Auteur Topic: resonantie-freqentie en dynamisch bereik van oude(jaren 80) pillarboxen.  (gelezen 11799 keer)

pillarboy

• *
Hallo, wie weet wat de technische waarden zijn van de woofers van de pillarboxen. Ooit gekocht in Venlo of Venray, werden gemaakt in een serie in de jaren 80. Wat ik wel weet is dat ze 21 cm in diameter zijn, het ohmage is 8. Op de speaker zelf staat   M. o. A.    acoustic   Made in Germany, meer niet. Het scheidingsfilter, daar kan ik niet bij.. De hoogte van de ombouw is 85 cm, de breedte is 23 cm in het vierkant. De boxen zijn onder en boven afgewerkt met marmeren plaat(stenen) en dienen als versteviging en is wellicht ook geluidsbevorderend.En stel dat ik moet gokken, wat is dan wijsheid. Ik bak appeltaart van eigen appels als iemand iets weet..Groeten van pillarboy

Hififreak

• http://www.hififreak.nl
Re: resonantie-freqentie en dynamisch bereik van oude(jaren 80) pillarboxen.
« Reactie #1 Gepost op: 23 september 2006, 11:12:33 »
Welkom Pillarboy,

De links die ik krijg m.b.t. Pillar verwijzen in de richting van Studiotech.
Dit is een merk dat in de jaren tachtig 't vooral moest hebben van de afzet in de budgetklasse.  Maakte veel herrie, maar met kwaliteit (bouw van kasten en units)  had het weinig van doen. 

Of jouw speakers hiertoe behoren kan ik op grond van de hierbovenstaande informatie niet zeggen.  Wellicht kun je een fotootje plaatsen, hetgeen meer zou verduidelijken.

Ik zie 't met belangstelling tegemoet. 

Met oprechte hifigroet,

Uw aller doch enigen Hififreak

Kermit

• Moderator
« Reactie #2 Gepost op: 23 september 2006, 11:33:26 »
The Pillar was in de jaren '80 een zeer gewaardeerd luidsprekerssysteem van MOA. Ze hadden ook nog een grotere en die heette Meister. Ik heb er in een oude Luister nog een artikel over staan. Daar staat ook de naam in van de man die die luidsprekers op de nederlandse markt bracht bracht.  Bij interesse wil ik het artikel opzoeken, scannen en e-mailen.
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

Hififreak

« Reactie #3 Gepost op: 23 september 2006, 15:01:27 »
Met de extra informatie van Kermit rolde er het volgende uit:

MO-A Accoustics
'Der Meister'  Do you know the MOA 'Der Pillar', the revolution in speaker development in the 1985-1990. This is the greater brother, with 8 speakers pro unit. The design is of H. W. Lüpertz. A mysterious cross-over filter. Very musical, especially if you like the sound character of the early nineties and classical music. Black, in mint condition and had never a heavy load. Very rare in the pre-owned market. A 'phenomenon'.

Kermit

• Moderator
« Reactie #4 Gepost op: 23 september 2006, 16:07:12 »
Hans Walter Lüpertz  is de ontwerper van de Pillar en die woonde in een schitternde boerderij in de buurt van Roermond. Distributeur was toen Penhold en die bestaat nog steeds (o.a. importeur van Denon)   
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

pillarboy

• *
« Reactie #5 Gepost op: 24 september 2006, 10:43:24 »
Hans Walter Lüpertz  is de ontwerper van de Pillar en die woonde in een schitternde boerderij in de buurt van Roermond. Distributeur was toen Penhold en die bestaat nog steeds (o.a. importeur van Denon)   
:clapping: Ik heb de heer Penhold gemaild met de vragen die ik had en ik hoop zo dat ie reageert. Is hij zo'n beetje de goeroe onder de hifi-neuten. He most be loaded. In ieder geval veel dank, ook namens degene van wie de pillars zijn. Hij zei: dit was niet mogelijk geweest zonder het fenomeen internet. Ook dat mensen 'belangeloos"willen helpen. Ik zou verder zeggen : in een wereld die niet lijkt te deugen. Er is nog hoop sprak hij melancholisch.. Ik blijf alles volgen op hifi gebied...pillarboy

pillarboy

• *
« Reactie #6 Gepost op: 24 september 2006, 11:30:58 »
Zowel kermit als muziekfreak erg bedankt, het is net te weinig voor een bloemetje, maar appels heb ik wel over en mijn vrouw leert taart bakken, het gaat de goeie kant op , als jullie willen, want ik kom werkeliijk om in appelsap, appeltaart, appelmoes en gewoon appel eten. :armswing:groeten van pillarboy

Hififreak

« Reactie #7 Gepost op: 24 september 2006, 12:34:17 »
Zowel kermit als muziekfreak erg bedankt, .................

