Auteur Topic: De Waarheid / Onwaarheid Achter Het Bose Systeem  (gelezen 38957 keer)

PD Hogeterp

• Alles onder controle..
Re: De Waarheid / Onwaarheid Achter Het Bose Systeem
« Reactie #45 Gepost op: 2 januari 2005, 15:58:11 »
de geschiedenis van B & O moet je niet onderschatten. Ze konden er vroeger wat van..... Op het gebied van luidsprekers hebben ze bijvoorbeeld heel wat gepresteerd. Denk maar aan de uitvinding van de filler driver. Had iets te maken met het overgangsgebied tussen midrange driver en tweeter.

Weet iemand daar nog meer over? Of heeft iemand nog een betreffende link?

mvg, PD 8)

Hans

• **
« Reactie #46 Gepost op: 2 januari 2005, 17:43:01 »
PD,
ik heb in 1975 of 1976 in Radio bulletin een serie artikelen van Armand van Ommeren gelezen over het wetenschappelijk ontwerpen van luidsprekers. Hier in kwamen B&W, KEF en B&O voor met hun streven naar een fase-reine luidspreker. B&O probeerde dat inderdaad te bereiken met de Filler Driver, een 6dB gefilterde speaker, die het gat tussen twee frequentie gebieden moest opvullen. De knik in het luidsprekerfront moest hierbij nog helpen. Het resultaat was een redlijk klinkende luidspreker, maar geen van de toegepaste vondsten was een lang leven beschoren. B&O was samen met KEF ook een van de eersten die een passieve basradiator gebruikte i.p.v. een basreflex pijp. Ze hebben in de loop der jaren dus wel degelijk research gepleegd. Ik heb zo'n 15 jaar geleden wel eens een hele set in huis gehad en daar werd ik niet blij van, zelfs het cassettedeck viel me tegen. het was een futloos geheel.Een kennis van me had het van zijn werkgever gekregen, die kocht elke drie jaar een nieuwe set (de duurste natuurlijk).
Ik kan de juiste nrs. van Radio Bulletin nu helaas niet vinden tussen 38 jaargangen electronica en hifi tijdschriften, maar als ik iets tegen kom hoor je van me.

PD Hogeterp

• Alles onder controle..
« Reactie #47 Gepost op: 2 januari 2005, 18:25:00 »
Ha Hans,

Ik zou graag van je horen als je artikels over vindt! Ik weet dat de Etude Kronos ook een Filler aan boord heeft, die speaker hoop ik binnenkort te leren kennen. Vandaar mijn interesse naar deze toepassing! Tot zover, bedankt..

mvg, PD 8)

Hans

• **
« Reactie #48 Gepost op: 4 januari 2005, 23:35:41 »
PD,
in 1975 en 1976 heeft er inderdaad een serie artkelen over "wetenschappelijke aanpak van luidsprekerontwerpen" in Radio Bulletin gestaan.
In de uitgave van januari 1976 staat deel 1 van de reeks en daarin wordt o.a. de B&O aanpak behandeld. Verder komen B&W en KEF aan de beurt. Misschien is er in de bibliotheek nog inzage in te krijgen (hoewel,ik twijfel eraan). Ik heb geen scanner en kan ze dus niet mailen, kopieëren kan wel. Het artikel is vijf pagina's in kleine letter met figuren, formules en schema's.
Geef even aan of en hoe je ze wil hebben.

Groeten,
Hans

jeroen_d

• *
    • My loudspeaker systems
« Reactie #49 Gepost op: 5 januari 2005, 16:14:34 »
Hoi PD,

Ik heb een pdf-je thuis liggen over de theorie achter de filler driver van een van de ontwerpers van B&O. Ik had dat bij AES besteld na een discussie met Klaas Feenstra over de vermeende voordelen van fasereine luidsprekers. Als ik terug ben van vakantie (post nu vanuit Singapore bij mijn schoonzus) kan ik het wel mailen als je interesse hebt, stuur dan maar een PM met je e-mail adres.

John Kreskovsky heeft de theorie veel verder uitgewerkt en een spreadsheet berekeningsprogramma gemaakt. De basis van middentoner met +/- 6dB zit er ook in, maar ook nog veel meer mogelijkheden. Ik stel voor dat je wat op zijn site rondkijkt http://www.geocities.com/kreskovs/John1.html. Is eigenlijk veel interessanter dan dat artikel van B&O.

Vooralsnog heb ik via allerlei proeven niet het voordeel van een fasereine luidspreker kunnen vaststellen, zowel niet via luisteren met koptelefoon als via ESL die aangestuurd werden via een signaal zonder amplitude maar met fasevervorming, lijkend op dat van een 3-weg systeem. De vasthoudende lieden ook niet, maar die gooien het nu op het fenomeen 'luistermoeheid', inclusief John Kreskovsky, iets dat je zeer moeilijk kan vaststellen en isoleren van andere aspecten die moeheid veroorzaken. Ik ben zelf nog nooit luistermoe geworden van mijn eigen zeer helder en natuurgetrouw klinkende boxen. Met fasevervorming. Ook niet op stevig volume. Maar ja, als je het té hard zet... Daar wordt je altijd moe van, zeker als je een vrije 'harde' luisterruimte hebt. Maar moe wordt ik ook van 'live' muziek. Fasereiner kan niet...

