Auteur Topic: Impedanties  (gelezen 1055 keer)

carl

Impedanties
« Gepost op: 9 augustus 2006, 12:54:00 »
Ik vroeg me af hoe impedanties bij phonotrappen doorwerken. Stel een element heeft een ideale impedantie, hoe klinkt dan een (iets) hogere of lagere impedantie.

sterremuur

• Alleen de muziek telt
    • Lichtbij
Re: Impedanties
« Reactie #1 Gepost op: 28 augustus 2006, 10:43:32 »
Een kleine afwijking kan geen kwaad. Dat valt binnen de normale toleranties. Een afwijking van 10 kOhm lijkt me niet erg op een nominale afsluitimpedantie van 47 kOhm voor MC-elementen. De impedantie is ook niet "vlak" over het gehele toonbereik, maar zal per frequentie wat variŽren. Bij een te lage afsluitimpedantie zal het signaal zwakker worden en waarschijnlijk ook wat laag gaan missen. Bij een te hoge afsluitimpedantie zul je wat meer last van storingen krijgen.

Variatie van afsluitimpedantie  bij de verschillende merken voorversterkers kan zodoende lichte klankverschillen opleveren tussen de merken onderling. Uitzoeken dus, tot je tevreden bent.

PS: er kan niets kapot gaan.  ^-^

Ruud13

« Reactie #2 Gepost op: 2 september 2006, 00:48:32 »
Een kleine afwijking kan geen kwaad. Dat valt binnen de normale toleranties. Een afwijking van 10 kOhm lijkt me niet erg op een nominale afsluitimpedantie van 47 kOhm voor MC-elementen. De impedantie is ook niet "vlak" over het gehele toonbereik, maar zal per frequentie wat variŽren. Bij een te lage afsluitimpedantie zal het signaal zwakker worden en waarschijnlijk ook wat laag gaan missen. Bij een te hoge afsluitimpedantie zul je wat meer last van storingen krijgen.

Variatie van afsluitimpedantie  bij de verschillende merken voorversterkers kan zodoende lichte klankverschillen opleveren tussen de merken onderling. Uitzoeken dus, tot je tevreden bent.

PS: er kan niets kapot gaan.  ^-^

Ik wil niet ongezellig zijn maar het is precies andersom Tapefreak: als je de ingangsimpedantie van een phonoversterker verlaagt wordt niet het laag t.o.v. het hoog minders sterk maar is het uiteindelijke effect dat het hoog minder sterk wordt t.o.v. het laag. Vanzelfsprekend daalt dan de output van het element in zijn geheel maar dan meer in het hoog dan in het laag. Het naaldsysteem is immers een resonator. De mechanische resonantie - met vaak een forse Q-factor - kan variŽren tussen 17 en 25 kHz. De spoeltjes worden zo gemaakt dat er bij een bepaalde ohmse en capacitieve (kabelcapaciteit) belasting ervan, het frequentieverloop zo veel mogelijk vlak verloopt tot laten we zeggen zoín 20 kHz. Maak je nu de ohmse (ingangs)weerstand lager dan wordt de demping op de resonantiekring groter waardoor de Q-factor afneemt en de bult in het hoog minder wordt. Ergo: minder hoog. Op deze manier is het mogelijk om je element optimaal aan te passen. Zelf streef ik er naar om zo weinig mogelijk bult in het gebied tussen 10 en 20 kHz te hebben. Vaak klinkt het een stuk fraaier als het hoog bij 20 kHz -3 dB meet dan dat het met een bult tussen 10 en 20 kHz op 0 dB bij 20 kHz uitkomt. Door te knutselen met de ingangsweerstand en ingangscapaciteit kun je een en ander heel mooi en geleidelijk laten verlopen. Het is moeilijk om aan te geven wat je precies voor waardes moet kiezen omdat er wat dat betreft geen element gelijk is. Je hebt immers zelfs hoorbare verschillen tussen elementen van hetzelfde merk en model. Mede hierom klinken ook phonoversterkers verschillend. Dat heeft dan weinig van doen met de kwaliteit van de phonotrap maar veel meer te maken met de ingangsweerstand en de ingangscapaciteit.

