Auteur Topic: Sansui AU-D101 geluid vervormt  (gelezen 117 keer)

Tomaz

• *
Sansui AU-D101 geluid vervormt
« Gepost op: 8 februari 2021, 21:51:12 »
Allen! Ik heb mijn eerste versterker weer gevonden die ik heb gekocht van mijn eerste salaris: een Sansui AU-D101 en ik wil deze in ere herstellen. OPengemaakt en schoon. Geen gekraak, wel vervorming van het geluid wanneer het volume wat omhoog gaat. Bij de linkerspeaker is de vervorming sterker dan rechts. Verschillende bronnen en ingangen gebruik en zowel via boxen als via koptelefoon geluisterd maar daarin vind ik geen verschil. Ik ben een leek op dit gebied maar wil wel de versterker herstellen. Wat is het onderdeel of wat zijn de onderdelen die de vervorming volgens jullie veroorzaken? Alvast dank voor jullie reactie.
« Laatst bewerkt op: 9 februari 2021, 15:58:53 door Gent »

Mmuetst

Re: Sansui AU-D101 geluid vervormd
« Reactie #1 Gepost op: 8 februari 2021, 22:00:58 »
Heb geen ervaring met jou versterker, maar wel bij andere oude apparatuur dat er condensatoren zijn verlopen. Vooral in een terugkoppel circuit gaf dat de nodige vervorming.

Tomaz

• *
Re: Sansui AU-D101 geluid vervormd
« Reactie #2 Gepost op: 9 februari 2021, 14:36:30 »
Dank, is er ergens informatie te vinden hoe je condensatoren kunt herkennen (welke specificaties) waar te koop en hoe te vervangen?

Regenpak

• Johnny Bravo
  • *
    • Polonaise PIC Projects
Re: Sansui AU-D101 geluid vervormt
« Reactie #3 Gepost op: 9 februari 2021, 16:23:45 »
Meten=weten. Eerst de service doc. Dan een scoop, signaalgenerator en dummy load. Dan meten waar het fout gaat. Het wham bam thank you ma'am vervangen van componenten is geen garantie voor succes en kan bovendien nieuwe fouten introduceren.

Maar het kan ook iets simpels zijn als het speakerrelais. Dat is makkelijk te testen met een testtoontje en ertegenaan tikken. Dat is in feite ook meten.  ;D

Tjerk

Tomaz

• *
« Reactie #4 Gepost op: 9 februari 2021, 17:25:12 »