Slechts mijn persoonlijke mening. Als je het niet kan laten, bouw een fasereine box. Het is zonder meer te doen, zeker met behulp van de info van John K.

Groetjes, Jeroen
« Laatst bewerkt op: 5 januari 2005, 16:18:07 door jeroen_d »

Hififreak

• http://www.hififreak.nl
« Reactie #50 Gepost op: 5 januari 2005, 18:08:34 »

Toen de 4401 set uitkwam, was bijna iedereen er verrukt van.  Wat een power en wat een bakbeesten!
De meesten zullen 't wel niet kennen.  Wellicht Han en Hans wel.  Gelukkig hebben we hier ook wat oudere krasse knarren ( ik reken mezelf daar ook bij).  Op de foto rechts de twee dikke Bose componenten.

Hififreak

• http://www.hififreak.nl
« Reactie #51 Gepost op: 5 januari 2005, 18:27:42 »
Helemaal mee eens Theo.

The Good Old Days.  :afro:

PD Hogeterp

• Alles onder controle..
« Reactie #52 Gepost op: 5 januari 2005, 19:48:34 »
Hallo Jeroen,

Bedankt voor de link! Deze is zeker informatief en ik zal me zodra ik wat meer tijd heb eens even verdiepen in deze materie!

mvg, PD  8)

Hans

• **
« Reactie #53 Gepost op: 5 januari 2005, 21:57:29 »
Het enige wat ik leuk vond aan die Bose bakken waren de LED uitgangs niveau meters. Je kon dan mooi demonsteren hoeveel (of weinig) vermogen je nodig had voor een redelijk luister niveau. Voor de rest vond ik ze weinig subtiel en ging mijn voorkeur meer richting Luxman
M 6000 of de Revox A 722.

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #54 Gepost op: 6 januari 2005, 00:34:10 »
Die oude Bose joekels van bakken waren niet zo verkeerd hoor, werd veel gebruikt voor zaalversterking.

Jullie hebben het nu wel over the good old days, maar dan moet je eens kijken wat de opname legende Bruce Swedien heeft te melden over zijn opnamesessies met Duke Ellington.

Dat was wel even wat anders toen hoor, een drie sporen recorder en echt stereo opnemen, gebeurt niet meer. Sommigen gebruiken meer dan 200 sporen voor een flutliedje van een of andere zingtrut.

Bruce werkte ook met Michael Jackson aan 'Thriller' waarvan er 40 miljoen zijn verkocht.

Als je interesse hebt: http://www.musicplayer.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=022470;p=3
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

fatbob

« Reactie #55 Gepost op: 20 januari 2005, 00:33:32 »
Ik ken bose vooral vanuit de professionele hoek. Vroeger altijd gedraaid met bose 802's en de bekende basbazooka's. Dit was toch altijd wel zeer duurzaam en degelijk spul, waar je lekker mee kon knallen en de rokjes kon laten waaien.
De marketing is briljant maar de klank van het huiskamerspul is bagger.
In de professionele sector staat bose wat beter te boek. Vooral op het gebied van omroep en stadion versterking (schiphol ,thialf, olympische spelen,efteling).

Fatbob.

CD:Sony CDP XE900
PRE AMP:Parasound P/FET-900
AMP:Parasound HCA-800II
DRAAITAFEL:Thorens td 318/Sumiko blue oyster mm
SPEAKERS:Elac 121 AS III

princeofdarkness

• *
« Reactie #56 Gepost op: 20 januari 2005, 13:55:17 »
En wie schrijft er een recensie over?  ;D

http://www.hifi.nl/recensies.php?id=2191
be who you are and say what you feel; because those who mind don't matter and those who matter don't mind.

Xtrmchn

• Infinity/Genenis liefhebber
« Reactie #57 Gepost op: 20 januari 2005, 16:10:11 »
Die man vind ze goed!  :think:

Van zijn hand lees ik nooit meer wat, tenzij er gelachen moet worden.

M*ThF*cki*ng 6000 euro voor zo'n setje Lifestyle 48!!!!  :idol:

Wie heeft zin om met mij een nieuw merk op te zetten?

Viking

« Reactie #58 Gepost op: 20 januari 2005, 16:22:12 »
Je moet een goede marketing man vinden! ;D
Microsoft is not the answer. It is the question. And the answer is NO.

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #59 Gepost op: 20 januari 2005, 17:37:29 »
En wie schrijft er een recensie over?  ;D

http://www.hifi.nl/recensies.php?id=2191

Daar is meneer van Es weer eens, altijd lachen met die man. Als ik toch bijna 6000 euro ga uitgeven, wordt het wel even wat anders dan Bose Lifestyle 48.

Houdt het nou nooit op?
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.