Auteur Topic: Review TEAC UD_505 dac met voorversterker  (gelezen 295 keer)

henk47

• *
Review TEAC UD_505 dac met voorversterker
« Gepost op: 10 april 2021, 11:26:55 »
(Conclusie: Paart details van de muziek aan een mooie klank, heel mooi uiterlijk, gemakkelijk te bedienen, heeft inspeeltijd nodig)

Omdat ik een goede bestemming had gevonden voor mijn oude dac
(samengesteld uit Octave van Metrum Acoustics, Synchro-mesh reclocker en de R-cube volumeregelaar) en ook omdat ik wel eens wat nieuws wilde heb ik een TEAC UD-505 dac aangeschaft. Op internet zijn daar weinig reviews over te vinden vandaar mijn bericht.
In dezelfde prijsklasse als de UD-505 maakt Teac ook de NT-505. Beide hebben een DAC met voorversterker. De NT heeft ook ingebouwde netwerkstreamer en ik vermoed dat die daarom meer verkocht wordt. Er is althans meer van op internet te vinden. De UD heeft 2 verschillende koptelefoonaansluitingen de NT maar 1. 

Ik wilde ongeveer € 1000 euro uitgeven voor een nieuwe DAC. De eisen waren verder, een ingebouwde voorversterker,  tenminste 1 optische, 1 digitale en 1 USB invoer en een afstandsbediening. Rond de 1000 euro, oplopend tot 2000 euro, zijn veel DAC’s te koop die technisch allemaal op elkaar lijken en dezelfde soort specificaties hebben. Idealiter zou je dan verschillende winkels afgaan en gaan kijken en luisteren, maar in deze coranatijden is dat allemaal gedoe en wil je contacten zoveel mogelijk beperken. Bovendien heb ik het (onbewezen) idee dat het allemaal niet zoveel uitmaakt welk bekend  merk je in deze prijsklasse  koopt. De UD-505 kost in de audiowinkels  ongeveer 1400 euro, wordt hier en daar goedkoper aangeboden, maar toen de Teac UD-505 in een hele grote webwinkel voor € 1000 langs kwam heb ik deze daar besteld.

Voor  technische specificaties en foto’s verwijs ik kortheidshalve naar het internet. Uiteraard zit al het gebruikelijke er op en aan. Enkele punten noem ik nog even. Linker en rechter kanaal zijn volkomen gescheiden uitgevoerd. Er is een tulp- en een XLR uitgang met elk hun eigen voorversterker circuit. Slikt nagenoeg alle audioformaten en er is bluetooth. Zowel inkomende PCM als DSD signalen worden door de DAC geconverteerd, waarbij het DSD signaal niet eerst wordt omgezet naar PCM. Grappig is dat je kunt instellen om de PCM om te zetten naar DSD alvorens deze in de DAC chip wordt geconverteerd naar analoog. Dat moet dan anders (beter) klinken.

Het design is een sterk punt van de TEAC. Je krijgt een “full metal” aluminium kast met mooie metalen knoppen.Alleen het glaasje voor het display is van kunststof  Aan de voorkant zit een klassieke aan-uit schakelaar. Je hoeft dus niet met je vinger op de tast aan de achterkant naar deze knop te zoeken. Ook zit aan de voorkant een gecombineerde optische/digitale ingang. Persoonlijk had ik daarvoor liever een extra optische en een extra digitale ingang aan de achterkant gehad. Het uiterlijk past goed bij eventuele andere vintage apparatuur en bij  moderne uitvoeringen van andere merken met een vintage look. Het valt op zonder dat het te opvallend is.

De afstandsbediening is prima met de knoppen ver genoeg uit elkaar en met duidelijke aanduidingen. Er zijn veel zaken in te stellen maar het instellen zelf is niet moeilijk. De keuzes worden duidelijk op het display aangegeven en kunnen zowel met de knoppen op de voorkant als met de afstandsbediening worden gekozen. Ik vind instellen met de knoppen het meest gemakkelijk. Bij het veranderen van het volume worden de cijfers op het display uitvergroot, zodat je deze gemakkelijk  van de zitbank af kan lezen. Via de afstandsbediening geeft het display ook de frequentie, soort van het inkomende signaal en het gebruikte filter aan. Zo kan je zien of het binnenkomende hi-res signaal ook echt hi-res is (en niet stiekem mp3).

Er is veel te kiezen op het gebied van upsampling en filters en dan nog de keuze om het PCM signaal al of niet om te zetten naar DSD. Ik heb de indruk dat al die mogelijkheden  er meer opzitten omdat het met de toegepaste chip kan, dan omdat het moet. De opeenvolgende upsampling rates en filteringen hebben wel effect maar dat is niet of nauwelijks waarneembaar. Wel is het verschil beter hoorbaar als de keuzes verder uit elkaar liggen zoals tussen geen upsampling en geen filter enerzijds en maximaal upsampling en wel een filter anderzijds. Mijn eigen instelling is maximaal DSD upsampling met filter wide.

