Auteur Topic: Sansui AU-D101 geluid vervormt  (gelezen 117 keer)

Tomaz

• *
Sansui AU-D101 geluid vervormt
« Gepost op: 8 februari 2021, 21:51:12 »
Allen! Ik heb mijn eerste versterker weer gevonden die ik heb gekocht van mijn eerste salaris: een Sansui AU-D101 en ik wil deze in ere herstellen. OPengemaakt en schoon. Geen gekraak, wel vervorming van het geluid wanneer het volume wat omhoog gaat. Bij de linkerspeaker is de vervorming sterker dan rechts. Verschillende bronnen en ingangen gebruik en zowel via boxen als via koptelefoon geluisterd maar daarin vind ik geen verschil. Ik ben een leek op dit gebied maar wil wel de versterker herstellen. Wat is het onderdeel of wat zijn de onderdelen die de vervorming volgens jullie veroorzaken? Alvast dank voor jullie reactie.
« Laatst bewerkt op: 9 februari 2021, 15:58:53 door Gent »

Mmuetst

Re: Sansui AU-D101 geluid vervormd
« Reactie #1 Gepost op: 8 februari 2021, 22:00:58 »
Heb geen ervaring met jou versterker, maar wel bij andere oude apparatuur dat er condensatoren zijn verlopen. Vooral in een terugkoppel circuit gaf dat de nodige vervorming.

Tomaz

• *
Re: Sansui AU-D101 geluid vervormd
« Reactie #2 Gepost op: 9 februari 2021, 14:36:30 »
Dank, is er ergens informatie te vinden hoe je condensatoren kunt herkennen (welke specificaties) waar te koop en hoe te vervangen?

Regenpak

• Johnny Bravo
  • *
    • Polonaise PIC Projects
Re: Sansui AU-D101 geluid vervormt
« Reactie #3 Gepost op: 9 februari 2021, 16:23:45 »
Meten=weten. Eerst de service doc. Dan een scoop, signaalgenerator en dummy load. Dan meten waar het fout gaat. Het wham bam thank you ma'am vervangen van componenten is geen garantie voor succes en kan bovendien nieuwe fouten introduceren.

Maar het kan ook iets simpels zijn als het speakerrelais. Dat is makkelijk te testen met een testtoontje en ertegenaan tikken. Dat is in feite ook meten.  ;D

Tjerk

Tomaz

• *
« Reactie #4 Gepost op: 9 februari 2021, 17:25:12 »
Thanx. Dat document had ik inderdaad gevonden maar het kost mij een studie om te achterhalen welke condensator verantwoordelijk zou kunnen zijn. Dus ik hoopte op ervaringen van anderen als zijnde: vervang in ieder geval die en die want dat zijn de meest waarschijnlijke die problemen geven bij versterkers van Sansui. Eerste maar eens een studie electronica gaan volgen ;-)

Regenpak

• Johnny Bravo
  • *
    • Polonaise PIC Projects
« Reactie #5 Gepost op: 9 februari 2021, 19:55:23 »
Maar waarom zou een condensator verantwoordelijk zijn? Relais geven vaker problemen. Met deze symptomen althans.

Tjerk

Mmuetst

« Reactie #6 Gepost op: 9 februari 2021, 20:33:51 »
Mijn verhaal was maar een voorbeeld en dat was volgens mij bij een Marantz...soms heb je apparatuur waar structureel een bepaald component defect raakt. Ik heb geen ervaring met deze versterker. Dus het kan van alles zijn, zoals Tjerk al aangeeft, je moet gaan meten. Maar als je geen ervaring hebt is het misschien beter om iemand te laten kijken met meer ervaring.

Tomaz

• *
« Reactie #7 Gepost op: 9 februari 2021, 21:18:53 »
Het lijkt er op dat het relais de boosdoener is. Na een paar keer tikken geeft het rechter kanaal een goed geluid, de linker is nog bagger. Nu maar eens kijken hoe ik het relais kan schoonmaken of vervangen. Thanx guys

Regenpak

• Johnny Bravo
  • *
    • Polonaise PIC Projects
« Reactie #8 Gepost op: 9 februari 2021, 21:44:36 »
Schoonmaken gaat niet helpen. Kraak komt terug. Je moet er een nieuwe inprakken. 24 VDC DPST met verspringende pootjes. Dat wordt shoppen bij meneer Mouser, Pharnell, Reichelt, Conrad of Feebay. De laatste heeft meestal wel vervangers die voor de dubbele prijs worden verkocht maar waarvoor je niet meer alle datasheets hoeft door te ploegen. Als je zoekt op het typenummer van je versterker.

Tjerk