject Xpression 1 EVO. Helaas, piep blijft opduiken. Iemand een idee wat dit kan zijn aub?
Een andere vraag. Ik heb het acrylplateau van de Debut op de Xpression gelegd, dit zou een upgrade moeten vormen. Deze versie van de Xpression heeft standaard een verzwaard metalen plateau met vilt of met een optionele kurken mat. Aangezien de metalen platter + vilt enkele millimeters dikker is heb ik de VTA voor de acrylplatter moeten aanpassen. Heeft iemand hier enige ervaring met de spelers/platters? Welk geeft het beste resultaat? Effe vergelijken kan niet echt omdat de VTA aanpassen niet echt eenvoudig is.

Jan

Re: Pro-ject platenspelers platter en pieptoon
« Reactie #1 Gepost op: 20 februari 2021, 20:12:18 »
Hoe ziet jouw set eruit?
Kan het niet aan één van de versterkers liggen, dat deze gaat oscilleren?

TheGreat

• *
« Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2021, 09:12:18 »
Dank je voor de suggestie. Ik heb twee versterkers en hij doet het op beiden. Nu zijn dit weliswaar versterkers op leeftijd maar wel gereviseerd. Maar dit is intussen ook al een enkele jaren geleden. Zal ik eens een derde versterker moeten lenen.

jazzman

• **
« Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2021, 10:04:17 »
De vraag is dan nog steeds.... Hoe ziet jouw set eruit..
Lyngdorf DPA-1 - Lyngdorf SDA 2175 - Yamaha CD-S3000 - Aurender X100L - Ayre Acoustics QB-9 DSD - Velodyne SPL 1200 Ultra - Dynaudio C1 mkII - TEAC HA-501 - Sennheiser HD800 - Transparent Music Link Plus en Audioquest Diamond bekabeling

TheGreat

• *
« Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2021, 10:26:21 »
Pro-ject platenspelers, Audio Rogue Metis Pre, Reckhorn Xtive X crossover, Vetelec of Nikko Alpha 1 amps, Gemodificeerde Audiostatic ES100, Denon DVD A11 CD/SACD, MDac, RaspBerryPI, SVS Sub + aparte sub amp.

Jan

« Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2021, 10:34:56 »
Als je nu alleen de platenspeler, voor- en eindversterker aansluit op de luidsprekers, heb je dan ook een pieptoon?
De rest koppel je helemaal los.

TheGreat

• *
« Reactie #6 Gepost op: 21 februari 2021, 10:39:02 »
Op dit moment is de piep weer verdwenen. Zo snel hij terugkomt zal ik dit eens proberen.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2021, 10:40:42 »
Ik zou de Pi eens loskoppelen, dat is typisch zo'n gebruiker die een varierend stroomverbruik heeft. Als er sprake zou zijn van meerdere schakelende voedingen dan kunnen die ook mengtonen opleveren die in het audiobereik vallen.

groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....