M'n beste,

What's in a name.  In ieder geval, graag gedaan.

Met oprechte hifigroet,

Uw aller doch enigen Hififreak  ;)

Kermit

• Moderator
« Reactie #8 Gepost op: 24 september 2006, 14:25:10 »
Ik heb inmiddels de recensie van de Pillars gevonden. Nu nog even een scannertje regelen...

pillarboy

• *
« Reactie #9 Gepost op: 26 september 2006, 11:08:21 »
 Hallo, even een tegenvallertje, want ik heb mail terug van een medewerker van laten we zeggen Penhold bv, dat zij na hun verhuizing uit Amsterdam naar Geldermalsen ze de pillars uit hun assortiment hebben gehaald en daarmee ook de technische gegevens. Jammer jammer misschien dat het artikel van Kermit nog iets oplevert.. Wat heel erg leuk is, is dat als ik op google h.w.Lupertz intik,  de hifi.nl  verschijnt met onze verhandelingen. Wist niet dat het zo snel kon gaan. groeten van Pillarboy.

pillarboy

• *
« Reactie #10 Gepost op: 26 september 2006, 11:12:58 »
 En sorry hififreak dat ik je muziekfreak heb genoemd..  :-[ :-[

Kermit

• Moderator
« Reactie #11 Gepost op: 26 september 2006, 11:54:37 »
In dat artikel vind je niets over de gebruikte eenheden. Een laatste stroohalm zou Armand van Ommeren kunnen zijn. Die is te bereiken via de site

http://www.audio-muziek.nl/

pillarboy

• *
« Reactie #12 Gepost op: 26 september 2006, 14:40:05 »
Beste Kermit, ik heb Armand van Ommeren gemaild en wacht rustig af. In ieder geval wederom bedankt. Pillarboy

pillarboy

• *
« Reactie #13 Gepost op: 28 september 2006, 10:43:32 »
Beste iedereen, het verhaal van de Pillar is rond. Het schijnt dat er 3 versies van zijn en ik ben nu in b :think: :think:ezit van het artikel dat handelt over de Pillar 3. Ook de technische specificaties staan er bij. Nu ie het zo dat waar ik naar zoek in de Pillar 1 of 2 zit, want die heb ik. De verschillen zitten 'm  in twee-weg of drie-weg systemen. De vervolmaakte '3' heeft er een extra woofer bijgekregen en is daardoor ietsje groter geworden. De vraag is of ze dezelfde woofers erin hebben zitten (buiten de maten) en scheidingsfilter daarbij. de Pillar 3 heeft een frekwentiebereik van 30 Hz - 22000 Hz.  Impedantie is Nominaal 5 Ohm. De Bas/midden woofer is van dezelfde grootte als de Pillar 1 en 2. Kantelpunten : 100 en 2000 Hz.  Gevoeligheid: 92 dB. Vraag: kan ik met deze informatie bij de speakerverkoper aankloppen voor een speaker die behoort tot de Pillar 1 of 2 ?Als ik het artikel lees is in ieder geval de Pillar 3 de moeite waard om de zoektocht voort te zetten. Bij de Pillar 1 en 2 misschien een beetje voortzetten?? een high five groet van de Pillarboy .
« Laatst bewerkt op: 29 september 2006, 10:26:42 door pillarboy »

immotax

• *
« Reactie #14 Gepost op: 23 november 2006, 00:13:16 »

hi @ all hifi-freaks.
I´m sorry, but the knowlegde of my netherland language is not good enought to write in this language.
I even did not understood everything of your comments.  ???

Reading your postings I guess You are searching for Hans-Walter Lüpperz!?
I can tell You some good news: Herr Lüpperz ist still alive. He´s a good friend of mine and his love to high fidelity music is still unbroken. From my point of view - he is still able to construct and build speakers. If you want me to put You in contact to H.-W. - Lüpperz (living in germany), wirte to immotax@hotmail.com I will give him any information you want. I´m sure he will be happy to hear something from his fans. Especially because he has become a little bit older meanwhile  ;)

Finally: I helped Hans-Walter to move last year, so I know by sure that he has still lots of material to build speakers. Perhaps he can do something for You and he can earn some mony in his old days by building some speakers for you! A personal contact to the "master of speakers" is self-evident, if You want him to do something for you!
many greetings
c. lentzen (from Aachen - Germany)