Auteur Topic: resonantie-freqentie en dynamisch bereik van oude(jaren 80) pillarboxen.  (gelezen 11713 keer)

pillarboy

• *
Re: resonantie-freqentie en dynamisch bereik van oude(jaren 80) pillarboxen.
« Reactie #15 Gepost op: 23 november 2006, 10:11:55 »
Thank you for this :yeah: music, I'm shure we / I will contact you to speak with Hans Walter (Herr Lupperz).That he still fabricates speakers is just great. It sounds a bite like the story of Mozart. But thank you for your time reacting on this.. Pillarboy

immotax

• *
« Reactie #16 Gepost op: 26 december 2006, 00:41:47 »
Hi @ all hifi-freaks again!
meanwhile i have spoken to hans-walter lüpertz to tell him that he is still unforgotten.
within two very long conversations he asured me, that he won`t build any speakers any more.

in his opinion there are some reasons for his decision:
first of all his eyes have become so bad, that today he is unable to wind the reels by hand any more.
this, combined with the knowledge of modern and industrial produced reels means, it will definitely not give any new speakers made by hans-walter lüpertz.
in the long discussions i understood, that "he never simply sold speakers"
h i s  speakers have been and are still a myth. how ever could it be possible, that one year ago a pair of broken pillow - speakers are auctioneered for more than 200.000 us-dollar....

he further told me  that he never gave speakers to someone, who at least did not have a pair of class A end-amplifiers.

it was a surprising news for me, that he is a person who have never seen the profit of his work. he worked for 4 weeks to build the electronic parts of one single speaker!!! the time for building the rest was uncounted.
i can tell you: if you have a pair of pillow-speakers made by hans-walter, you should be more than glad.
After constructing the pillows, hans-walter lüpertz built another kind of speakers.
perhaps this is new to you... but  successor of the pillows have been the last modification that was called KOAN. The KOAN are able to let you  h e a r  the original sound of anything - in every frequency!!!

If you find a pair of the KOAN, look for the "blue brain symbol" on it. so you can be sure, that they are originally built by the master of speakers.
I wondered why somebody spent more than 200.000 us-dollars for a pair of broken pillows and so i asked him. he answered: "if you have to spend 2million dollars to buy the passauer domorgel, you can laugh about spending 200.000 to listen to it at home." the sound of the speakers are 100% originally (0 db)!!

try to find any information of the koan and you will understand what he means. but do not confound hans-walters KOAN with other Speakers called KOAN, for that reason i told you about the blue brain symbol on the speakers.

i want to thank hans-walter for donating me the last but one pair of his KOAN speakers. it was a pleasure to me to discuss his philosophy of music with him and i hope that one day i will own a high end class a amplifier to use the speakers for the purpose that are made for. until then, i have put them into a safety container in a safe and consequently nothing will happen to it.

if you like, I can send you photos of the Koan, to identify the originals.
email to immotax@hotmail.com

greetings c.lentzen (from aachen-germany)

Hififreak

• http://www.hififreak.nl
« Reactie #17 Gepost op: 23 februari 2009, 21:57:13 »
Het leuke is dat er hier heel veel lezers komen die niet reageren in het draadje, maar die dan wel weer hun ei kwijt kunnen in mijn mailbox.

Peter is zo iemand die reageert, waarvoor dank.

Hieronder plaats ik dan ook zijn reactie:

