Auteur Topic: nieuwe eindversterker gekocht, verhaaltje  (gelezen 2657 keer)

hans 67

nieuwe eindversterker gekocht, verhaaltje
« Gepost op: 20 april 2006, 18:37:12 »
Hallo allemaal,

hier een verhaal over hoe en waarom ik mijn nieuwe eindversterkers heb gekozen. Als eerste een opsomming van mijn setje van vorige week:

-Naim CD5x CD-speler met Flatcap externe voeding
-Quad 99 PRE voorversterker
-Meridian 556 eindversterker
-KEF C80 luidsprekers

Het hoog van dit geheel vond ik aan de scherpe kant en ik had het gevoel dat de Meridian's de KEF's niet goed aanstuurde. Ook van het scherpe hoog gaf ik de Meridian's de schuld. Kortom het werd tijd voor een betere eindversterker. Ik heb in het paasweekend 3 verschillende eindversterkers te leen thuis gehad:

-NAD S200
-Marantz MA6100
-Quad 909

Eerst de NAD aangesloten. Het was direct duidelijk dat de NAD de KEF's makkelijk aankan. Even laten inspelen. En ook het hoog was nu zuiver/schoon, dit was een bewijs dat het scherpe hoog inderdaad aan de Meridian's lag. En een heeeeele diepe bas. Helaas verdween er wel detail, niet veel, maar toch. Ik niet helemaal gelukkig, dit zou een stap opzij zijn inplaats van een stap omhoog. Na 2 dagen geen verbetering.

Toen de Marantz mono eindversterkertjes aangsloten. Oei, dat klinkt goedkoop, hoe had ik ook kunnen bedenken dat dit iets zou kunnen zijn, laat maar even aanstaan, ik ga eten. Na het eten klonk het echter een heel stuk beter. Een schoner hoog dan de Meridian, de KEF's onder controle, niet zo'n hele diepe bas als de NAD (vergelijkbaar met de Meridian), maar wel details. De volgende morgen weer verder luisteren. Het hoog is nu echt opgeschoond, de bas lijkt ietsje dieper te gaan en de details zijn nog beter hoorbaar. Ok, deze is erg interessant.

Maar de Quad wachte. Dus de 909 aangesloten. Saai! Zo ken ik Quad current-dumping versterkers. De bas is dieper dan die van de Meridian en de Marantzen, maar niet zo extreem als de NAD. Het hoog is superschoon, het midden idem, er is totaal geen vervorming te horen. Maar ik mis heel veel detail. Laat maar aanstaan, tijd voor bezoekjes aan familie. De volgende morgen weer verder luisteren. En de klank is nog steeds saai. Dit is het dus echt niet.

Weer de Marantz MA6100en aangesloten. Ja, dit klinkt zoals ik het hebben wil. Een strak laag (had dieper gemogen), schoon hoog en een hele goede detail weergave. Dus dinsdag naar mijn dealer om de Marantzen te bestellen en de rest terug te brengen. Zijn de Marantzen uit produktie sinds kort. En de voorraad bij de importeur is op. Ik kon de winkelmodellen (die ik dus thuis had uitgeprobeerd) voor een gereduceerde prijs kopen. Heb ik dus gedaan. Oo wat ben ik blij.

Conclusies:

-prijs zegt niks over kwaliteit
-thuis luisteren is een must
-uiterlijk doet niet ter zake als het om geluidskwaliteit gaat
-exotische componenten zijn geen must om het goed te laten klinken

Groeten, Hans

jempivs

Re: nieuwe eindversterker gekocht, verhaaltje
« Reactie #1 Gepost op: 20 april 2006, 21:49:41 »
Hallo,

Dit verhaal komt mij bekend voor. Wegens omstandigheden 10 jaar uit het 'hifi-wereldje' weg geweest en begin dit jaar de draad opnieuw op genomen.
Begonnen met de aanschaf van een paar B&W Matrix802 S3 luidsprekers, dan een setje Rotel RC972 voorversterker en RCD952 cd-speler op de kop getikt voor 170€.
Ben dan op zoek gegaan naar een eindversterker, stond ook op punt die Marantz eindtrapjes aan te schaffen (kan geen fortuin besteden aan High-end), tot ik een paar Vincent SP996 monoblokjes aan de haak kon slaan van enkele maanden oud voor de helft van de nieuwprijs die 700€ bedraagt. Deze blokjes zijn erg vergelijkbaar (specs,prijs..) en leveren hetzelfde vermogen, ben zeer tevreden totnutoe. Wat ik wel eigenaardig vind is dat zowel de Marantz als de Vincent meestal vernoemd worden als 'aanvulling' in een HT-set (ook door de fabrikant zelf) en nauwelijks worden besproken in een gewone stereoset, alsof ze niet mans genoeg zouden zijn om zelfstandig als volwaardig te worden beschouwd!
Nochtans is er in beide gevallen een smak vermogen beschikbaar (125w RMS/8ohm). Iemand een verklaring...?

jepe

• *
« Reactie #2 Gepost op: 1 mei 2006, 17:53:40 »
Ja die Marantz monoblokken zijn erg goed voor hun geld. De Ma 500 overigens ook.
Niet geheel onbelangeloos zeg ik dit want ik heb een setje te koop voor 230 euro.
Dat is denk ik erg goedkoop. Dus als iemand iets goeds zoekt..

Herbert3

• *
« Reactie #3 Gepost op: 28 februari 2019, 15:15:38 »
Jepe, heb je die MA500's nog staan? Ik ben geïnteresseerd!
Groet,
Herbert.

herbert_rutgers@hccnet.nl

Mmuetst

« Reactie #4 Gepost op: 1 maart 2019, 09:57:09 »
Wel een oud staartje uit 2006...maar zie dat er nooit een antwoord is gegeven op de vraag van Jempivs
Wat ik wel eigenaardig vind is dat zowel de Marantz als de Vincent meestal vernoemd worden als 'aanvulling' in een HT-set (ook door de fabrikant zelf) en nauwelijks worden besproken in een gewone stereoset, alsof ze niet mans genoeg zouden zijn om zelfstandig als volwaardig te worden beschouwd!
Nochtans is er in beide gevallen een smak vermogen beschikbaar (125w RMS/8ohm). Iemand een verklaring...?
Ik vind het niet eigenaardig. Het komt gewoon door het gebrek aan voeding/vermogen bij kleinere AV versterkers. Een oud collega van mij had al aantal malen zijn tweeters opgeblazen van zijn thuis bioscoop. En hij dacht dat het aan de luidsprekers lag. Heb hem uitgelegd dat dit toch een versterker probleem is. Vooral in film geluiden zit veel dynamiek en dan is een goede versterker met goede voeding een must. Daar hebben deze fabrikanten op ingespeeld door deze versterker modules op de markt te brengen. En ja dat ze dan ook prima in een stereo set passen is logisch, maar dat is niet de markt die ze voor ogen hebben.