En nu de hamvraag, Hoe klinkt het?  Na een paar weekjes (kerstdrukte) wachten op het pakket, kwam het aan. Alvorens de Teac aan te sluiten moet zo nodig de software met een usb-stick worden ge-update. de website van Teac geeft daarvoor duidelijke instructies, En toen was er het aansluitmoment. Oude dac eruit en de nieuwe Teac UD-505 aangesloten op de Adam artist 6 aktieve luidsprekers. Klassieke muziek via de Tidal app van de smart tv op de digitale ingang en gaan met die banaan. EN HOE KLONK HET? Eerlijk gezegd het viel tegen.Op zich werd elke toon loepzuiver weergegeven maar de klank was niet best. Verdorie het zou toch niet dat Octave uit 2013 een stuk  beter klinkt dan de Teac uit 2021? Toch maar een paar dagen aan laten staan. Toen viel opeens het kwartje, had ik niet jaren geleden de aktieve speakers ingesteld op de Octave en daarbij de hoge tonen en de bas luider ingesteld? En jawel dat was zo, gauw de instellingen van de versterkers op de achterkant van beide speakers weer op neutraal gezet. Dat klonk al een heel stuk beter maar naar mijn verwachting nog niet goed genoeg. Ook de bas bleef nog achter.

En toen na nog een week gebeurde het wonder. De klank bloeide op. De piano klonk steeds meer als een piano, de snaren trilden meer na. Hoge tonen van een viool waren niet meer schril. Aanwezige nagalm hield langer aan. Bastonen waren duidelijker te onderscheiden en klonken voller. Blijkbaar had de Teac bij normaal gebruik  twee weken inspeeltijd nodig.  Opvallend is dat de fabrikant dat niet in de gebruiksaanwijzing heeft vermeld. Anderen doen dat soms wel. Dus afsluitend:  HOE KLINKT HET ? Heel mooi, super detailrijk met een hele mooie klank. Al blijft een en ander vanzelfsprekend ook sterk afhankelijk van luidsprekers en de geluidsbron.

erikjan

Re: Review TEAC UD_505 dac met voorversterker
« Reactie #1 Gepost op: 10 april 2021, 13:35:49 »
Bijzonder. Probeer het nu eens dubbelblind?
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Vincent Kars

• **
    • The Well-Tempered Computer
« Reactie #2 Gepost op: 10 april 2021, 17:25:27 »
Blijkbaar had de Teac bij normaal gebruik  twee weken inspeeltijd nodig.  Opvallend is dat de fabrikant dat niet in de gebruiksaanwijzing heeft vermeld.

Vermoedelijk om reputatieschade te vermijden.
Tot op heden heeft niemand kunnen aantonen dat de "burn-in" van audio componenten daadwerkelijk bestaat.

henk47

• *
« Reactie #3 Gepost op: 11 april 2021, 10:57:47 »
Beste Erikjan,

Dubbelblind is natuurlijk enorm gedoe en praktisch bijna niet te doen. Toch heb ik mij afgevraagd bij het luisteren of ik een dubbelblind experiment zou aandurven. Daarover het volgende:  bij de de dac zelf zou ik dat durven bij de instelling zonder upsampling en zonder filter tegenover maximale upsampling en filtering.

Hetzelfde geldt voor hdmi via de tv digitaal naar dac enerzijds en usb naar dac anderzijds. Het geluid is in het eerste geval bij dezelfde instellingen een stuk luider dan in het tweede geval. Qua stroombron kan ik er niets over zeggen omdat bij verwisseling van voeding de pc uit- en inschakelen te lang duurt om het geluidsbeeld goed in je geheugen vast te houden. Je zou zo iets met hele goede apparatuur aan de uitgang van je dac moeten meten en de dac zal ook nog het een en ander kunnen uitfilteren. In elk geval vond ik het een beetje zonde om de s-booster op de plank te laten liggen.

Beste Vincent,
Inspelen van audio apparatuur is inderdaad een vreemde eend in de bijt.  Qua  tv's of keukenradio's heb ik daar nooit iemand over horen klagen. in de handleidingen van Metrum Acoustics staat expliciet vermeld dat de apparaten pas na enige weken zich ten volle ontplooien. Zelf heb ik ervaring met Metrum Acoustic quad, octave en de Teac'. Bij alle drie dacht ik in het begin, wat voor bagger heb ik nou gekocht, totdat je op een dag de kamer inloopt en het geluid opeens mooi klinkt. En nee dat is geen gewenning, slechte klank went nooit.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #4 Gepost op: 11 april 2021, 11:40:21 »
Ook met dezelfde iinstallatie heb je van die dagen dat het opeens stukken beter klinkt dan anders...en andersom.

groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

erikjan

« Reactie #5 Gepost op: 12 april 2021, 08:54:59 »
Het is volstrekt onmogelijk om een geluidsbeeld langer dan enkele seconden (als dat al kan!) vast te houden in je geheugen. Het is meermaals bewezen (met dubbelblind tests) dat verschillen alleen bestaan bij de gratie van verschillen in geluidssterkte, niet in het signaal. Zet de geluidssterkte exact (en niet op het gehoor) gelijk, en zie daar, de waargenomen verschillen verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Inspelen van elektronica is flauwekul van de bovenste plank. Denk je nou echt dat we onze meetversterkers (die echt vele klassen beter waren dan het audio spul) eerst moesten laten inspelen?
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Mmuetst

« Reactie #6 Gepost op: 13 april 2021, 21:04:15 »
@Henk47 heb met plezier je stukje gelezen. Bedankt voor je review. Veel plezier met je Teac!