Hallo Beste Freak,
De links die U kreeg verwezen in de richting van Studiotech, dat dit bedrijf het moest hebben van de budgetklasse klopt helemaal tot zover, en ook Uw beschrijving van het geluid, veel herrie, en weinig kwaliteit klopt als een bus!
Echter de Pillars waarover in het topic vragen werden gesteld, zijn geheel andere weergevers van een ongekende goede kwaliteit!  Duite degelijkheid!!!
Ten eerste zijn de Pillars van Moa, ontworpen door een Duitse proffessor in electonica, en weergevers, uitgeroepen tot de beste weergevers in de prijsklasse van 3500 tot 4000 ouderwetse guldens in het jaar 1986, en geheel niet te vergelijken met de rotzooi die Studiotech fabriceerd!
Ik heb ze thuis staan, en het zijn de mooist klinkende weergevers die ik tot nu toe in mijn bezit heb gehad, en geloof me, praktisch alle merken hebben in mijn woonkamer opgesteld gestaan, oa B&W, Kef, JMLab, Magnat Transpuls( 5000 gulden toendertijd ),Flaoting(waardeloos), en zelfs een set Infinitys van bijna 6000 ouderwetse guldentjes, doch geen van alle kwamen ook maar in de buurt van het verfijnde gelijd van mijn Pillars.
Het geheim zit in het verbazingwekkend goed op elkaar afgestemde scheidingsfilter, waar je absoluut niet bij kan komen zonder de kasten te vernielen!  De Proffessor houd het angstig geheim hoe het in elkaar steekt!
Ook de marmeren witte platen aan boven en onderkant zorgen voor een 99,9% resonantievrije kast, iets wat je vandaag de dag ook wel kunt kopen, maar dan moet er wel enkele duizenden euroos op tafel komen, wil je het resultaat van de originele Pillars vam Moa enigzins benaderen. Ze hebben echter wel 1 nadeel, de conusranden van de originele woofers zij van het materiaal dat verpulverd met de jaren, dit is gemakkelijk op te lossen door twee nieuwe woofers met dezelfde specificaties ervoor in de plaats te monteren. Dat heb ik ook gedaan, en je kunt altijd komen luisteren, alles klopt, geen enkele vorm van scherpte in het hoog, het laag loopt door tot 25 herz, en de soundstage, en stereobeeld zijn perfect. Het zijn loodzware kasten, en ze zijn geen 23cm, maar 25cm aan de voor, achter, en zijkanten!
De aansluitpunten voor de speakerkabels zitten aan de onderkant, dus je ziet geen enkel kabeltje van de weergever vandaan komen, dus geen kabeltroep over de vloer!
Ik weet niet hoe ik deze info aan de vraagsteller, ene PILLARBOY!, kan doen toekomen, wellicht weet jij hou ik dat moet doen, of wil je het zelf wellicht op de juiste plek op het net zetten voor deze knul?
Ik zou je er dankbaar voor zijn, en als je vragen hebt betreffende dit soort onderwerpen kun je altijd bij mij terecht, ik doe het graag, en vind het leuk mijn jarenlange audiofiele ervaringen te delen!
Verder veel luisterplezier toegewenst,
Vgr,

Peter.

petopillar

• *
« Reactie #18 Gepost op: 13 mei 2009, 17:20:53 »
Ik heb onlangs een set  Moa The Pillar kunnen aanschaffen op een tweedehands site. Graag zou ik in kontakt komen met mensen die ook deze boxen in huis hebben .

mvg   Tom

rke

• *
Re:resonantie-freqentie en dynamisch bereik van oude(jaren 80) pillarboxen.
« Reactie #19 Gepost op: 6 juli 2009, 17:35:21 »
Beste forummers,

Ik ben Ruud. Ik ben wel een liefhebber van mooi geluid, maar niet een hifiliefhebber pur sang.

Ik heb hier een setje oude Pillar boxen staan waar vroeger ooit mooi geluid uit kwam. Nu begon een collega de laatste tijd te praten over duistere machten, kurk, koolstof en lijnzaadolie in audioapparatuur en dan ga je toch weer denken aan die boxen waarvan het snoertje al weer wat jaren los hangt.

Ze klonken ooit zo mooi......

En dus ging ik het grote internjet afzoeken naar gegevens van de Pillar boxen van M.o.A. en daar vond ik op dit draadje.

Na het doorlezen van het draadje begreep ik dat het gerammel in deze boxen van een verteerde speakerrand moest komen. Nu ik het speakerdoek weggehaald heb, blijkt dit helaas waar te zijn. Maar, zijn deze speakers te vervangen en zo ja, welke speakers? Ik zie dat het een vrij complexe basreflex constructie is, dus er kan niet zo maar de eerste de beste speaker in. Maar welke speaker wel?

Overigens zijn mijn Pillars voorzien van een houten bovenkant, geen stuk marmer.

Kermit

• Moderator
« Reactie #20 Gepost op: 6 juli 2009, 18:26:47 »
Je kunt de verteerde randen heel goed zelf vervangen. Kijk maar op www.audiofriends.nl
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

rke

• *
« Reactie #21 Gepost op: 15 juli 2009, 21:28:04 »
Het betere prutsen voor beginners...

Ik heb contact gezocht met audiofriends, daar randjes besteld en deze keurig verpakt binnen gekregen. Er zijn weinig internet bedrijven die zo correct zijn als audiofriends, keurig ingepakt, volop berichtenverkeer over de status van de bestelling.