Het spreekt voor zich dat bij MC-elementen die een lage uitgangsimpedantie hebben de capaciteit van de ingang en de kabel niet of nauwelijks van invloed zijn: de uitgangsimpedantie van de voor-voorversterker is immers nagenoeg ohms dus zal het daar ook voor het frequentieverloop heel weinig uitmaken of de ingangsimpedantie van de phonotrap dan wat hoger of lager wordt gekozen. Je zult dan alleen maar meer of minder verzwakking van het signaal over de hele audiospectrum krijgen.   
« Laatst bewerkt op: 3 september 2006, 00:18:04 door Ruud13 »

carl

« Reactie #3 Gepost op: 6 september 2006, 11:04:37 »
Van Heras hekwerk faam:

22 Q: With the use of another pre-pre-amplifier the sound quality changes. What is happening ?

A: You need a pre-pre-amplifier to improve the signal level. Normally a M.M. cartridge produces enough healthy output to supply the M.M. input of your pre-amplifier. The output can be between 2.5 - 6 mV at 5.7 cm/sec cutting speed of the record.
But... what happens when you like your M.C. cartridge more? The regular output of a M.C. cartridge is between 0.1 mV - 0.6 mV. This requires an extra step-up device with a gain of around 26 - 32 dB. There are by the way some M.C. cartridges with enough output to be connected straight away to the M.M. input of your pre-amplifier like our MC - TWO Special.
After this long introduction we now come to the answer:
When a different pre-pre-amplifier (boosting the cartridgeís output) presents a different input impedance (loading impedance) to your M.C. cartridge, the sonic properties will also change. When you measure the DC impedance (resistance) of the coil systems there will be a value on your display between 3 and 50 Ohm. Letís say that your cartridge reads 10 Ohm. In the past the optimal loading impedance (usually by a transformer) would also be 10 Ohm. So you had to look around for a transformer with a 10 Ohm impedance primary coil. The secondary coil always had to be 47 kOhm to match the M.M. input impedance of the pre-amplifier. This 47 kOhm is an international standard. Nowadays there is a somewhat less theoretical thinking about load impedance because with modern cartridges the basic resonance frequency of the armature lies fundamentally higher - so there is less need to tame the amplitude at the resonance frequency.
The result is that more attention can be paid to the sonic result. This means that when you are a Jazz addict, you simply take a pre-pre-amplifier with around 100 Ohm - 200 Ohm input impedance. This produces an extra accent on the dynamics of the sound. If you rather like classical music or small groups in an acoustical environment, take a higher impedance value: say around 500 Ohm (also see 23).
So playing with the input impedance means also playing with the sound character.
The influence of the load impedance on the differences in sound is caused by the change of the crosstalk levels and the amplitude raise at the resonance frequency. The lower the load impedance, the lower the amplitude raise (actually Q-factor), the higher the current and the more dynamic the sound.

PS 1 het lijkt me wel prettig om  veel mogelijkheden in een phono pre te hebben
PS 2 ik ben aan het opruimen en oude Luisters aan het herlezen. Ik vond de eerste bijdrage van Ruud 13 in 1979!
« Laatst bewerkt op: 6 september 2006, 11:09:14 door carl »

carl

« Reactie #4 Gepost op: 13 november 2006, 21:59:43 »
Toch weer eens bezig geweest met naar impedanties te luisteren. Dat verhaal van van den Hul klopt wel. Er zijn subtiele verschillen te horen tussen impedanties en daar kan je gebruik van maken (soort van toonregeling).

PS ik heb het ideaal bij de Benz L2 nog niet in beeld. Ik denk 1000 bij klassiek en 400 bij pop
« Laatst bewerkt op: 14 november 2006, 22:55:05 door carl »