Auteur Topic: Probleem philips automatic 674 draaitafel  (gelezen 2483 keer)

TS

• *
Probleem philips automatic 674 draaitafel
« Gepost op: 13 maart 2006, 16:20:03 »
Beste mensen,

Sinds kort heb ik een Philips 674 automatic draaitafel die het tot voor kort uitstekend deed. Echter, toen ik enkele dagen geleden een volgende plaat erop legde was het geluid ineens bar slecht. Ontzettend krakerig en je kon met moeite de tonen eruit halen.
Ik zou niet weten wat ik verkeerd zou kunnen hebben gedaan, het lijkt me niet dat het de naald is want het gebeurde echt plotseling.
Hopelijk hebben jullie een idee waar het aan zou kunnen liggen,

Groeten,

Thijs.

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
    • RF and Microwave Rotary Joints
Re: Probleem philips automatic 674 draaitafel
« Reactie #1 Gepost op: 13 maart 2006, 16:40:28 »
Kijk toch maar eens naar de naald.

Zit ie er nog aan? Hangt er een dekentje stof onder?
Gewoon goed is goed genoeg     -     Every person is unique .... just like everybody else     -     Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is.

TS

• *
« Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2006, 17:28:19 »
De naald zit er gewoon nog aan ja, en ik het element er afgehaald en de naald goed schoongemaakt.

Zou het niet aan de kabel kunnen liggen? Deze haalt de aansluiting naar het mengpaneel namelijk maar nét, daarom staat hier een beetje spanning op, misschien dat hierdoor de verbinding van het snoer met de draaitafel slechter is geworden? ik heb het snoer wat uit de draaitafel komt al heen en weer bewogen maar merk echter geen verschil.

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
    • RF and Microwave Rotary Joints
« Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2006, 18:03:57 »
Beste

De kabel is dan inderdaad het volgende punt waar ik naar zou kijken. Je hebt het over 'spanning', bedoel je mechanische spanning? In dat geval is het heel goed mogelijk dat er een adertje is gebroken. Als beide kanalen het niet meer doen zit het waarschijnlijk in de massa verbinding.

Succes met zoeken.
Gewoon goed is goed genoeg     -     Every person is unique .... just like everybody else     -     Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is.

TS

• *
« Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2006, 18:57:41 »
Nee, ik bedoel geen mechanische spanning, gewoon dat hij op spanning staat, strak gespannen is misschien beter verwoord. Ik zal even kijken of ik een andere kabel kan proberen.

keesonrust

• Let's sweep out the ashes in the morning
« Reactie #5 Gepost op: 13 maart 2006, 19:05:53 »
Nee, ik bedoel geen mechanische spanning, gewoon dat hij op spanning staat, strak gespannen is misschien beter verwoord. Ik zal even kijken of ik een andere kabel kan proberen.

Dat is dus mechanische spanning. :wink2:

Groet,
                  Kees.

TS

• *
« Reactie #6 Gepost op: 13 maart 2006, 19:14:25 »
O, haha sorry dat wist ik niet.

Heb even de tafel opengehaald en alles lijkt nog goed vast te zitten, maar binnenin de kabel kan ik helaas niet kijken dus daar zou wel eens het probleem kunnen zitten. Is de naald nu dus uitgesloten? Tenminste hij lijkt goed vast te zitten, en stof zit er ook niet op. Hoe zou ik kunnen zien dat hij stuk is?

Geluid komt er wel, maar gewoon heel slecht met veel kraken, je hoort nog nét welke plaat er op staat.

keesonrust

« Reactie #7 Gepost op: 13 maart 2006, 19:49:41 »
TS,

de kortste klap is even een ander element erin zetten.

Groet,
                 Kees.

Jan

« Reactie #8 Gepost op: 13 maart 2006, 20:25:21 »
De kabel zou je heen en weer kunnen bewegen (op verschillende plekken van de kabel) tijdens het luisteren. Wordt het geluid beter dan heb je een draadbreuk in de kabel.

keesonrust

« Reactie #9 Gepost op: 13 maart 2006, 20:40:09 »
De kabel zou je heen en weer kunnen bewegen (op verschillende plekken van de kabel) tijdens het luisteren. Wordt het geluid beter dan heb je een draadbreuk in de kabel.

Dan zal toch eerst de mechanische spanning van de kabel moeten. maar het best is toch de spanning er definitief af te halen, zet er een langere kabel aan of verplaats de boel. Het kan ook zijn dat als je de kabel beweegt en het geluid niet beter wordt er toch een breuk in de kabel zit.

Groet,
                  Kees.

TS

• *
« Reactie #10 Gepost op: 15 maart 2006, 19:21:04 »
De kabel bewegen heb ik al geprobeerd maar veranderd nagenoeg niets aan het geluid.

Ook heb ik gemerkt dat de naald vrij vaak uit de groef schiet en over de plaat naar het midden 'scheurt', wanneer ik de anti-skating verhoog gebeurd dit minder. Duidt dit op een kapotte naald?

Om het zeker te weten zal ik een dezer dagen eens even de naald vervangen.

LostHighway61

• 't is de muzikant die de muziek maakt.
« Reactie #11 Gepost op: 15 maart 2006, 19:31:23 »
De kabel bewegen heb ik al geprobeerd maar veranderd nagenoeg niets aan het geluid.

Ook heb ik gemerkt dat de naald vrij vaak uit de groef schiet en over de plaat naar het midden 'scheurt', wanneer ik de anti-skating verhoog gebeurd dit minder. Duidt dit op een kapotte naald?

Om het zeker te weten zal ik een dezer dagen eens even de naald vervangen.
Als de naald naar het midden "scheurt" zijn er 2 mogelijkheden:
- de naaldkracht is praktisch 0,
- er zit geen diamanten tip meer aan de naald (dit je kun je met een vergrootglas, naald tegen het licht houden, controleren).

Jan H.