Maar, wat een drama is dat vervangen. De oude foamrand met spiritus vormt een kleverig zooitje wat overal aan blijft plakken. De lijm werkt goed, maar op de ouderwetse manier: met knijpers fixeren is echt geen overbodige luxe.

Toch klopt de beschrijving stap voor stap.

En, ik heb voor de diepteinvestering van bijna 20 euro's straks weer een set goed werkende Pillar's :yeah:. Nu alleen nog even de uit-de-box geprutste en gerepareerde speaker monteren  :-X en ik heb weer een lekker geluidje in huis.
Oh ja, het waren twee boxjes.... :sceptic:

Dankjewel voor het advies.

gvasseldonk

• *
« Reactie #22 Gepost op: 16 september 2010, 10:02:07 »
Ik ben nieuw hier, in het bezit van twee pillars met houten onder- en bovenkant en verteerde woofer.
Van een van de twee heb ik de onderkant afgeschroefd en dan stuit ik op een stevige houtlijm-laag....
De bekleding zit vastgelijmd en de onder- en zijplaten ook.
Of is er misschien een andere manier om bij de woofer te komen??

Aanvulling:
Mijn vrouw is geduldiger dan ik en heeft het klusje zonder scheuren geklaard.
Nu meten, bestellen en plakken...

Groet,
Gabriël
« Laatst bewerkt op: 16 september 2010, 10:25:30 door gvasseldonk »

gvasseldonk

• *
« Reactie #23 Gepost op: 29 september 2010, 22:15:44 »
En alles is prima verlopen.
Pillars zijn weer strak en klinken gezond.
Ben ik ff blij, voor 19 euri, inclusief lijm en kwastje!!

johnkl2002

• *
« Reactie #24 Gepost op: 17 november 2010, 16:23:28 »
Hallo,
Ik heb ook luidsprekers MoA The Pillar Koan met verteerde foam randen.
Heb hierover contact gehad met HW Lupertz, de bouwer van de speakers destijds.
Volgens hem kun je niet zomaar de foamranden vervangen.
De speakers hebben namelijk een midden-diep rubber, speciaal voor the pillar ontwikkeld.
Wanneer je een willekeurig rubber gebruikt klinken ze niet meer origineel.
Heeft iemand ervaring hiermee?
Groeten,
John

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #25 Gepost op: 20 november 2010, 16:42:31 »
Degene boven je die de randen vervangen heeft lijkt me zo....
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

carl

« Reactie #26 Gepost op: 5 februari 2012, 21:32:47 »
Dan zit je een Luister te lezen uit 1983, zoekt op internet en komt uiteindelijk hier terecht  :think:. Toch begrijp ik niet als dit inderdaad zo'n unieke LS is dat niemand hem namaakt.

AJM

• *
« Reactie #27 Gepost op: 6 februari 2012, 17:24:23 »
Beste mensen,

Ik ben sinds 1990 in het bezit van MoA The Pillar KOAN. Tot op heden presteren prima. Ik heb een leaflet van de KOAN, destijds uitgegeven door Penhold. Laat het me weten en ik mail een scan.

Groet,  AJM

tastysounds

• *
« Reactie #28 Gepost op: 15 februari 2016, 16:45:16 »
Beste,

Na een zoektocht op internet kwam ik dit draadje tegen en ondanks dat het topic al wat jaartjes oud is:

Ik heb een set Pillars kunnen overnemen voor een schappelijke prijs (wilde ze graag eens proberen), maar helaas ontbreken de woofers. Heeft iemand toevallig een idee welke woofers er origineel in horen of welke een geschikte vervanging kunnen zijn? Ik heb opgevangen dat er origineel misschien Philips units zijn gebruikt.

De specs:
8 inch / 20 cm

Misschien dat hier iets tussen zit?
http://link.marktplaats.nl/m1021837678

Dank voor jullie mening

Luister

• *
« Reactie #29 Gepost op: 25 juli 2016, 22:34:30 »
mijn ouders die deze boxen ooit nieuw hebben aangeschaft hebben in de jaren 80 de speakers een keer moeten laten repareren wegens overbelasting. Er gingen toen (enigszins tot mijn verbazing) idd Philips speakers in. Ik heb zelf ook een set zonder speakers van mp en heb er uiteindelijk ad8065 van Philips ingezet. Klinkt goed naar mijn idee. Kan iemand in bezit van een paar origineel hier misschien uitsluitsel over geven?